Statoil i animasjonstrøbbel

statoil_eventyr_primo

NRK.no melder at organisasjonen Framtiden i våre hender mener Statoils animerte reklamekampanje Statoil - Eventyret bryter markedsføringsloven, og har klaget til Forbrukerombudet. Les mer hos nrk.no.

Framtiden i våre hender mener reklamen bryter lovbestemmelsene om villedende handlinger og om særlig beskyttelse av barn.

– Reklamen er utformet mot barn, med godnatteventyr og animasjon som virkemidler, og Framtiden i våre hender mener Statoil framstilles som et selskap som leter etter skatter som verden trenger for å fungere, mener leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Jannik Lindbæk jr, som er informasjonsdirektør i Statoil, avviser anklagene.

– Vi mener vår kampanje nettopp tar utgangspunkt i fakta. TV-reklamen forteller at «Det norske oljeeventyret har aldri vært mer spennende». Det er helt sant. Det er også riktig at de nye oljefunnene på sokkelen har skapt ny optimisme og vil gi grunnlag for verdiskapning i mange tiår fremover, sier han.

Reklamefimen er laget av reklamebyrået McCann Oslo på oppdrag fra Statoil. Animasjonen er produsert av britiske Studio AKA.
Les mer om produksjonen av filmen hos Skwigly.

Kommentarer

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.