|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Pocahontas [Blu-ray]
Matoaka Med Pocahontas begikk Disney-konsernet sin første animerte film basert på en sann historie med historiske personer. Det ble en bratt læringskurve for selskapet som er vant til å lage film basert på fiktive karakterer og forsvarsløse dyr. Det verste som kan skje er at en eller annen opphavsperson hisser seg opp. Mens med Pocahontas fikk Disney en hel folkegruppe mot seg og en haug amerikanske og britiske historikere med på kjøpet. Et selskap som er så hårsår overfor egne rettigheter, burde selvsagt visst bedre enn å endre historiske fakta - og særlig med et så ømtålig amerikansk emne som minoritetsbefolkningen av indianere. Disney har gjort en rekke overtramp overfor Powhatan-indianerne med Pocahontas. Først og fremst ved å la filmens to hovedkarakterer - Pocahontas og briten John Smith - forelske seg og innlede en altoverskyggende kjærlighetsaffære. I virkeligheten anslås Pocahontas å ha vært 10 år gammel når de to møttes og det var aldri en romantisk kobling de to imellom. Selv filmens hovedpoeng; at Pocahontas redder Smith fra å bli henrettet av Powhatan-indianerne, sås det tvil om. Det viser seg at Smith selv, kjent som en notorisk selvhevder, skal være kilde til historien - en historie som Smith delte med omverden først 17 år etter at det skulle ha skjedd. Sannhetsgehalten kan altså trekkes i tvil. I filmen møter vi Pocahontas (Irene Bedard) som en egenrådig yngling på vei til å bli voksen i et liv levd i harmoni med naturen og indiansk åndeverden. I sterk kontrast flyttes fokuset til England hvor kaptein John Smith (Mel Gibson) inngår i en rufsete gjeng på et seilas til den nye verden for å røve alt de kommer over. Med på reisen er den tvilsomme Ratcliffe (David Ogden Stiers) - hellig overbevist om at det amerikanske innlandet er stappet med gull og rikdom - og klar til å gå over lik for å skaffe seg rikdom. Vel fremme i det nye landet, blir møtet med "de ville" alt annet enn harmonisk, bortsett fra for kapteinen som faller pladask for den nysgjerrige Pocahontas. Deres kjærlighet står i sterk kontrast til samhandlingen mellom resten av indianerstammen og britene. Kan det vare? "Basert på en sann historie" er vanligvis et signal på at man får servert en historie fylt av sterke emosjoner og en følelsesmessig kraft som kun ivaretas av "det sanne". Dessverre er ikke dette tilfelle for Pocahontas - historien er merkverdig tappet for troverdighet og man blir sittende ubeveget tilbake. Disney behandler myten om Pocahontas på samme måte som de har gjort med sine øvrige prinsesser; som en opphøyd skjønnhet effektivt tappet for personlighet og følgelig også troverdighet. Det samme er tilfelle for John Smith som portretteres som en langhåret dandy og langt unna den røffe setleren han var i virkeligheten. Det er estetikken som står i høysetet hos Disney. Indianerstammen portretteres som et glansbilde av staute, rakryggede menn og vakre, veldreide kvinner. Flott å se på, men bidrar ikke til å heve sannhetsgehalten. Men hvis man hever seg over sannhetsbehovet, er filmen en visuell nytelse. I mine øyne er det bare arbeidene til storheter som Mary Blair, Ken Anderson og Eyvind Earle i Disney-historien som matcher designarbeidet som ligger til grunn for Pocahontas. Det er Michael Giaimo som var art director på filmen og ledet designstaben på en av de vakreste Disney-filmene siden Tornerose (1959). Bakgrunnene er pustfrarøvende og de innledende scenene med Pocahontas i skogen er skjønne med det lange, mørke håret til hovedpersonen som naturlig blikkfang.
Det er Alan Menken som står for musikken, som så mange ganger før i Disney-sammenheng. Men dette er første produksjonen Menken stod for etter at hans faste makker, Pocahontas er ikke en film som berører meg - til det er historien for tynn og for dårlig fortalt - og jeg greier ikke å la Disney-konsernets tilforlatelige omgang med sannheten bare fare for kunstens skyld. Med denne filmen hadde Disney en unik mulighet til å si noe sant om de opprinnelige amerikanerne, men muligheten skusles bort i mine øyne for heller å konstruere en lettsolgt kjærlighetshistorie myntet på unge jenter. Skuffende.
Utgivelsen: Utgivelsen er ikke akkurat stappet med ekstramateriale, men noen høydepunkter får vi servert. Regissør Eric Goldberg trekker frem en ikke-realisert film om Hiawatha som inspirasjon. Dessverre blir vi ikke tilgode sett med Silly Symphony-kortfilmen Little Hiawatha som er inkludert på den internasjonale versjonen av utgivelsen. Ei heller får vi servert kommentarsporet som er å finne på internasjonale utgivelser av Pocahontas. Det vi får servert er en forholdsvis omfattende dokumentar om produksjonen av filmen med skuespillerinne Irene Bedard som programleder. Dessverre benytter Disney mye av tiden i dokumentaren til å argumentere seg bort fra hvordan de har omgått historiske fakta med Pocahontas, slik at dette blir en ganske innholdsløs dokumentar. Tristest er det når skuespillerne av indianer herkomst uttaler at Disney med Pocahontas har gjort det beste arbeidet i Hollywood med å fremme forståelse for indianernes liv og kultur. Det klinger hult. Mye av det øvrige ekstramaterialet fokuserer på musikken i form av en slettet sang og Alan Menkens musikkproduksjon, samt en sing-a-long. Vi får også en titt bak produksjonen av filmen med klipp som viser de ulike stadiene i progresjonen mot ferdig film, samt en titt bak designet av karakterene. Samlet sett en god nok utgivelse av en film som ikke er god nok. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 09.02.13 Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar. Trailer Pocahontas:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |