|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Pus med støvler [3D Blu-ray + Blu-ray]
Spin-off Spin-off-produkter er uløselig knyttet til den kommersielle filmindustrien, og kanskje særlig tett knyttet til animerte film- og TV-serier. Produsentene har vært særs kreative i deres utvikling av salgsprodukter knyttet til filmsuksesser og med stadig nye medier og plattformer brer spin-off-produksjonen om seg. Spin-off-filmer har også blitt en sedvane i Hollywood-systemet - ikke vet jeg når det startet, men Supergirl (1984) er nok den første spin-off-filmen jeg så etter Supermann-serien på 1970- og 80-tallet. I animasjonssammenheng har spin-off-produkter levd side om side med filmproduksjonen og som på så mange andre områder, har Disney-konsernet vært banebrytende også her. Deres evne til å produsere spin-off-produkter, -filmer, -spill og TV-serier er nærmest ustoppelig. Så langt på 00-tallet har det ikke vært så mange fullverdige spin-off-filmer - studioene har hatt mer enn nok med å produsere tradisjonelle oppfølgere, men nå har DreamWorks tatt steget ut i spin-off-land med en helaftens film, Pus med støvler, basert på bikarakteren fra Shrek-serien. Pusen med støvler dukket første gang opp i Shrek 2 (2004) som en søt, liten katt med overraskende og dødelige evner. Antonio Banderas gestaltet pusen med scenestjelende kvalitet - resultatet var at pus tok det meste av oppmerksomheten fra den grønne kjempen. Nå er den lovløse pusen tilbake og vi blir bedre kjent med ham som kvinnebedårer og listig slåsskjempe med mer enn ni liv. Vi entrer historien idet Pus skal til å stjele noen magiske bønner fra de berømte forbryterne Jack og Jill. Selvsagt går det ikke helt etter planen og Pus forstyrres av en annen katt - tilfeldigvis en hunnkatt som går under navnet Kitty Fløyelspote. Det viser seg at Kitty står i ledtog med Pus' tidligere allierte, og nå fiende, Aleksander "Lille" Trille i jakten på de magiske bønnene. Bakgrunnen for vennskapet mellom Pus og Trille, og senere fiendskap, brettes ut og danner bakteppe for at Pus likevel går med på å hjelpe Kitty og Trille i jakten på bønnene og de lovede gulleggene ved enden av bønnestengelen. Men kan trioen utsmarte Jack og Jill, og hvordan skal den lovløse pusen få tilbake tilliten i hjembyen? Til å være et biprodukt av en filmserie med stadig dalende kvalitetskurve, holder Pus med støvler overraskende høy kvalitet. Historien er engasjerende og man bryr seg faktisk om hvordan det går med Pus og hans kumpaner. Historien inneholder flere parallelle spor som engasjerer på ulike nivåer; hovedhistorien om bønnene og gullegget engasjerer hovedmålgruppen, mens de noe eldre vil finne det mer interessant å følge pusens skjebne som urettmessig lovløs. Det hele bindes sammen med pusens ustoppelige sjarme og en humor som både er visuell og enkel, samt mer sofistikert med en rekke referanser. Hele filmen låner tungt fra spagettiwesternfilmer - i alt fra historieoppbygningen med en lovløs hovedperson til hvordan filmen gjør nytte av oppdelte bilder i sentrale scener. Clint Eastwoods karaktertolkninger og Sergio Leones filmer hviler som tykk inspirasjon over hele filmen. Som i Shrek-filmene er også eventyrhistorier en inspirasjon for Pus med støvler - historien om Jack og bønnestengelen danner ryggraden for filmen, mens Aleksander Trille, selvsagt er hentet fra den kjente reglen om Lille Trille. Som var tilfelle da Pus med støvler første gang dukket opp i Shrek 2, er det hans sjarmerende fremtoning og gebrokne tale som gjør ham så uimotståelig. Antonio Banderas gjør pusen med herlig komisk timing og en overdreven latinostil, som er både hysterisk morsom og ikke så rent lite sexy. Samspillet med Salma Hayek som den mystiske karakteren Kitty Fløyelspote er finstemt og dynamikken karakterene imellom bidrar til ytterligere spenning underveis i filmen. Kitty er ikke bare en "love interest" for Pus, hun er en potent karakter med klare kvaliteter som gjør henne så godt som likeverdig med Pus som filmens hovedperson. Guillermo del Toro er siste brikke i filmens latinotriangel - han fungerer både som utøvende produsent og gir stemme til flere av bikarakterene i filmen. Det må også nevnes at Billy Bob Thornton gir slemmingen Jack noen uovertrufne hillbillykvaliteter. Animasjonsmessig imponerer ikke Pus med støvler mer enn man kan forvente fra DreamWorks. Teknologien har kommet så langt innen digital 3d-animasjon, at man forventer intet annet enn at karakterene beveger seg med naturlig smidighet og at pels og andre overflater gjengis så realistisk som mulig. Animasjonen har den kjappe stilen som vi har blitt vant med fra DreamWorks - det er mer fokus på action enn finstemt mimikk. I mine øyne er det flere av actionscenene som er preget av en noe stiv karakteranimasjon og særlig i de scenene hvor Pus hopper eller flyr gjennom luften. Et annet element som trekker noe ned er hvordan de menneskelige bikarakterene er utformet - som i Shrek-filmene virker alle menneskekarakterene til å være laget utifra den samme "stammen" og de mangler følgelig et naturlig mangfold. Dette er for småpirk å regne, men gjør likevel sitt til at filmen mangler kvalitetene til Pixars filmer eller DreamWorks' eget høydepunkt; Dragetreneren (2010). Totalt sett er Pus med støvler en overraskende god film tatt i betraktning at dette er en spin-off som jeg ikke hadde altfor høye forventninger til. Grei underholdning.
Utgivelsen: Utgivelsen er godt utstyrt med ekstramateriale. Det begynner med kortfilmen De tre diablos, hvor vi får et nytt, kort eventyr med pusen. Ikke så mye nytt å hente her, men det er likevel forfriskende at DreamWorks også gir rom for å inkludere kortfilmer som en del av produksjonsprosessen og gi dem ut. Nok et høydepunkt står det utvidede kommentarsporet, Animatørenes hjørne, for. Her møter vi regissør og produsentene i et klassisk kommentarspor, men som blir utvidet med intervjuer med andre involvert i produksjonen, samt skissemateriale og utdrag fra animasjonsprosessen. Et slikt tilskudd på utgivelsen hever kvaliteten og burde bli et eksempel for etterfølgelse for andre utgivelser. Det øvrige ekstramaterialet følger tradisjonelle spor. Vi får en rekke spill og aktiviteter, samt intervjuer med skuespillerne bak stemmene med fokus på Banderas og Hayek. Det er også rom for en dokumentar som viser utviklingen av karakteren fra de andre Shrek-filmen og frem til idag. Ikke akkurat banebrytende materiale, men det gir likevel en interssant titt bak produksjonen av filmen. Samlet sett byr Pus med støvler på en overraskende god filmopplevelse - mye bedre enn de siste Shrek-filmene. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 05.08.12 Takk til Paramount Home Entertainment for anmeldereksemplar. Trailer Pus med støvler:
Relaterte utgivelser:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |