|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Pixar Short Films Collection Vol. 2 [Blu-ray]
Kort og godt fra en kjempe Jeg må begynne med litt mimring. Da jeg jobbet med Oslo Animation Festival på slutten av 1990-tallet, var et av høydepunktene å ta den årlige telefonen til Pixar for å hente inn visningsrett til kortfilmene deres. Ikke bare var de alltid utrolig imøtekommende og ivrige etter å få vist filmene sine (det var det ikke alltid mindre imponerende studioer var), men de hadde også en morsom telefonsvarerbeskjed som på den tiden var ganske betegnende for studioets innretning og filosofi. Etter å få ramset opp en lang rekke tastevalg for de ulike avdelingene, ble beskjeden avsluttet med at dersom VHS-maskinen din fremdeles blinket "00:00" så var det også mulig å kjøre til studioet i Richmond, California - med påfølgende veibeskrivelse. Dette innebærer et par ting: At det er lenge siden - VHS var et gangbart medium - og at Pixar i all sin gjøren og laden på den tiden skilte seg positivt ut fra andre kommersielle animasjonsaktører i deres imøtekommenhet.
Noe av det som gjorde Pixar unike på denne tiden, utover deres tekniske briljans, var deres satsing på kortfilmformatet for å utforske teknikk, men i like sterk grad også utforsking av manusarbeid. Pixar med John Lasseter i spissen videreførte Walt Disneys eksperimentering i det korte formatet for å gjøre regissører og animatører klare for større oppgaver på senere tidspunkt. Heldigvis har Pixar holdt fast ved denne tradisjonen og kortfilmer har fulgt alle langfilmene når de dukker opp på kino og senere på hjemmekinoutgivelser. I 2007 kom den første samlingen med kortfilmer fra Pixar og nå fem år senere kommer utgivelsen Pixar Short Films Collection Vol. 2 som tar for seg kortfilmene produsert i tidsrommet 2007-2012. Som med den første utgivelsen, kan filmene deles i to hovedkategorier; de frie selvstendige filmene og de filmene som tar utgangspunkt i allerede eksisterende karakterer og miljøer fra langfilmene. Det er uten tvil de selvstendige filmene som er de beste og mest interessante på utgivelsen, og de av filmene som viderefører tradisjonen om kortfilmen som en arena for testing av nye ideer for Pixar. Samtidig er det en ny utvikling for Pixar at flere av filmene tar ibruk andre animasjonsteknikker enn den sedvanlige digitale 3d-animasjonen. Dette gjør seg først og fremst gjeldende i den Rottatouille-relaterte Din venn rotta, som gjør nytte av så godt som alle animasjonsteknikker i en fortelling om hvordan rottene har spredt seg i verden og gjort nytte i ulike sammenhenger gjennom historien. Kreativ bruk av animasjon står også Dag og Natt for. I filmen møter vi to karakterer som personliggjør dag og natt med de karaktertrekk som tilhører de to ulike tidsrommene. Dag er kvikk om morgenen og opptatt av aktiviteter som hører dagtiden til, mens Natt er skeptisk til dagen og holder en knapp på nattlige aktiviteter. Karakterene er utformet i digital 2d, som tradisjonell tegnefilm, mens "innholdet" i hver karakter er utformet i digital 3d. Denne innovative bruken av to kjente animasjonsteknikker gir filmen et visuelt særpreg og selv om maktkampen mellom de to karakterene ikke i seg selv er så banebrytende, bidrar den visuelle innpakningen til at filmen er meget severdig. Det er den digitale 3d-animasjonen som er Pixars fremst kjennemerke og deres bidrag til utviklingen av denne teknikken er utvilsom. Så er da også de fleste kortfilmene i denne utgivelsen utført med samme perfeksjonerte animasjonsteknikk. En av de aller beste filmene i utvalget er den meget underholdende Presto om tryllekunstneren Presto DiGiotagione som sliter med glansnummeret å trekke kaninen ut av hatten. Da kaninen ikke får gulrot som