|
Ghost in the machine
Metropolis - tittelen alene bringer assosiasjoner om urokkelig fremtidstro, robotmennesker, stormannsgalskap og urokkelig kjærlighet. Osamu Tezuka's Metropolis byr på alt dette og mer til, men forvent dog ikke en japansk versjon av Fritz Langs klassiker fra 1928. Så enkelt er det ikke.
Osamu Tezuka er blant de mest kjente og elskede manga-serieskaperne i Japan og anses som en pionér på området. Tezuka utforsket også animasjonsfilmen og skapte Japans første animerte TV-serie Atom Boy ( Tetsuwan Atom). Hans mangaversjon av Metropolis er knyttet til Fritz Langs film, men er ikke kun en gjenskapning av mesterverket i tegneserieform. Tezuka skapte sin Metropolis uten å ha sett originalfilmen og laget sin fortolkning basert på stillbilder og filmomtaler av Langs klassiker.
Det er Tezukas trofaste læregutt og regissør Rintaro som har gitt liv til Osamu Tezukas Metropolis og med seg har han hatt god hjelp av manusforfatter Katsuhiro Otomo kjent som skaperen av mesterverket Akira i både manga- og animeformat. Dette er med andre ord en pakke som kombinerer kremen av japansk manga og anime.
Tezukas Metropolis er en storby på randen til opprør. Det ulmer bokstavlig talt i undergrunnen, hvor arbeiderne og robotene holder til i tildelte soner og sliter for å holde byen i gang. Høyt over dem troner overklassen, og aller høyest sitter magnaten Red Duke i sin skyskraper - «Ziggurat».
Hovedhistorien i filmen omhandler privatdetektiven Shunsaku Ban og nevøen hans, Kenichi. De har kommet fra Japan for å finne den gale professoren Dr. Laughton, som er ettersøkt for å smugle menneskeorganer. Det viser seg at Red Duke har hyret inn professoren for å gjenskape sin døde datter, og når vi introduseres til historien er menneskeroboten Tima så godt som klar og hun skal spille en avgjørende rolle i Dukes planer om verdensherredømme.
Så langt følger historien ganske nært den vi kjenner fra Langs Metropolis. Alle hovedelementene er på plass: Den stormannsgale industrimagnaten, den ennå galere professoren, splittelsen i bysamfunnet og koblingen mellom menneske og maskin. Karakteren Rock introduseres tidlig i filmen og det er han som forskyver den skjøre balansen som Metropolis hviler på. Rock arbeider som sikkerhetssjef i Red Dukes system, men det viser seg etter hvert at forholdet dem i mellom er mer komplisert. Da Rock snubler over Dr. Laughtons eksperimenter og avslører Dukes planer, dreper han professoren og setter fyr på laboratoriet i håp om å ødelegge Tima.
Shunsaku Ban og Kenichi dukker opp under brannen og redder Tima uten å oppdage hvem hun egentlig er. Filmen følger deretter prøvelsene Shunsaku Ban og Kenichi møter for å bringe Tima til trygghet, mens Rock gjør det han kan for å sabotere deres fremdrift.
Animasjonen er upåklagelig gjennom hele filmen, og oversiktsbildene fra byen er rett og slett fantastiske. Uttrykket er klassisk anime kombinert med det jeg oppfatter som en mellom-europeisk strek á la uttrykket i Tintin-filmene. Dette gjelder særlig streken på Shunsaku Ban som i mitt hode er helt lik kaptein Haddock fra Tintin. Tima derimot holdes i en klassisk anime-utforming med de store glinsende øynene som en karakteristisk detalj.
Det som hever Metropolis over mange andre anime-filmer jeg har sett, er en effektfull kombinasjon av klassisk 2D celleanimasjon med utvalgte sekvenser i datagenerert 3D. Mens alle karakterer og handlingsbærende scener forholder seg strengt til 2D, er oversiktbilder og detaljer fra byrommet i 3D. Kombinasjonen av de to uttrykkene er utført mesterlig, og gir filmen en ekstra dimensjon, bokstavelig talt.
Samlet sett byr Osamu Tezukas Metropolis på en episk historie fortalt gjennom enestående animasjon. Kanskje er ikke dette en film som vil imponere svorne anime tilhengere, men på den annen side har filmen, gjennom sin kjærlighetshistorie, en bredere appell en mange andre hardkokte Japanimation produksjoner. For de som vil utforske den animerte langfilmen utover Disney og Flåklypa Grand Prix er ikke Metropolis en dum film å starte ekspedisjonen med.
Utgivelsen:
Jeg finner ingen skjønnhetsfeil i billedgjengivelsen på DVD-utgaven. Selv om de datagenererte bildesekvensene innledningsvis kan virke noe flate og kantene, går jeg ut ifra at dette ikke er grunnet DVD-formatet. Lydsiden er utmerket i Dolby Digital 5.1, og jeg må innrømme at jeg nok fokuserer mer på bildekvaliteten enn lydkvaliteten når dialogen føres på et språk jeg ikke behersker (utgivelsen gir mulighet til å velge engelsk tale og russisk voice-over).
Det er stusselig med ekstramateriale på den første platen - kun kinotraileren til Metropolis og trailerne til de vagt relaterte animasjonsfilmene Final Fantasy: The Spirits Within og Roughnecks 2 Tesca Campaign.
Denne utgivelsen av Metropolis er plusset på med en bonus-DVD med ekstra-materiale. Her finner du utdypende informasjon om de viktigste bidragsyterne; som Osamu Tezuka, Rintaro og Katsuhiro Otomo, samt skuespillerne bak de japanske stemmene. Disse biografiene gjør ingen forsøk på å gjøre nytte av nyere teknologi, så det er kun brødtekst og stillbilder som gjelder. Jeg savner sårt mer informasjon og bilder fra Osamu Tezukas innholdsrike karriere. Likeså hadde det vært gull verd å få en av Atom Boy episodene som bonus - isteden får vi utvalgt scener fra filmene som kan bivånes i ulike stadier av produksjonen. Bare vagt interessant i mine øyne.
Dokumentaren The Making Of Metropolis gir dypere innsikt i produksjonen og samarbeidet mellom regissør Rintaro og manusforfatter Otomo. De to avslører blant annet at filmen nok ikke hadde blitt laget hvis Osamu Tezuka fortsatt var i live siden han hadde lite til overs for sine tidlige mangaarbeider. Den mest interessante delen av dokumentaren beskriver hvordan produksjonsselskapet Mad House kombinerte den tradisjonelle celleanimasjonen med datagenererte bilder (CGI). Trekløveret som intervjues i denne sekvensen kan fortelle anekdoter fra CGI-produksjonen hvor Rintaro dukker opp og begynner å tegne rett på dataskjermen når han vil gjøre endringer i dataanimasjonen!
Bonusplaten inneholder også ett kortere intervju med Rintaro og Otomo, samt billedgallerier, historien til Metropolis og filmografier over Rintaro og Tezuka. Alt i alt gir den ekstra discen en viss fordypelse i forhistorien og selve produksjonen, men med tanke på alt materialet disse personene har vært med på å produsere oppigjennom, burde mer funnet sin vei inn på denne bonusutgivelsen. Ikke minst mer informasjon om Tezuka utover den korte innføringen som History of Metropolis gir.
Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 04.12.03
Anmeldelsen ble opprinnelig publisert hos Hjemmekinoguiden DVDnett.no.
|
Metropolis
Bjørn-Magne Stuestøl
28. april 2005