NYHETER ANMELDELSER FORUM OM FFAF LENKER DATABASE
 
 

Pelle Politibil går i vannet [Blu-ray]

Originaltittel: Pelle Politibil går i vannet
Regissør: Rasmus A. Sivertsen
Produksjonsselskap: Neofilm, Qvisten Animation, Nordisk film
Produksjonsår: 2009
Distribusjon: Nordisk film
Bildeformat: 16:9 Fullskjerm (1,78:1, 1080p)
Lydformat: DTS-HD Master Audio 5.1
Region: 2
Spilletid: 108 min.
Karakter:
  Mer informasjon

Med brekket på

Norsk animert langfilm har gått fra suksess til suksess. Flåklypa Grand Prix startet ballet i 1975, og selv om det gikk mange år før noen fulgte Caprinos spor, har så godt som alle de animerte langfilmene som er produsert i Norge så langt vært populære hos kritikere og publikum. De siste årene har norsk animasjon gjort seg bemerket med flere store produksjoner, både innen langfilm- og TV-format, og kortfilmskaperne fortsetter å håve inn internasjonale priser. Pilene peker oppover og de etablerte studioene kjører stadig større produksjoner.

Blant de største suksessene i det norske animasjonsmiljøet troner Qvisten Animation og hos Qvisten er Rasmus A. Sivertsen selvskreven i registolen. Det vakte en viss oppmerksomhet da Sivertsen som første norske animasjonsregissør kunne gå rett fra registolen på Kurt blir grusom (2008) og over i førersetet på Pelle politibil går i vannet. Alt synes såre vel, rent bortsett fra at Pelle politibil går i vannet er en gørr kjedelig og dårlig utført film. Har lave budsjetter og kort produksjonstid blitt en achilles hel for animasjonsbransjen?

I Pelle Politibil går i vannet går turen til Salten politidistrikt hvor en heftig høststorm truer forberedelsene til prinsessebesøket. Da strømledningen til byen ryker i stormen, er det Pelle Politibil som påtar seg oppdraget, men alt går ikke etter planen. Ledningen reddes, men Pelle får seg en skikkelig støt og ender på verksted. Det ser dårlig ut, men da alle tror alt håp er ute, våkner Pelle. Han er ikke død, han har blitt elektrisk!

PellePolitibil_politimester_16-9

Faren er ikke over av den grunn. For i byens bakgater lurer miljøkjeltringene brødrene Grevling. De tapper byens enorme demning for vann og selger det som designervann til høy pris. Pelle er sykemeldt, men med hjelp fra oteren Oda må han overtale Politimesteren og Onkel Rikhard om at faren er reell. Som vanlig må Pelle ta saken i egne hender og til slutt står selve prinsessebesøket i fare.

Pelle Politibil er et kjent konsept som ble utviklet av Åge Magnussen i Bodø på midten av 1980-tallet som et ledd i trafikksikkerhetsarbeidet for barn. Pelle har dukket opp i radio, TV og på scener i det ganske land og i 2002 debuterte han som filmstjerne også den gang med Arthur Johansen som manusforfatter og Aage Aaberge som produsent. Dermed hadde Pelle Politibil går i vannet et dekket bord å gå til rent markedsføringsmessig, mens animasjonsprodusentene hadde en rekke forventninger og visuelle restriksjoner å forholde seg til.

I første scene introduseres vi for byen Bodø i det hurtigruta søker ly for den gryende stormen og det første som slår meg er hvor likt designet på hurtigruta er på designet som dominerte Kurt blir grusom. Den komprimerte stilen med noen overdrevne trekk er valgt som gjennomgangstone for denne produksjonen også og imiterer således det som føltes som et innovativ designgrep for Kurt ett år tidligere. Denne følelsen forsterkes gjennom filmen hvor en rekke av filmens artefakter, så som den nye politibilen, prinsessens bil og gravmaskinen som jager Pelle, alle sammen ser ut til å bygge på rigger utviklet for Kurt.

Utformingen av Pelle Politibil forholder seg selvsagt til det originale designet. Utgangspunktet er en gammel folkevogn boble hvor lyktene er øyne og grillen er munn. Akkurat som Pixar demonstrerte med Biler (2006) er det vanskelig å få bilkarosserier særlig bevegelige samtidig som en viss realisme skal beholdes. Dette dilemmaet sliter også Pelle med, men Pelles stive maske er til å leve med. Jeg sliter mer med å forholde meg til spagettikonstruksjonene som utgjør menneskefigurene i filmen. For å forenkle animasjonsprosessen har ingen av menneskefigurene skikkelige ledd i armer og ben, men heller lange tråder som bøyes for å illustrere bevegelse. Dette er et triks som Terkel i knipe (2004) igangsatte og som 3d-småskalaproduksjoner har benyttet siden. En uting spør du meg.

PellePolitibil_jakt_16-9

Selv om verken designet eller animasjonen imponerer, er det likevel skuespillerprestasjonene som får det til å skurre mest. I en film hvor handlingen er satt til Nord-Norge og hvor de sentrale karakterene skal ha stedsspesifikk dialekt, undres jeg over hvorfor ikke skuespillere som behersker nord-norsk foretrekkes. Robert Stoltenbergs tolkning av Pelle er svak og selv om hans dialektbeherskelse er god, ville det vært en befrielse å høre for eksempel Hallvard Holmen (Himmelblå-Roy) som Pelle. Verst i utvalget er den ellers både gode og morsomme Pernille Sørensen. Hennes støyende tolkning av oteren Oda er skrekkelig. Heldigvis får Sørensen en liten oppreising da hun gjør en bitteliten, men akk så morsom, tolkning av prinsessen mot slutten av filmen. Bedre er innsatsen til Bjørn Sundquist som Politimesteren og Gard B. Eidsvold som viderefører rollen som Onkel Rikhard.

Det er ikke regissørens feil at Pelle Politibil går i vannet ikke fungerer. En produksjon som dette består i en uendelig rekke kompromisser for å nå budsjett og tidsfrister. Men det er et svakhetstegn at produsent Neofilm og medprodusent Qvisten Animation går på et prosjekt med slike åpenbare svakheter og at de kunstneriske kvalitetene så til de grader stilles i annen rekke. Samtidig er det åpenbart at den norske animasjonsbransjen ikke kan gå på flere Slipp Jimmy fri-prosjekter hvor kostnadene ikke står i stil med inntjeningspotensialet. Dermed er Pelle et godt eksempel på animasjonens dilemma - de relativt høye produksjonskostandene og den lange produksjonstiden lar seg vanskelig kombinere med vårt begrensede nedslagsfelt. Vi har ennå til gode å få en internasjonal suksess i langfilmformatet.

Pelle Politibil går i vannet skuffer på flere fronter, men har du barn i rette aldersgruppa vil nok filmen likevel falle i smak. Historien er enkel og biler i kombinasjon med morsomme dyr har en tendens til å treffe de minste barna uansett.

PellePolitibil_otere_16-9

Utgivelsen:
Pelle Politibil går i vannet lanseres som seg hør og bør både på DVD og Blu-ray. Blu-ray-utgivelsen holder forventet kvalitet både hva angår lyd og bilde. Ingen store overraskelser her.

Utgivelsen består av ekstramateriale med trailer for filmen og en forholdsvis gjennomarbeidet bakomfilm. Her møter vi regissøren i beklemmende lotusstilling mens han prøver å ikle seg rollen som koselig barnetv-onkel. Formen er pinlig, men innholdet er greit nok og utgiveren skal ha kudos for i det hele tatt spandere ekstramateriale for en film som så åpenbart har de minste barna som målgruppe.

En grei utgivelse av en film som ikke leverer.

Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 08.07.10

Takk til Nordisk film for anmeldereksemplar.

Trailer Pelle Politibil går i vannet:

Relaterte utgivelser:
Kurt blir grusom
KuToppen: Kakling, rauting og nøff
Fanthomas - sesong 1 & 2

Relaterte artikler:
5 Spørsmål: Rasmus A. Sivertsen

Originaltittel: Pelle Politibil går i vannet
Regissør: Rasmus A. Sivertsen
Produksjonsselskap: Neofilm, Qvisten Animation, Nordisk film
Produksjonsår: 2009
Distribusjon: Nordisk film
Bildeformat: 16:9 Fullskjerm (1,78:1, 1080p)
Lydformat: DTS-HD Master Audio 5.1
Spilletid: 108 min.
Region: 2
Manus: Arthur Johansen
Produsent: Aage Aaberge
Medprodusent: Ove Heiborg, Cornelia Boysen
Produksjonsdesign: Are Austnes
Animasjon: Andre Hay, William M. Robertson, Will Ashurst, Roger Birkenes Solli, Marius Vibe, Morten Øverlie, Erlend Dal Sakshaug, Øyvind Tangseth, Ivar Rødningen, Yaprak Morali Austnes, Atle Solberg Blakseth
Medvirkende: Robert Stoltenberg, Pernille Sørensen, Gard B. Eidsvold, Bjørn Sundquist, Fredrik Steen, Eldar Vågan
Produksjonsland: Norge
  
Bonus: Trailere
Bakomfilm

Kommentarer

Re: Budsjett, rubberhose og rigg

Hei 3d-potet

Takk for utfyllende kommentar til min anmeldelse. At vi er uenige om en del av filmens kvaliteter eller mangel på kvaliteter, får vi leve med. Du påpeker at jeg tar feil angående bruken av ledd hos menneskekarakterene - det har du helt rett i. My bad!

Videre legger du ord i munnen på meg vedrørende gjenbruk av design. Som jeg sier i omtalen, er dette et inntrykk jeg sitter igjen med - at designet i Pelle og Kurt har likhetstrekk. Til motsetting fra deg sitter jeg ikke med inngående detaljkunnskap om produksjonsprosessen - men jeg vil likevel påberope meg retten til å mene noe om filmens kvalitet subjektivt sett.

Budsjett, rubberhose og rigg

Det er lenge siden Pelle var på kino og det er lenge siden denne kritikken ble skrevet, men jeg må likevel komme med noen kommentarer til denne kritikken.

Det er flere punkter jeg er enig med og andre punkter der jeg mener kritikeren ikke vet hva han snakker om. At lave budsjetter og kort produksjonstid er et problem tror jeg alle som jobber i norsk film kjenner til.

Regel nummer en for å jobbe med lave budsjetter er at en må tenke smart og her feiler Pelle fra starten av. I steden for å jobbe med 3d teknikkens sterke sider så går pelle i strupen på teknikkens mer utfordrende sider. Det første er at Pelle er en bil må da dekke store områder på svært kort tid. Når disse områdene i tillegg skal bestå av detaljert skog blir jobben svært krevende både for artisten som skal lage alt dette og for pc'en som skal håndtere så store filer. På toppen av dette så handler filmen om vann. Vann som tappes på flaske, en oter som hopper rundt i en innsjø, en bil som skal svømme, innsjøen forsvinner i en maelstrøm, en demning som sprekker og en by som oversvømmes. Jeg antar at selv Hollywood ville tenkt seg om før de tok på seg et slikt manus. Men i norge koster det for mye å tenke smart, å jobbe frem en ny ide og nytt manus tar tid og er dyrt.

At designen i Pelle bygger på designen i Kurt er ikke riktig (rent bortsett fra hurtigruta). Sammenligner vi et Pelle kjøretøy med et fra Kurt så er disse helt forskjellige. Riggene har også fint lite med hverandre å gjøre. Men at det kan oppleves som lite detaljer i begge filmene er jo riktig, her kommer problemet med det lave budsjettet inn. At bygningene er små og har store dører og vindu er virkelig ikke unikt for hverken Pelle eller Kurt.

Ellers så har Pelle karakterene ledd, noe kurt karakterene ikke har. Den eneste likheten er at de er tynne. Det er riktig at tynne armer og ben er billigere enn tykke. Rubberhose teknikken (ben og armer uten ledd) som brukes i "Terkel i Knipe" er på ingen måte billiger og INGEN av disse teknikkene ble utviklet av "Terkel i Knipe" teamet. Rubberhose som stilvalg går ellers tilbake til 1920 tallet. De hadde et par smarte løsninger i Terkel, men ingen av de ble brukt i Pelle og Kurt, så her mangler kritikeren kunnskap.

At både tegnefilm, dukkefilm, cutout, 3d og andre teknikker må ta stilvalg på grunn av budsjette tror jeg gjelder alle animasjons produksjoner. Men der hollywood var smarte og satte igang sine første 3d produksjonene der karakterene var lamper, plastleker og insekter så kjørte Pelle produksjonen igang med bil, vann og skog. Om disse valgene skal kalles "triks" er en annen diskusjon. Var det et "triks" å velge at toystory skulle handle om leker? Er det et "triks" at tegnefilm animeres på 2'ere og 3'ere? Her er listen lang og det er riktig at alle disse valgene påvirker filmen rent estetisk.

Så det beste hadde vært om produksjons studioene kunne ha kommet inn langt tidligere i prosjektene, slikt at de som i "Toy Story" og "Terkel i Knipe" kan utvikle en story som i større grad "samarbeider" med teknikken. Slik mener jeg at det fint skal kunnes lages helaftens animasjonsfilmer på Norske budsjetter.

Jeg skal på ingen måte forsvare Pelle. Det er et helkommersielt prosjekt som hverken utforsker story, animasjon eller design. Men de tingene som kritikken ovenfor peker på mener jeg er feil. På flere punkter mangler den kunnskap og i kritikken av skuespiller prestasjonene så høres den bare gretten ut.

3d potet

Bookmark and Share
 
  Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein.