|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Samurai Champloo [7 DVD]
Ny vinkling Samurai-temaet er en gjenganger innen japansk film. Som western i USA, har nostalgisk dyrking av stadig aldrende kultur og historie i Japan, ført til et enormt antall filmer. De fleste kjenner til Kurozawas De Syv Samuraier (1954), Yojimbo (1961) og Ran (1985). Disse er bare tre dråper i et stadig større hav. Temaet om de disiplinerte og lojale menneskene som sverget troskap til sverdet og ”Bushido” (en kodeks alle samuraier måtte hedre og leve etter), har selvfølgelig også gått igjen på det animerte lerret. Serier som Ninja Scroll (1993) og Samurai X (1996) har med tiden blitt noe av det mest sette som er av anime-serier. Begge steder møter vi en ensom ronin (herreløs samurai) som vandrer over jorden, for å beskytte menneskene mot ondskap. Jeg syntes personlig at Ninja Scroll tok av på grunn av sitt innhold av roboter og annet ”mecha-sheit”, som egentlig ødela den ellers urørte atmosfæren i det føydale Japan. Historiene om Kenshin i Samurai X var heller ikke det helt store, på grunn av sin til tider altfor tullette vinkling (et utsagn som forresten helt sikkert tramper mange på tærne). Derfor var det et deilig gjensyn med Shinichirō Watanabes überkule samuraiepos Samurai Champloo. Regissøren beviste i 1998 med superbe Cowboy Bebop at han kunne sjonglere med både temaer og stilarter. Et verk som virkelig stakk seg ut av mengden. Suksessen fulgte han videre og i 2004 skapte han med Samurai Champloo et elegant og historisk samurai-epos. Og blandet det med en god dose... HIP HOP!?
En trio blir til
Høyhastighets kollisjon med tradisjoner Personene er usedvanlig velskildrede, med sine særegne trekk og kjennetegn. Jeg nevnte hip hop i sted, her i form av Mugen, en bøs ”reggae-gangsta”, med sine posete røde klær og store afro-lignende hår. Han er en skikkelse mye lik Spike Spiegel. Som igjen er en karakter som skiller seg ut fra andre helter. Som motvekt har vi den sortkledde og tradisjonelle Jin, som like gjerne kunne vært en historisk person fra fortidens Japan. Han kaldere, gjør lite ut av bevegelsene sine og ter seg på en nesten Tai Chi-aktig måte. Det er med Jin serien er på sitt mest visuelle. Fuu er bindeleddet mellom Vesten og Østen, hun er i motsetning til sine to livvakter, en personifisering av uskyldigheten. Hun er ung og vakker, ren som snøen. Hun er varsom og barmhjertig. Og missliker alle former for vold. Hun gjør trioen helt unik. Sammen reiser de gjennom et Japan vel inne i Edo-perioden (1603-1868). Natur og miljø er skildret med utsøkt finesse og det er hele tiden en fryd å følge protagonistene. Man blir badet i estetisk landskap som hele tiden forbindes med Asia. Høye fossefall, grønne rismarker og dype daler. Det er romantisk og forlokkende. Musikken skiller seg kraftig ut fra noe av det jeg har sett tidligere. Den bærer også spor etter Watanabes eksperimentering. Hip hop-beats og rapping møter orientalske strenginstrumenter og fløyter. Det er heftig og melodiøst. Veldig nyskapende. Et nydelig eksempel er i en episode der en samurai med harry, flammemønstret kimono, forteller sin livshistorie mens væpneren hans beatbokser i bakgrunn. Det er ikke annet å gjøre enn å bukke dypt og anerkjennende i retning Watanabe. Stemmeskuespillet lever opp til tidligere produksjoner, og vi kjenner igjen flere av bakmennene fra blant annet Cowboy Bebop. Jeg ber dog alle seere om å styre unna den engelske versjonen. Noen har begått stygge brudd mot det originale, plettfrie lydarbeidet. Det er ikke verdt å høre Steve Blum (aka Spike Spiegels røst) briljere som Mugen, når vi hører han og han alene. For nesten alle former for miljølyder er blitt droppet. Man sitter igjen med en skikkelig flat opplevelse. Noen burde virkelig vurdere harakiri, for det er virkelig uhørt. I ordets rette forstand.
Utgivelsen: Samurai Champloo er rett og slett noe for seg selv. Den briljerer på veldig mange plan. Den er morsom, spennende, intelligent og nøktern. Et perfekt stykke underholdning, en herlig samuraifortelling og flott kunst. Den blir aldri kjedelig, snarere tvert imot. Etter tjueseks episoder vil jeg bare ha mer. Shinichirō Watanabe tok virkelig noen sjanser da han bestemte tematikk og fortellerstil. Dessuten høstet han enorm suksess med Cowboy Bebop - noe som lett kunne gjort Samurai Champloo til et makkverk og et eneste antiklimaks. I stedet tar han det hele til nye høyder og hyller ikke bare samuraisjangeren, men også sitt eget lands historie. Anmeldt av Kristian D. Laache, 29.09.10 Trailer Samurai Champloo:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |