|
The Goof
Langbein er min favoritt blant de klassiske Disney-karakterene. Hans elskelige, godmodige vesen i kombinasjon med en hengslete kropp er perfekt for animert komikk. Til tross for at Lanbein aldri oppnådde den ikoniske statusen som Mikke og Donald, var karakteren likevel en favoritt blant mange av de mest kjente Disney-animatørene. Denne Treasures-samlingen presenterer 46 Langbein-filmer fra perioden 1939 til 1961.
Langbein så dagens lys på film i 1932 under navnet Dippy Dawg i kortfilmen Mickey's Revue. Det gikk ytterligere syv år før karakteren fikk sin egne film og det offisielle navnet Goofy med kortfilmen Goofy and Wilbur (1939). I løpet av de syv årene ble utseendet til Langbein utviklet fra en langstrakt, skabbete hund, til en noe udefinerbar karakter med lange lemmer, løstsittende klær og karakteristiske hatt. Det eneste som overlevde fra den første filmen er den umiskjennelige latteren signert Pinto Colvig.
Colvig leverte stemmen til Langbein helt frem til 1939, da han tok en pause fra Disney. I følge Leonard Maltin var Colvigs fravær noe av grunnen til at studioet utviklet "How to"-serien for Langbein, da en fortellerstemme overtok istedenfor Langbeins egen stemme. "How to"-serien ble meget populær og fulgte Langbein helt frem til 60-tallet. Nylig ble serien tatt opp igjen i den oscarnominerte Langbein-kortfilmen How to Hook Up Your Home Theater (2007). Denne filmen er dessverre ikke inkludert på utgivelsen.
I "How to"-serien ble Langbein plassert i mange komiske situasjoner på bakgrunn av hans klønethet. Det er særlig filmene med et idrettstema som fungerer godt. Noen favoritter fra den perioden er How to Play Baseball (1942) og How to Play Golf (1944), hvor Langbein med stor iver forsøker å tilegne seg idrettenes finesser. Dette videreføres i The Olympic Champ (1942) og ikke minst i den hysteriske Hockey Homicide (1945).
Utover 1950-tallet blir vi kjent med en ny side av Langbein, og en ny "menneskelig design", hvor han til stadighet figurer som en hvermansen og ansvarlig familiemann som sliter med hverdagslige problemer. I mine øyne begrenser disse filmene Langbeins komiske potensial og filmer som Tomorrow We Diet (1951) og Father's Week End (1953) når ikke opp til de tidligere filmene verken i komisk utfoldelse eller fortellerglede. Filmene fra 50-tallet danner opptakten til dagens Langbein som utslitt tenåringspappa strippet for sjarme og humør.
Animatøren Art Babbit blir ofte kreditert som Langbeins far på film. Babbit bidro i sterk grad til å forme utseendet og bevegelsene til karakteren og var blant animatørene som jobbet mest med Langbein. Blant animatørene som bidrar på filmene i dette utvalget, er det norskettede Ed Aardal som dukker opp oftest. Langbein var en favoritt blant animatørene, også flere av sjefsanimatørene blant The nine old men, bidro på disse kortfilmene. Eksempelvis animerte Milt Kahl, Ward Kimball, Eric Larson, Marc Davis, Wolfgang Reitherman og John Lounsberry på flere av filmene i utvalget. Ollie Johnston har uttalt at Langbein var den eneste av de klassiske Disney-karakterene han kunne tenke seg å jobbe mer med.
The Complete Goofy er en herlig samling filmer på en noe utmattende utgivelse med nesten fem og en halv time med materiale. De 46 filmene som er samlet gir et godt bilde av Langbein som solostjerne i kortfilmformatet. Likevel savner jeg noen de mer minneverdige filmene hvor Langbein er i kompaniskap med Donald og Mikke, så som Mickey's Service Station (1935) eller Mickey's Trailer (1938). Dette tilskuddet ville gitt utgivelsen mer variasjon. Til tross for disse små merknadene, hører The Complete Goofy hjemme i ethvert møblert hjem.
Utgivelsen:
Walt Disney Treasures-serien er en gullgruve for animasjonsentusiaster. Filmene som er samlet i The Complete Goofy spenner fra Disneys gullalder til en tid med prøvelser for selskapet. Filmene varierer i innholdsmessig og teknisk kvalitet. Bildet på utgivelsen varierer også tilsvarende. Filmene er restaurert, men utgangspunktet har nok variert såpass at resultatet også er av variert kvalitet. Bildeformatet holdes i 4:3 fullskjerm (1,33:1), hvilket fører til et noe redusert bildeutsnitt i forhold til de fleste originalfilmene som ble produsert i formatet 1,37:1. Lyden presenteres i Dolby Digital 2.0 og holder forventet kvalitet.
Ekstramaterialet følger de normer som er satt for Treasures-utgivelsene. Leonard Maltin introduserer hver disk og dukker opp foran enkelte av filmene hvor han advarer mot rasistisk innhold eller annen politisk ukorrekt oppførsel. Forøvrig blir vi nærmere kjent med den opprinnelige stemmen til Langbein; Pinto Colvig. Vi får også en innføring i hvordan Langbein skal presenteres på film av animatør Art Babbit. Øvrig ekstramatrial består av et møte med Bill Farmer som gir stemme til Langbein i dag, samt en rekke bildegallerier.
Samlet sett en meget god utgivelse som gir en nærmest komplett oversikt over Langbeins solofilmer. Det er noen mangler som fanatikerne vil henge seg opp i, men for hvermansen er utgivelsen mer enn komplett nok.
The Complete Goofy - film for film:
Goofy and Wilbur (1939), Goofy's Glider (1940), Baggage Buster (1941), The Art of Skiing (1941), The Art of Self Defense (1941), How to Play Baseball (1942), The Olympic Champ (1942), How to Swim (1942), How to Fish (1942), Victory Vehicles (1943), How to Be a Sailor (1944), How to Play Golf (1944), How to Play Football (1944), Tiger Trouble (1945), African Diary (1945), Californy'er Bust (1945), Hockey Homicide (1945), Knight For a Day (1946), Double Dribble (1946), Foul Hunting (1947), They're Off (1948), The Big Wash (1948), Tennis Racquet (1949), Goofy Gymnastics (1949), Motor Mania (1950), Hold That Pose (1950), Lion Down (1951), Home Made Home (1951), Cold War (1951), Tomorrow We Diet (1951), Get Rich Quick (1951), Fathers Are People (1951), No Smoking (1951), Father's Lion (1952), Hello Aloha (1952), Man's Best Friend (1952), Two-Gun Goofy (1952), Teachers Are People (1952), Two Weeks Vacation (1952), How to Be a Detective (1952), Father's Day Off (1953), For Whom the Bulls Toil (1953), Father's Week End (1953), How to Dance (1953), How to Sleep (1953), Aquamania (1961)
Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 01.11.09
Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar.
|