|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Rio [Blu-ray + DVD + digital copy]
Rio Bravo Carlos Saldanha forlot hjembyen Rio de Janeiro i Brasil da han var 23 år for å søke lykken lenger nord - nærmere bestemt i USA og først New York. Etter endt animasjonsutdanning traff Saldanha Blue Sky-sjefen Chris Wedge, og resten er, som man sier, historie. Wedge tok med Saldanha på produksjonen av kortfilmen Bunny og deretter ble Saldanha hyret som medregissør på Istid - den første i en rekke suksesser for Blue Sky. Etter tre filmer med forhistoriske dyr og iskaldt miljø, retter nå Saldanha nesen hjemover til Rios innbydende strender, fyrrige sambarytmer og overdådige fugleliv. Rio er Saldanhas hjertebarn. I Rio møter vi den vesle papegøyen Blu som kylling i den fargesprakende villmarken i Brasil - et eldorado for fugler i alle farger og fasonger. Men alt er ikke bare velstand. Da luftrommet invaderes av fuglefangere som skal tjene på de fargerike skapningene, er Blu ille ute. Før vi vet ordet av det er Blu fanget og på vei til det nordlige USA for å bli omsatt på det illegale markedet. Heldigvis går det godt for Blu - bilen han fraktes i skrenser og kassen hans faller ut og han blir adoptert av den vesle jenta Linda. Blu og Linda vokser opp sammen i Minnesota og er uadskillelige. Da vi kommer inn i handlingen på ny, er de begge voksne og Blu er Lindas assistent i bokbutikken og livet hennes. En dag dukker den eksentriske fugleentusiasten Tulio opp og hevder Blu tilhører en truet papegøyerase og at han og Linda må dra til Brasil for at Blu skal formere seg med hans hunfugl, Jewel, for å redde arten. Noe skeptisk blir Blu og Linda med på turen og et eventyr av episke dimensjoner tiltar. Ikke før har Blu og Jewel startet sin kurtisering før de to blir bortført av nok en gjeng pengegriske fugletyver. Nå blir de to fuglene bokstavelig talt lenket sammen og må samarbeide for å slippe fri. Underveis møter de en rekke fantastiske skapninger som både hjelper dem og stiller seg i veien. Den überonde kakaduen Nigel er bare toppen av isfjellet og både Blu og Jewel settes på prøve og må overvinne sine verste redsler for å overleve. Det hele utarter seg til en kakafonisk rundtur i Rio som når sitt klimaks under det tradisjonelle karnevalet. Rio benytter en meget velprøvd tilnærming for å fortelle sin historie. Motsetningene som Blu og Jewel representerer speiles over på menneskekarakterene Linda og Tulio, og etter hvert som historien skrider frem blir motsetningene dem i mellom limet som binder dem sammen og hjelper dem ut fra den kaotiske situasjonen. Motsetninger tiltrekker hverandre som kjent og dette gjøres i overdreven grad tydelig i Rio. Når attpåtil Blu og Jewel lenkes sammen, blir det faktum at Blu ikke kan fly et ekstra humormoment, men også et overtydelig grep for å understreke forskjellene fuglene imellom. Jeg blir minnet om de mange andre filmene som har brukt samme metode for å knytte to ulike karakterer sammen; kanskje aller best gjort i Lenken (The Defiant Ones, 1958) hvor Tony Curtis og Sidney Poitier er sammenkoblede rømlinger. Carlos Saldanha bringer en stor grad av autensitet til dette prosjektet. Saldanha er oppvokst i Rio og har tydelig et brennende hjerte for byen og det har vært viktig for ham å lage denne filmen med byen som hovedrolle. I filmen avbildes Rio som en fargesprakende lekepark. Det hoppes elegant bukk over det faktum at Rio de Janeiro også er en av verdens tøffeste byer - preget av ekstrem fattigdom, bostedsløse og kriminalitet. Dette er tematikk som ikke nødvendigvis hører hjemme i en barnefilm, men idet Blu og Jewel surfer gjennom byen hopper de blant annet på takene i de mange midlertidige husene i byens favela (slumområde). Kan hende dette er Saldanhas metode for å anerkjenne at byen også har en mørkere side. Filmen har også innslag av kriminelle som kidnapper og jager Blu og Jewel i flere omganger - uten at filmen tangerer råskapen i City of God (2002), men igjen ligger det en slags anerkjennelse om at dette også tilhører Saldanhas Rio. Musikk spiller en vesentlig rolle i Rio. Igjen er Saldanhas forståelse av Brasil og kulturen avgjørende for at resultatet blir såpass bra. Sergio Mendes - legendarisk bossa nova-musiker - hyres inn for å overvære deler av musikkinnspillingen og bidrar til at den tradisjonelle bossaen ikke spises helt opp av mer moderne rytmer. For moderne rytmer er det nok av i filmen. Med Will-i-am på rollelista, blir det selvsagt også en god dose med hans supercatchy popmusikk som stjeler uhemmet fra flere leire. I den avsluttende karnevalscenen kommer musikken til sin fulle rett og bidrar til at finalen blir både en musikalsk og en visuell fest. Det er Carlinhos Brown som står for orkestreringen av det kaotiske karnevalbandet og det er ytterst fascinerende å se i ekstramaterialet på utgivelsen hvordan han dirigerer det gigantiske slagverkensemblet. Resulatet er fabelaktig. Som seg hør og bør har denne helkommersielle filmen en hel skokk av kjendiser på rollelista. De fleste av dem gjør en heller laber innsats. Anne Hathaway er yndig å se på, men som den uredde Jewel blir hun i overkant tam og greier aldri å manifestere motet den blå fuglen utviser. Ei heller lar jeg meg imponere over unge Jesse Eisenberg (The Social Network) som hovedrolleinnehaveren Blu. Riktig nok har han en humoristisk twist i stemmen, men jeg får aldri helt tak i karakteren har skal personifisere. Skuespilleriet reddes, som så mange ganger før, av den slemmeste blant karakterene. Kakaduen Nigel gis liv av Jemaine Clement (The Flight of the Conchords) - noe han gjør med overbevisende komisk timing og ikke så rent lite dum ondskap. Det er tidvis hysterisk morsomt. Forøvrig er også de tyvaktige apekattene noen av de morsomste karakterene i filmen og bidrar med fysisk komikk som fuglene ikke kan matche. Animatørene er også blant stjernene i filmen. Blue Sky har gjennom Istid-filmene plassert seg langt opp på rangstigen over leverandører av høykvalitets digital 3d-animasjon. Gjennom de tre Istid-filmene har de spesialiserte seg på å animere og utforme dyr som gis overdrevne karakteristika som humoristisk effekt. I Rio går de i en mer realistisk retning - særlig for fuglene i hovedrollene. Animasjonscrewet leverer også imponerende arbeid på de mange menneskekarakterene i filmen. Dette er en ny utfordring for Blue Sky og noe de utfører med kløkt. Menneskene i filmen fremstår som mer karikerte enn dyrene og filmskaperne slipper følgelig unna med den manglende realismen i bevegelser så lenge de ikke streber etter absolutt realisme i utformingen av karakterene. Tempoet er forholdsvis hesblesende gjennom hele filmen og det er ikke rom for det helt store dypdykket i karakterenes følelsesliv. Det fokuseres på action og det leverer Blue Sky i massevis. Rio fremstår som et sukkertøy. Tilfredsstillelsen er umiddelbar, men noen langvarig glede leverer ikke filmen.
Utgivelsen: Ekstramaterialet er fyldig uten egentlig å imponere veldig. Vi blir servert en omfattende titt bak kulissene da skuespillerne gjorde sitt i studio, men uten egentlig å gå i dybden på øvrige aspekter av produksjonen. Vi får også med oss hvordan Rio er portrettert i filmen - også her uten å gå i dybden og fullstendig uten refleksjon over de mindre familievennlige aspektene ved byen. Heldigvis får vi et dypdykk i musikkproduksjonen til filmen - med særlig fokus på arbeidet til Carlinhos Brown. Forøvrig er det mye annet fyllstoff her som muligens vil glede den yngre garde. Musikkvideoer, karneval dance-o-rama, jukebox og andre klikkeaktiviteter. For dem som er smittet av Angry Bird-basillen, kan det være et ekstra trekkplaster at med blu-ray-utgaven får man tilgang til en eksklusiv Rio-versjon av Angry Bird. En hyggelig gest. Samlet sett en god utgivelse av en film som ikke akkurat blir å regne med når filmåret skal gjøres opp. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 24.09.11 Takk til SF Norge for anmeldereksemplar. Trailer Rio:
Relaterte utgivelser:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |