|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Vennebyen - Monsteret [DVD]
Global landsby Den animerte TV-serien Vennebyen fremstilles som en hvirvelvindhistorie, hvor seriens skaper Carl Christian Hamre, sluttet i jobben, pantsatte huset og solgte bilen for å realisere drømmen om å gi liv til karakterene han har skapt. Markedsføringen rundt serien skal ha det til at det er norgeshistoriens mest påkostede TV-serien med et budsjett på 1 million kroner per episode og at serien, takket være en distribusjonsavtale med Disney og Turner, er solgt til hundrevis av land. TV-serien er utvidet med app’er, familieshow og en evigvarende rekke av merchandising. Produksjonen av TV-serien Vennebyen er nå lagt til internasjonale farvann, mens bedriften Vennebyen fortsatt holder til utenfor Bergen og har ettersigende et 40-talls ansatte. Hovedkarakterene i Vennebyen er politiapen Apa, elefanten Elfie i brannvesenet og bjørnen Ted i ambulansetjenesten. Sammen holder de det lille Vennebyen-samfunnet trygt og løser brasene de står overfor gjennom samarbeid og sunn fornuft. Den gode moralen formidles klart og tydelig i hver eneste episode og den unge målgruppen får mettet behovet for spenning, humor og positive verdier. Alt er såre vel i Vennebyen. Eller er det? Burde vi ikke kreve mer på vegne av barna våre? TV-serien Vennebyen er jo egentlig kun en 11 minutter lang reklamefilm for de mange spin-off-produktene som omkranser serien. Innholdet i TV-produksjonen er så platt som det kan få blitt, og selv om vennskap, samhold og den gode moral står i sentrum, er innholdet formidlet så middelmådig og så blottet for sjarme at jeg og mitt testpanel mister interessen lenge før moralpreknen er i mål. Jeg forsøker å finne etter en slags logikk i Vennebyen. Hva slags samfunn er det egentlig som avbildes? Menneskekarakterer, dyrekaraterer som ter seg som mennesker, dyr som ter seg som dyr og mekaniske innretninger med menneskelige trekk - alle samhandler og jobber for å holde Vennebyen trygg. Men trygg fra hva? I Vennebyen er jo alle like. Husene er like. Og menneskene er like. Til og med dyrene er like. Fargerike og snille. Den eneste som skiller seg ut, er Apa. Så er også hans, noen ganger, uomtenksomme handlinger utgangspunkt for utfordringene byen står overfor. Det er ikke så rart barn liker dette universet, hvor alle redningsetatene ligger på rekke og rad og hvor alle mennesker er snille og alle dyr ser ut som kosebamser. Men er det ikke kun en kynisk utnyttelse av barneforeldres ukritiske holdning overfor barnevakten; barne-tv? Vil filmskaperne oss noe - utover å selge oss produkter? Vennebyen har gått fra å være en norsk produksjon med internasjonale ambisjoner, til å være et norskt utgangspunkt for en internasjonal produksjon. Episodene på denne utgivelsen er hentet fra sesong 2, da franske Action Synthese stod for produksjonen. Manusforfatterne er hentet fra Storbritannia, og selv om de har massevis av erfaring fra tilsvarende produksjoner - eller nettopp derfor - leverer de episode etter episode smidd over samme lest og med forholdsvis hjernedøde historier. Som ble tilfelle da TV-serien Elias gikk over til å benytte internasjonale manusforfattere, har også Vennebyen noe pregløst over seg. Kanskje det er derfor 180 land har valgt å smøre dette utover sendeflater myntet på de yngste barna? Her er det intet å bekymre seg for. Her er alt fryd og gammen. Dette skal altså være norgeshistoriens dyreste TV-serie, men etter disse fem episodene som er inkludert på denne utgivelsen, må jeg si at jeg ville følt meg snytt hvis det var jeg som hadde punget ut for denne produksjonen. Karakterene beveger seg i et livløst miljø strippet for egenart. Karakterene i seg selv beveger seg med gåsykluser som ser middelalderske ut i den hurtige utviklingen digital 3d-animasjon forholder seg til. Dette er langt unna de kvaliteten man kan forvente, selv om de yngste barna er blant målgruppen. Det er fullt mulig å finne værre barne-tv i det internasjonale mylderet, men vi trenger ikke å gå lengre enn til vår hjemlige TV-serie Elias for å finne bedre animasjon og simuleringer enn det Vennebyen varter opp med. Visuelt sett er Vennebyen en skuffelse. Vennebyen er interessant som fenomen, men mindre interessant som TV-serie i mine øyne. Som case studie for å utvikle TV-serier med et globalt nedslagsfelt er den uvurderlig.
Utgivelsen: Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 23.11.14 Takk til SF Norge for anmeldereksemplar. Trailer Vennebyen sesong 2:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |