Mye animert på Film fra Sør

FFS_logo_primo

Film fra Sør åpner i Oslo 6. oktober og holder det gående frem til 16. oktober. På programmet står en rekke animerte høydepunkter. Nytt fra blant annet Studio Ghibli og Michel Ocelot serveres.

I hovedkonkurransen under festivalen konkurrerer de animerte langfilmene Chico & Rita (Spania/UK, 2010) og Tatsumi (Singapore, 2011).

I Chico & Rita følger vi den unge pianisten Chico som en av mange lovende artister i det voksende cubanske jazzmiljøet. Når han ser den vakre Rita innta scenen blir han trollbundet. Men forholdet settes på prøve når Rita lokkes til rampelyset i New York. Deres romanse danner grunnlaget for en reise som tar oss mellom Havanna, New York, Paris og Las Vegas i en periode på over 60 år. Filmmusikken spiller nesten en rolle i seg selv, med fantastiske opptredener fra noen av etterkrigstidens mest markante jazzmusikere, blant andre Dizzy Gillespie, Charlie Parker og Chano Pozo.

Tatsumi er et visuelt storslått animasjonsportrett av den japanske mangakunstneren Yoshihiro Tatsumi. Eric Khoos visuelle uttrykk er tro mot Tatsumis utfordrende tegnestil og viser frem en fantastisk kunstnerisk verden. Samtidig bidrar den biografiske tilnærmingen til å løfte frem en av de viktigste mangaka i nyere japansk historie. En utstilling basert på filmen Tatsumi åpnes på Filmens hus 7. oktober. Det arrangeres også en spesialvisning av filmen på Serieteket i Oslo 8. oktober hvor regissøren er tilstede.

I programserien Det kritiske rom vises den animerte dokumentaren The Green Wave som skildrer hva som hendte under den grønne revolusjonen i Iran 2009. I anledning visning av filmen arrangerer Film fra Sør også samtalen som spør hvordan sosiale medier har endret folks bevissthet rundt globale spørsmål. Hvilken betydning har sosiale medier for folkelige opprør? Vi møter bl.a. Eirik Solheim fra NRK Beta, Torstein Nybø fra Mediamente og co-produsent for dokumentaren Burma VJ: Reporter i et lukket land (2008) i samtale ledet av Jacob Høigilt fra FAFO.

Under overskriften Barnas Sør vises en rekke animerte filmer. Blant høydepunktene er ny langfilm fra Studio Ghibli - Arrietta har manus signert Hayao Miyazaki og er regissert av Hiromasa Yonebayashi som har vært tilknyttet studioet i en årrekke. Tales of the Night er den seneste langfilmen fra Michel Ocelot som leverer en siluettfilm i kombinasjon med digital 3d-animasjon. I denne avdelingen vises også Miyazakis klassiske Min nabo Totoro og animasjonsserien Tinga Tinga-fortellinger.

FFS_arrietta_16-9