|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Manolos magiske reise [Blu-ray]
Veddemålet Den kommersielle animasjonsbransjen har blitt så konform og regelstyrt at når en meksikansk gjeng med regissør Jorge R. Gutiérrez og produsent Guillermo del Toro i spissen kommer inn fra sidelinja, snur de opp ned på mye av det vi har blitt vant med storprodusentene i Hollywood. Manolos magiske reise er et visuelt overflødighetshorn som tilsynelatende ikke tar hensyn til noen bransjekonvensjoner, men snarere følger hjertet i historien og går ikke på noen kompromisser underveis. Resultatet er så oppløftende bra og så helstøpt, at en samlet animasjonsbransje bør slå øynene opp og få med seg dette fyrverkeriet av en film. Manolos magiske reise er en film bestående av flere lag med historier. Det ytterste laget er en historie om en gjeng skolebarn som noe motvillig skal på tur til museet for å lære om meksikansk kulturhistorie. Gjennom vakre tredukker blir de fortalt historien om den evige drakampen mellom La Muerte - hun som vokter over de døde som blir husket - og Xibalba - han som vokter over de døde som er glemt. Hovedhistorien i filmen er fortalt gjennom dukkene og et veddemål mellom La Muerte og Xibalba som involverer tre bestevenner; Manolo og Joaquin er begge forelsket i den vakre og smarte Maria - og veddemålet går ut på å bestemme hvem av guttene som ender opp med å gifte seg med Maria. Underveis ser vi også historien om de tre vennene fortalt fra deres perspektiv. Det er Manolo som er filmens hovedprotagonist. Det er hans valg som former historien og det er han vi som publikummere sympatiserer med. Manolo kommer fra en stolt familie av tyrefektere og det forventes at han skal følge i sine forfedres spor. Det er ikke tvil om at Manolo har ekstraordinære egenskaper som toreador, men det er musikken som ligger hans hjerte nærmest. Han simpelthen nekter å sette det avsluttende sverdet i nakken til oksen - han vil heller spille gitar - til fars store fortvilelse. Joaquin på sin side elsker å oppfylle familiens forventninger og faller lett inn i rollen som bekjemper av forbrytere og byens store helt. Men hvem av dem er det den egenrådige og stolte Maria faller for? Og hvilken rolle er det La Muerte og Xibalba egentlig spiller i dette valget? Det viser seg at den som følger hjertet også er den som vinner hjertet. Manolos magiske reise er den forenklede norske tittelen oversatt fra originaltittelen The Book of Life. Historien er hentet fra Mexicos rikholdige kulturhistorie og byr i like stor grad på innsikt i meksikansk tradisjon for dyrkelse og feiring av de døde, som den byr på en ganske søtladen kjærlighetshistorie. Det er en imponerende jobb Gutiérrez og hans team gjør ved smelte sammen kulturhistorie med en fengende kjærlighetshistorie og kombinere dette med ultrafengende musikk (som også sier noe om meksikansk kultur) og gjøre det til en universell fortelling som angår oss alle. Det er ikke så ofte slike filmprosjekter dukker opp i floraen av kommersielt drevne produksjoner og det er soleklart at Gutiérrez snakker rett fra hjertet med denne filmen. Her er det historien som er det viktigste og det er ingen snarveier eller billige knep som er tatt underveis for å tekkes publikum eller pengefolk. Manolos magiske reise er et av de sjeldne tilfellene da en regissørs visjon og de mange kunstnerne som jobber rundt ham, makter å virkeliggjøre visjonen og gi den forsterket liv. Filmens mest karakteristiske grep er designet. I og med at brorparten av historien fortelles av dukkekarakterer, har karakterdesignerne gått langt i å fjerne seg fra et realistisk design og heller gått for en eklektisk utforming av karakterene. I hovedsak er mennene topptunge blokker, mens kvinnene er rundere og smidigere i utformingen. Dette kommer spesielt godt frem i forskjellene mellom Manolo og Maria, mens de to kranglefantene La Muerte og Xibalba har en mer likeverdig utforming til tross for sine åpenbare ulikheter. I tillegg er miljøene utformet med slik detalj at øyet nærmest har problemer med å stoppe opp i mylderet av objekter. Det er nesten sånn at det blir for mye å fokusere på og at omgivelsene i noen grad kommer i veien for det karakterene formidler. Filmen vil slik sett aldri komme opp mot sitt visuelle potensiale utenfor kinosalen - detaljene er rett og slett for mange til at en ordinær hjemmekinosetting greier å yte dem rettferdighet. At det i det hele tatt er mulig å animere disse karakterene er en bragd i seg selv, men Reel FX Creative Studios imponerer gjennom hele produksjonen og i variasjon av animasjonsstiler i de ulike verdnene. På alle måter et imponerende arbeid. Musikk er en av nøklene til å forstå meksikansk kultur. Dette har filmskaperne forstått til fulle og Manolos magiske reise er akkompagnert av herlig musikk signert Gustavo Santaolalla. Musikken utnytter dobbeltheten i meksikansk samtidskultur - tilhørigheten til egen kulturhistorie kombinert med nærheten til det forgjettede land - USA og vesten. På finurlig vis greier Santaolalla å kombinere de to musikktradisjonene og gi nytt liv til kjente poplåter gjennom et meksikansk filter. Det er også nyskrevet flere nye sanger som føyer seg eget godt inn i historien og spiller en avgjørende rolle da Manolo skal foreta sitt livsviktige valg. Det er også i hovedsak autentiske sør-amerikanske stemmegivere som bidrar til å gi liv til filmen. Unntakene er Christina Applegate som forteller rammehistorien, del Toro-trofaste Ron Perlman som gjør Xibalba med stor overbevisning og overraskende nok Ice Cube som gestalter Lysmakeren med imponerende tyngde og komisk timing. Manolos magiske reise er årets animasjonshøydepunkt så langt. Bedre enn den bejublede Fortellingen om prinsesse Kaguya takket være ustoppelig energi og sjarme kombinert med et designteam i høygir. På alle måter en imponerende film.
Utgivelsen: Utgivelsen er ganske godt utstyrt med ekstramateriale. Tre dokumentarer gir innsikt i hvordzn filmen ble produsert med hovedfokus på historien, musikken og animasjonen. Her blir de fleste av filmens viktige bidragsytere intervjuet og man får i stor grad inntrykk av at dette er Gutiérrez’ film. Kommentarsporet med regissøren understreker dette ytterligere. Det øvrige materialet er mer for fyll å regne. Samlet sett en meget god utgivelse av en film som mange burde se. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 29.08.15 Takk til Fox Paramount Home Entertainment for anmeldereksemplar. Trailer Manolos magiske reise:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |