|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Steamboy
Romantisk grunnholdning? Handlingen i Steamboy er lagt til Viktoriatidens England. Tre generasjoner mannlige Steam er autodidakte dampteknologigenier: Farfar, Far og vår helt - sønnen Ray. På et laboratorium i Alaska blir Farfar vel ivrig i vitenskapens tjeneste, og overbelaster sin dampmaskin. Far forsøker å stoppe Farfar, som på sin side repliserer at framskritt krever risiko, og derigjennom formulerer filmens konflikt. Filmen proklamerer på ingen måte noe antivitenskapelig budskap, men den vektlegger betydningen av vitenskapsmannens bevissthet om sitt ansvar. Vitenskapelig kunnskap er makt, og denne kunnskapen blir fort misbrukt - om man ikke har vitenskapens opprinnelige, nestekjærlige formål for øye. Slik tematiserer Steamboy en romantisk grunnholdning: Vitebegjæret er syndig dersom det ikke styres av annet enn nettopp begjær. Parallellen til Mary Shelleys Frankenstein er klar, uten at Steamboy dermed kan sies å utstråle fremskrittsvegring. At vitenskapen ikke lar seg stoppe blir stadig gjentatt i filmen, men utviklingen bør åpenbart temmes og tøyles. Filmen antyder at vitenskapelig kunnskap er makt, og at makt tenderer mot å korrumpere. Men, det er her Steamboy kanskje blir litt vel enkel. Etter at Farfar har gitt for mye gass, eksploderer maskineriet, og vi tror det koster Far livet. Han kommer imidlertid igjen - i en mer kynisk og mindre sympatisk utgave. Han vender Farfars mantra om fremskritt og risiko mot Farfar selv. Saken er nemlig den: Farfar og Far har oppfunnet en revolusjonerende dampkule med et enormt energipotensiale. Pengegriske amerikanere fra O'Hara-stiftelsen vil benytte seg av dampkulen for å produsere et monstrøst våpen og selge det til høystbydende nasjon. Farfar betror dampkulen i sin sønnesønns varetekt, men ikke før har Ray satt fingrene i den, før to frakkekledde menn står på døren. Ray og dampkulen blir kidnappet av de slemme O'Hara-mennene, og vel innelukket på deres territorium dukker Rays Far opp. Halvveis mekanisert etter ulykken og med en gal vitenskapsmanns vyer, vil Far bygge et gedigent Damptårn med alle fasiliteter og finesser som en våpenforhandler kan ønske seg. Far selv er ikke utpreget krigersk, men hans interesse for egen storhet, egne teknologiske ferdigheter, overskygger alt annet. Heldigvis er Farfar og Ray gode vitenskapsmenn som greier å nedkjempe og tilintetgjøre Damptårnet, og således redder London fra den sikre undergang.
Vakkert univers
Steam-cyberpunk Steamboy er følgelig en film som tematisk sett ikke bryter med sine cyberpunk-forgjengere i den grad en skulle anta, gitt tidsepoken filmens historie er lagt til. Historien bryter imidlertid med tidligere animerte klassikere fra Japan som Akira og Ghost in the Shell (Mamoru Oshii, 1995), og det faller ikke heldig ut for Steamboy. For på tross av at heller ikke Steamboy på noen måte er fremtidsfiendtlig, er den hakket mer moraliserende. Karakterene i så vel Akira som Ghost in the Shell kan synes monotone, men historien er mer subtil slik at det monotone i karakterene glir inn som en naturlig del av et delvis fremmed univers. Filmene er interessante fordi de evner å få oss som publikum til å oppleve den mekaniserte verden, oppleve vitenskapen på avveier, men uten å gi fasitsvar. Tilsvarende subtilitet tillater historien i Steamboy ikke sin rollebesetning. Vi er aldri i tvil om hva som er godt og ondt, og heller aldri om hvor det hele bærer hen. Steamboy postulerer sitt budskap, men vi opplever det aldri.
Utgivelsen: Hva ekstramateriell angår er DVDen sparsomt møblert. Vi finner fire trailere som åpenbart er der i reklameøyemed. Vi hadde vært mer interessert i fakta om den omfattende produksjonen av filmen - særlig fordi den ble offer for så mange utsettelser. Alt i alt, er utgivelsen hva den må være, men heller ikke mer.
Anmeldt av Tonje Bjander, 31.07.05
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |