|
Hjørnestenen mark II
Det var med Toy Story at bølgen av digitale 3d-animerte langfilmer startet. Omtrent så sentral som Snehvit og de syv dvergene var i 1937 for utviklingen av helaftens animasjonsfilmer, startet Toy Story en snøball som skulle få uante dimensjoner for filmbranjsen. Likevel skulle det ta flere år før resten av filmbransjen kom etter. Pixars tekniske overlegenhet var for stor til at den øvrige bransjen kunne ta opp konkurransen umiddelbart.
Toy Story-filmene er John Lasseters mesterverk. De utprøvende kortfilmene årene i forveien banet vei både teknisk og fortellermessig, slik at Lasseter og Pixar-teamet kunne innkassere suksess på alle fronter med Toy Story i 1995. Selv i dag, 15 år senere, imponerer Toy Story ved å være særdeles vel fortalt og full av gleden over å formidle som er typisk for de beste Pixar-filmene. Filmen ser til og med uforskammende flott ut, særlig når man tar i betraktning at den ble laget i det som idag må kalles den digitale bronsealderen.
Historien er velkjent for de fleste. Vi introduseres for et rom fullt av leker. Så fort guttepjokken Andy er ute av rommet våkner lekene til live. Det hersker en spent stemning. Det nærmer seg bursdagen til Andy og mon tro hvilke leker som venter blant gavene. Enkelte av lekene føler seg en smule truet av tanken på å bli byttet ut til fordel for en ny og mer populær leke. Men lekenes ubestridte leder, og Andys favoritt, cowboyen Woody, beroliger forsamlingen. Da den store dagen kommer skal det likevel vise seg at det er Woody som har størst grunn til bekymring. Ut av gavehaugen kommer nemlig den skinnende romhelten Buzz Lightyear.
Buzz blir umiddelbart Andys nye favoritt og Woody må vike grunnen. Plutselig viser Woody seg fra en ny side ved å forsøke å rydde Buzz av veien. Opptrinnet får fatale konsekvenser og Woody må streve med å vinne tilliten tilbake hos de øvrige lekene. Som om ikke dette var nok, faller lekene i hendene på bølla Sid, som er den typen unge som misshandler alle lekene sine. Samholdet settes på prøve og Woody og Buzz må legge uoverensstemmelsene til side for å redde seg unna Sid og finne tilbake til Andy.
Buddy-tematikken har vært nærværende i Pixars filmer helt siden to Luxo-lamper rettet skjermene mot hverandre i Luxo Jr. (1986). Toy Story har slik sett lite nytt å bringe til torgs, men det er likevel forfriskende å se hvor godt Lasseter og gjengen håndterer gode gamle fortellertekniske modeller med sprell nye digitale verktøy. I dag er det nesten ikke mulig å sette seg inn i hvor nyskapende en helaftens digitalt animert film føltes i 1995. At Toy Story forteller en ganske alminnelig historie sett med filmhistoriske briller, bare understreket hvor anvendelig den nye teknikken var. Jeg tror ikke gjennomslaget hadde vært like totalt dersom filmen hadde tatt for seg en utomjordisk historie fylt av flyvende blikkbokser og roboter. Noe av suksessen til teknikken og filmen, er avbildningen av det hverdagslige på en troverdig måte.
Javisst er det mulig å se at filmen er skapt i den digitale bronsealderen - det er særlig tydelig i scenen med mennesker - men det er liten grunn til å henge seg opp i de detaljene. Til det fungerer filmen som helhet for godt. Det var en genistrek av Pixar å lage en film om og med leketøy, siden den digitale 3d-animasjonen på den tida hadde et rykte for å få alle ting til å se ut som plastikk uansett. Arbeidet med overflater, skyggelegging og simulering av tekstiler i bevegelse, er noen av områdene som har hatt størst utvikling siden midten av 1990-tallet, men Toy Story byr likevel på en meget troverdig verden. Man ser tydelig forskjell på en leke som skal være av plastikk og den fagre porselensdukka som legger sin elsk på Woody.
Musikken i Toy Story fikk mye oppmerksomhet da filmen ble lansert. Det er erverdige Randy Newman som står for all musikk i filmen. For å forstå entusiasmen rundt musikkvalget er det grunn til å minne om at filmen ble lansert midt i Disneys revitalisering av musikaltrenden for animerte langfilmer. Etter et lengre opphold var de syngende karakterene tilbake (Den lille havfruen (1989) og Skjønnheten og udyret (1991)) og hvis karakterene ikke brøt ut i sang, kan du vedde på at musikken likevel spilte en mer enn sentral rolle (Løvenes konge (1994)). Følgelig var det forfriskende at musikken i Toy Story bygger opp under karakterutviklingen og spenningskurven i filmen, men aldri tar luven fra det som faktisk skjer på lerretet, omtrent som i en hvilken som helst "vanlig" filmproduksjon.
Toy Story sementerte for alvor Pixar som en spiller innen den kommersielle filmverden og John Lasseter gikk fra å være en helt for de innvidde til å være en regissør for hvermansen. Samtidig gikk også digital 3d-animasjon fra å være noe vanskelig som nerdene puslet med, til å bli en kreativ kraft nærmest uten sidestykke i filmbransjen. Og som om ikke det var nok, er Toy Story en pokker så god film.
Utgivelsen:
Digital 3d-animasjon gjør seg svært godt i digitale formater. Toy Story ser fantastisk ut på Blu-ray og imponerer mer enn det 10-års jubileumsutgaven gjorde på DVD for fem år siden. Bildet presenteres i 16:9 fullskjerm (1,78:1, 1080p) og har det man kan kalle referansekvalitet. Her stemmer alt.
Ekstramaterialet er også skrudd opp et kvalitetshakk. Kommentarsporet inneholder kremen av dagens animasjonsfolk - sjekk denne lista; John Lasseter (regi), Andrew Stanton (manus), Pete Docter (animasjon), Ralph Eggleston (art director), Bill Reeves (technical director), Ralph Guggenheim (produsent) og Bonnie Arnold (produsent). Med så mange personligheter på kommentarsporet er det alltid fare for at det blir for mye prat og lite fokus, men Pixar greier balansegangen og leverer et informativt og underholdende kommentarspor.
Øvrig ekstramateriale består av en serie dokumentarer som tar for seg ulike aspekter ved produksjonen. Den mest interessante er Black Friday: The Toy Story You Never Saw som dokumenterer hvordan manuset og involveringen til Disney staket ut en helt annen kurs for filmen. Det er også en serie kortfilmer inkludert; John's Car, Baby AJ og Scooter Races. Disse er ikke for fullverdige Pixar-kortfilmer å regne, men er små snutter som forteller anekdoter fra Pixar-livet.
En hyggelig gest fra Disney er å inkludere ekstramateriale fra tidligere DVD-utgivelser av Toy Story på denne Blu-ray utgivelsen. Under denne menyen ligger en hel rekke interessant og mer utfyllende dokumentarer enn det som er å finne blant ekstramaterialet i HD-kvalitet. Mindre hyggelig er det at Disney av en eller annen grunn ikke har tatt seg bryet med å inkludere filmen i DVD-format, slik vi har blitt vant med fra klassiker-serien til Disney.
Samlet sett en fin utgivelse av en god og viktig film.
Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 25.04.10
Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar.
Toy Story 1 & 2 Blu-ray trailer:
Relaterte utgivelser:
Biler
Toy Story - 10 års jubileumsutgave
Toy Story 2 - Spesialutgave
Toy Story [Ultimate Toy Box]
Toy Story 2 [Ultimate Toy Box]
Relaterte artikler:
John Lasseter - et intervju, del 1
John Lasseter - et intervju, del 2
|