|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Prinsessen og frosken [Blu-ray + DVD]
Tilbake til røttene Det vakte oppsikt da Disney la ned 2d-avdelingen på deres animasjonsstudio i 2004. Ironisk nok var det 3d-animasjonens gudfar, Pixars John Lasseter, som fikk avdelingen på beina igjen etter at Disney kjøpte Pixar og Lasseter ble sjef for animasjonsavdelingen. Prinsessen og frosken er Disneys retur til 2d-animasjon og er en film som forsøker å gjenskape noe av magien fra Disneys tidligere tider gjennom tradisjonelt håndtverk, en klassisk eventyrhistorie med prinsesse og musikalnumre i sentrum. Det spares ikke på noe når Disney skal ta tilbake animasjonstronen og som et siste trumfkort har Disney engasjert John Musker og Ron Clements til å styre produksjonen. Radarparet innledet Disneys forrige gullalder som regissører og manusforfattere på Den lille havfruen (1989). Prinsessen og frosken tar oss med til 1920-tallets New Orleans hvor vi møter Tiana som strever for å virkeliggjøre den avdøde farens drøm om å etablere en restaurant. Tiana jobber doble skift for å spare noen slanter for å realisere prosjektet og er milevis unna livet til venninnen Charlotte, som lever av velviljen til hennes overdådig rike far. Men livet til Tiana skal snart ta en ny vending. Den langveisfarende prins Naveen er i byen og som en del av festlighetene har Charlottes far invitert prinsen hjem. Mens Charlotte forgjeves forsøker å innynde seg hos prinsen, trekker Tiana seg tilbake fra festens midte. Til hennes forskrekkelse møter hun er frosk, som til alt overmål kan snakke. Det viser seg at prinsen har møtt på byens voodookjelting, Dr. Facilier, som har forvandlet prisen til en frosk. Tiana kjenner eventyrhistorien og lar seg overtale til å kysse frosken, men stikk i strid med eventyret blir hun selv omgjort. Nå starter en heseblesende ferd i New Orleans' utmark hvor froskeparet støter på en rekke outrerte karakterer - heriblant en jazzspillende alligator, en bluessyngende ildflue og den helgale Mama Otis. Det er til sist viljen til å forfølge drømmene og en betydelig del sørstatsmagi som redder dagen. Prinsessen og frosken imponerer på alle vis. Historien som fortelles er engasjerende og filmen har tempo og driv, mye takket være musikken, som gjør at 97 minutter fyker avgårde. John Musker og Ron Clements har levert et manus som gir nytt liv til Disneys prinsessefilmer og som på imponerende vis skaper engasjement rundt brødrene Grimms eventyr. Det er et godt stykke arbeid som ligger til grunn med å gi liv til historien og få 1920-tallets New Orleans til å virke spennende på tvers av generasjoner. Det kan argumenteres med at Disneys portrett av afroamerikanere er stereotypt, og at historien som fortelles ikke akkurat rokker med normene rundt følg-drømmen-filmer, men du skal være rimelig stivbeint for ikke å la deg fenge av musikken og filmen likevel. Det er en stund siden Disney har forsøkt seg på musikalformen, og det var med en viss skepsis jeg nærmet meg dette aspektet ved filmen. Derfor er det ekstra hyggelig å konstatere at musikaldelen av filmen fungerer meget godt og bidrar til å løfte helhetsopplevelsen. Randy Newman høres ut til å trives utmerket med å gjenskape det musikalske lydbildet som blir ikonisk forbundet med New Orleans. Flere av musikalnumrene er besettende gode med fremføringer som byr på både underholdning og musikalitet. Jeg er spesielt svak for Keith Davids monumentale vokalinnsats i Dr. Faciliers musikalnummer Friends on the Other Side hvor musikken går i retning av Danny Elfmans på sitt beste og hvor de visuelle kulissene er et nikk til den surrealistiske Pink Elephants on Parade-sekvensen fra Dumbo (1941). Animasjonen er filmens største attraksjon. Ikke bare er det retur til 2d for Disney, men det er også en gjenopptakelse av gamle og kjære produksjonsmetoder. I ekstramaterialet beskriver sjefsanimatør Andreas Deja hvordan animatørene jublet da avgjørelsen ble tatt om at hele animasjonsprosessen skulle gjøres på papir. Gleden og begeistringen skinner igjennom i de mange fantastiske animasjonssekvensene i filmen. I Prinsessen og frosken fremstår Disney som mer lekne og vågale enn de har vært de siste 40 årene. Friends on the Other Side-sekvensen er nevnt som et høydepunkt og det er rekke andre scener som tangerer klassiske Disney-øyeblikk. Trekket ved å la skyggen til Dr. Facilier så og si ha sitt eget liv er genialt og vekker til minne Jack fra Nightmare Before Christmas (1993). Jeg er også svak for sekvensen med Tiana hvor hun drømmer seg bort til sin nyoppussede restaurant hvor designet endres til å imitere 1920-tallets forenklede estetikk i en hommage til tittelsekvensmesteren Saul Bass. Det er også anerkjennende nikk til en rekke klassiske Disney-filmer underveis. Prinsessen og frosken representerer ikke nødvendigvis en videreutvikling av Disney som produksjonshus. Det kan likevel virke som om Lasseter har fått selskapet til å innse hvilken uvurderlig plass Disney har i vår kollektive hukommelse og at dette er verdier de kan spille på og videreutvikle. Prinsessen og frosken byr på god gammeldags Disney-magi av beste sort.
Utgivelsen: Ekstramaterialet er rikholdig og mye er vel verdt å se. Filmen presenteres også med et kommentarspor ved regissørene John Musker og Ron Clements, samt produsent Peter Del Vecho. Kanskje ikke det mest inspirerte kommentarsporet, men man får et greit innblikk i produksjonsprosessen og en del anekdoter rundt utviklingen av filmen. Bedre er de mange dokumentarene som omhandler flere aspekter ved produksjonen og hvor en rekke av de sentrale personene uttaler seg. Her får regissørene mer rom til å utdype tilblivelsen av filmen og John Lasseter og Andreas Deja intervjues om Disneys retur til håndtegnet animasjon. Samlet sett en meget sterk utgivelse av en film som langt på vei revitaliserer Disney og setter nytt lys på den ualminnelig rike historien selskapet har. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 05.07.10 Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar. Trailer Prinsessen og frosken:
Relaterte utgivelser:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |