|
Med brekket på
Norsk animert langfilm har gått fra suksess til suksess. Flåklypa Grand Prix startet ballet i 1975, og selv om det gikk mange år før noen fulgte Caprinos spor, har så godt som alle de animerte langfilmene som er produsert i Norge så langt vært populære hos kritikere og publikum. De siste årene har norsk animasjon gjort seg bemerket med flere store produksjoner, både innen langfilm- og TV-format, og kortfilmskaperne fortsetter å håve inn internasjonale priser. Pilene peker oppover og de etablerte studioene kjører stadig større produksjoner.
Blant de største suksessene i det norske animasjonsmiljøet troner Qvisten Animation og hos Qvisten er Rasmus A. Sivertsen selvskreven i registolen. Det vakte en viss oppmerksomhet da Sivertsen som første norske animasjonsregissør kunne gå rett fra registolen på Kurt blir grusom (2008) og over i førersetet på Pelle politibil går i vannet. Alt synes såre vel, rent bortsett fra at Pelle politibil går i vannet er en gørr kjedelig og dårlig utført film. Har lave budsjetter og kort produksjonstid blitt en achilles hel for animasjonsbransjen?
I Pelle Politibil går i vannet går turen til Salten politidistrikt hvor en heftig høststorm truer forberedelsene til prinsessebesøket. Da strømledningen til byen ryker i stormen, er det Pelle Politibil som påtar seg oppdraget, men alt går ikke etter planen. Ledningen reddes, men Pelle får seg en skikkelig støt og ender på verksted. Det ser dårlig ut, men da alle tror alt håp er ute, våkner Pelle. Han er ikke død, han har blitt elektrisk!
Faren er ikke over av den grunn. For i byens bakgater lurer miljøkjeltringene brødrene Grevling. De tapper byens enorme demning for vann og selger det som designervann til høy pris. Pelle er sykemeldt, men med hjelp fra oteren Oda må han overtale Politimesteren og Onkel Rikhard om at faren er reell. Som vanlig må Pelle ta saken i egne hender og til slutt står selve prinsessebesøket i fare.
Pelle Politibil er et kjent konsept som ble utviklet av Åge Magnussen i Bodø på midten av 1980-tallet som et ledd i trafikksikkerhetsarbeidet for barn. Pelle har dukket opp i radio, TV og på scener i det ganske land og i 2002 debuterte han som filmstjerne også den gang med Arthur Johansen som manusforfatter og Aage Aaberge som produsent. Dermed hadde Pelle Politibil går i vannet et dekket bord å gå til rent markedsføringsmessig, mens animasjonsprodusentene hadde en rekke forventninger og visuelle restriksjoner å forholde seg til.
I første scene introduseres vi for byen Bodø i det hurtigruta søker ly for den gryende stormen og det første som slår meg er hvor likt designet på hurtigruta er på designet som dominerte Kurt blir grusom. Den komprimerte stilen med noen overdrevne trekk er valgt som gjennomgangstone for denne produksjonen også og imiterer således det som føltes som et innovativ designgrep for Kurt ett år tidligere. Denne følelsen forsterkes gjennom filmen hvor en rekke av filmens artefakter, så som den nye politibilen, prinsessens bil og gravmaskinen som jager Pelle, alle sammen ser ut til å bygge på rigger utviklet for Kurt.
Utformingen av Pelle Politibil forholder seg selvsagt til det originale designet. Utgangspunktet er en gammel folkevogn boble hvor lyktene er øyne og grillen er munn. Akkurat som Pixar demonstrerte med Biler (2006) er det vanskelig å få bilkarosserier særlig bevegelige samtidig som en viss realisme skal beholdes. Dette dilemmaet sliter også Pelle med, men Pelles stive maske er til å leve med. Jeg sliter mer med å forholde meg til spagettikonstruksjonene som utgjør menneskefigurene i filmen. For å forenkle animasjonsprosessen har ingen av menneskefigurene skikkelige ledd i armer og ben, men heller lange tråder som bøyes for å illustrere bevegelse. Dette er et triks som Terkel i knipe (2004) igangsatte og som 3d-småskalaproduksjoner har benyttet siden. En uting spør du meg.
Selv om verken designet eller animasjonen imponerer, er det likevel skuespillerprestasjonene som får det til å skurre mest. I en film hvor handlingen er satt til Nord-Norge og hvor de sentrale karakterene skal ha stedsspesifikk dialekt, undres jeg over hvorfor ikke skuespillere som behersker nord-norsk foretrekkes. Robert Stoltenbergs tolkning av Pelle er svak og selv om hans dialektbeherskelse er god, ville det vært en befrielse å høre for eksempel Hallvard Holmen (Himmelblå-Roy) som Pelle. Verst i utvalget er den ellers både gode og morsomme Pernille Sørensen. Hennes støyende tolkning av oteren Oda er skrekkelig. Heldigvis får Sørensen en liten oppreising da hun gjør en bitteliten, men akk så morsom, tolkning av prinsessen mot slutten av filmen. Bedre er innsatsen til Bjørn Sundquist som Politimesteren og Gard B. Eidsvold som viderefører rollen som Onkel Rikhard.
Det er ikke regissørens feil at Pelle Politibil går i vannet ikke fungerer. En produksjon som dette består i en uendelig rekke kompromisser for å nå budsjett og tidsfrister. Men det er et svakhetstegn at produsent Neofilm og medprodusent Qvisten Animation går på et prosjekt med slike åpenbare svakheter og at de kunstneriske kvalitetene så til de grader stilles i annen rekke. Samtidig er det åpenbart at den norske animasjonsbransjen ikke kan gå på flere Slipp Jimmy fri-prosjekter hvor kostnadene ikke står i stil med inntjeningspotensialet. Dermed er Pelle et godt eksempel på animasjonens dilemma - de relativt høye produksjonskostandene og den lange produksjonstiden lar seg vanskelig kombinere med vårt begrensede nedslagsfelt. Vi har ennå til gode å få en internasjonal suksess i langfilmformatet.
Pelle Politibil går i vannet skuffer på flere fronter, men har du barn i rette aldersgruppa vil nok filmen likevel falle i smak. Historien er enkel og biler i kombinasjon med morsomme dyr har en tendens til å treffe de minste barna uansett.
Utgivelsen:
Pelle Politibil går i vannet lanseres som seg hør og bør både på DVD og Blu-ray. Blu-ray-utgivelsen holder forventet kvalitet både hva angår lyd og bilde. Ingen store overraskelser her.
Utgivelsen består av ekstramateriale med trailer for filmen og en forholdsvis gjennomarbeidet bakomfilm. Her møter vi regissøren i beklemmende lotusstilling mens han prøver å ikle seg rollen som koselig barnetv-onkel. Formen er pinlig, men innholdet er greit nok og utgiveren skal ha kudos for i det hele tatt spandere ekstramateriale for en film som så åpenbart har de minste barna som målgruppe.
En grei utgivelse av en film som ikke leverer.
Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 08.07.10
Takk til Nordisk film for anmeldereksemplar.
Trailer Pelle Politibil går i vannet:
Relaterte utgivelser:
Kurt blir grusom
KuToppen: Kakling, rauting og nøff
Fanthomas - sesong 1 & 2
Relaterte artikler:
5 Spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
|
Re: Budsjett, rubberhose og rigg
Tom-Erik Lønnerød
26. mai 2011
Budsjett, rubberhose og rigg
3d potet
20. mai 2011