forventet før sceneopptredenen blir Presto utsatt for en grusom hevn til publikums forlystelse. Filmen er en oppvisning i komisk timing og lattervekkende innfall. På flere måter minner filmen om den tidligere Pixar-filmen For the Birds (2000), som også er en oppvisning i hvordan holde publikum i ånde. Storartet! Nok et høydepunkt står Delvis overskyet for. I en typisk amerikansk småby kommer en flokk storker for å levere babyer og nyfødte dyr til utvalgte hus. Det viser seg at det er skyene over byen som "lager" de små byltene. Mens de fleste skyene er rosa og produserer de søteste avkom, introduseres vi for en mørk liten sky som maner frem litt mindre hyggelige skapninger. Det går selvsagt ut over storken som har i oppgave å avlevere skapningene. Gjennom en rekke komiske hendelser utvikles en sterk medfølelse for den stakkars storken som blir mer og mer medtatt. Gjennom enkle virkemidler vekker regissør og manusforfatter Peter Sohn sterke følelser og formidler dette på forbilledlig vis. Pixar Short Films Collection Vol. 2 inneholder en rekke filmer som holder høyeste kvalitet. Men i motsetning til den første kortfilmsamlingen til Pixar, er spin-off-filmene fra langfilmene i overvekt på denne utgivelsen. I mine øyne har ikke disse filmene samme kvalitet som de frie kortfilmene. Det er animasjon av ypperste merke også her, men som selvstendige kortfilmer holder de ikke alltid mål. Filmer som BURN•E, Hunns spesialoppdrag og kortfilmseriene om Bill fra Biler og karakterene fra Toy Story-filmene utvikler verken Pixar eller animasjonskunsten videre. Filmene bringer utvilsomt merkevaren Pixar videre, men står på en eller annen måte som en kontrast til den telefonbeskjeden Pixar la igjen i sine yngre dager. Utgivelsen avsluttes med den enestående vakre og poetiske Månen, som gir håp om at Pixar kommer til å satse videre på å utnytte kortfilmformatet til å utvikle seg videre som animasjonsprodusent og stadig dytte grensene for god historiefortelling på film.
Utgivelsen: Ekstramaterialet er også meget bra. Først og fremst er hver kortfilm forsynt med et kommentarspor som stort sett er befolket av filmenes regissører. Det er varierende hvor engasjerende disse kommentarsporene er, men jevnt over tilbyr de interessant informasjon om tilblivelsen av filmene. Best her synes jeg kommentarsporet til Dag & Natt er rett og slett fordi kombinasjonen av 2d- og 3d-animasjon er såpass uvanlig at det blir ekstra interessant å høre regissør Teddy Newton snakke om det. Pixar gjør også det sjakktrekk å inkludere studentfilmene til tre av deres stjerneregissører; John Lasseter, Andrew Stanton og Pete Docter. Alle tre har gått på CalArts og fått en klassisk animasjonsutdanning hvor historien har stått sentralt. Lasseter gikk som en del av det første kullet og gjorde stor oppstandelse med studentfilmen Lady & the Lamp i 1978. De to øvrige gikk noen år senere, men forteller en tilsvarende historie som Lasseter, hvor historiefortelling står sentralt og viktigheten av klassen og samholdet dem i mellom har vært viktig for deres faglige utvikling. Gode lærdommer å ta med seg og det må være inspirerende for dagens animasjonsstudenter å se at disse stjernene ikke var lysår før sin tid under utdanning. Samlet sett en meget god utgivelse som gjennom ekstramaterialet løfter totalkarakteren ett hakk og bidrar til at denne utgivelsen til Pixar gjør seg meget godt ved siden av den første kortfilmutgivelsen fra animasjonskjempen. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 20.11.12 Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar.
Utgivelsen inneholder følgende kortfilmer: Trailer Pixar Short Films Collection Vol. 2:
Relaterte utgivelser:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |