|
Søstre
Da Disney skulle selge inn Frost til publikum for første gang, gjorde de det med en morsom smaksprøve som viste snømannen Olaf i gulrottrøbbel på isen. Pussig nok inkluderte ikke traileren noen av filmens virkelige hovedkarakterer - søstrene Elsa og Anna - og heller ikke filmens mørkere sider. Isteden ble publikum forledet til å tro at Frost skulle handle om en morsom snømann og et klønete reinsdyr. Var Disney redde for at en film med to kvinnelige hovedkarakterer skulle virke frastøtende på publikum? Var Disney bekymret for at den egentlige historien som filmen forteller - basert på H. C. Andersens Snødronningen - ikke skulle virke lettbent nok til å trekke de yngste publikummerne? Det virker som markedskreftene er like vanskelige å tøyle som Elsas iskrefter i Frost.
Frost forteller historien om to prinsesser som vokser opp i idylliske kongeriket Arendelle. Det viser seg at den eldste søsteren - Elsa - har en kraft som sprer frost. Ved en ulykke skader hun sin yngre søster - Anna - og kongen og dronningen bestemmer at omverden må beskyttes mot Elsas krefter. De to søstrene skilles og vokser opp uten kontakt. Men så dør kongen og dronningen i en ulykke og Elsa må ta sin plass som dronning. Det arrangeres en kroningsseremoni og for første gang på mange år forenes de to søstrene. I etterkant av seremonien makter ikke Elsa å skjule kreftene sine og hun islegger Arendelle før hun rømmer til fjells. Anna tar opp jakten etter søsteren godt hjulpet av reinsdyret Svein og hans partner Kristoffer. Det blir en jakt som setter familiebånd og kjærlighet på prøve.
La oss begynne med det positive. Frost er en underholdende film som innehar mange av elementene fra klassiske Disney-filmer; en engasjerende historie fyllt av humor, spenning og kjærlighet. Det er en klassisk historie i bunn som hviler på H. C. Andersens original, hvor det gode kjemper mot det onde. I kjent Disney stil brytes filmens alvorlige tematikk opp av karakterer og situasjoner som byr på komiske opptrinn. Snømannen Olaf er en soleklar favoritt hos mitt testpanel av 6-åringer - akkurat som ekornet Scrat er det i Istid-filmene. Frost er en musikal i kjent Disney-stil og musikken bidrar positivt til å føre historien videre og knytte karakterer sammen. Det er ekteparet Robert Lopez og Kristen Anderson-Lopez, med klare referanser til et annet musikalsk Disney-par; Alan Menken og Howard Ashman, som står for musikalnumrene. De er godt hjulpet av den sørsamiske musikeren Frode Fjellheim som står for den samiskinspirerte åpningslåta. Musikken er jevnt over besettende god.
I tillegg til musikken er det den visuelle utformingen som er stjernen i denne filmen. Med norske øyne er det spesielt morsomt å se hvordan filmskaperne har hentet inspirasjon fra norsk og skandinavisk natur og kultur. Etnografisk sett er resultatet en suppe som blander fritt fra alle de skandinaviske kulturområdene, men overordnet sett har det blitt en vakker film med fascinerende detaljer. Isen og snøen er det mest imponerende visuelt sett - og utformingen av Elsas isslott er klassisk Disney-design ikke så langt unna det gotiskinspirerte designet som ble levert til Tornerose (1950) av mesterlige, og norskættede, Eyvind Earle. Snøsimuleringen er også imponerende og den innledende snøscenen med Elsa og Anna i lek setter datakraften på prøve. Jevnt over holder animasjonen forventet høy kvalitet.
Men alt er ikke bare såre vel. Det er svakheter i måten filmskaperne forteller historien om Elsa og Anna. Flere av bristene kan tillegges hvordan filmskaperne lar karakterene samhandle på og hvordan karakterene kommuniserer med publikum - eller “acting” hvis du vil bruke et annet begrep. Acting-spesialst Ed Hooks har tatt for seg flere av problemene i en omfattende analyse av Frost publisert på Cartoon Brew. Hooks har flere gode poeng, men mest graverende i mine øyne, er hvordan filmskaperne unnlater å formidle til publikum at en av karakterene er en bedrager. Når bløffen avsløres kommer det som en fullstendig overraskelse hvorpå man som publikummer føler seg lurt. Filmen ville ha tjent på å ha en mer åpenbar motstander i jakten på Elsa. Istedenfor skapes et snømonster hvis eneste misjon er å være i veien for Elsas forfølgere. I det hele tatt underspilles konflikten mellom Elsa og Anna til den grad at Elsa reduseres til kun et “vanskelig” kvinnfolk. Hvis bare filmskaperne hadde tort å satse på å rendyre konflikten mellom de to søstrene som et bærende element i filmen.
Til tross for enkelte svakheter, er Frost blitt en forholdsvis bra film. Etter at Disney fornyet fokuset på klassiske prinsessehistorier med Prinsessen og frosken (2009) og To på rømmen (2010), var forventningene høye til Frost, og filmen har nok vært ekstra hypet her på berget med koblingene til Norge. Filmen greier å engasjere mitt testpanel av gutter på seks og jente på 11 år som alle er durkdrevne filmtittere. Det er ikke en enkel oppgave for en film som lett kunne blitt avskrevet som forutsigbar prinsessefilm.
Utgivelsen:
Frost ser fantastisk ut på denne blu-ray-utgivelsen. Bildegjengivelsen er sykskarp og det er ingen visuelle problemer å skue gjennom filmen. Selv de mørkeste scenene gjengis med dybde og glød som i kinoversjonen. Lydsiden er også meget god med en DTS-HD 7.1 Master Audio-miks som ivaretar dialog og musikk så vel som effekter.
Ekstramaterialet er så som så, men vi kan begynne med det mest positive: Disneys gjenopptatte kortfilmproduksjon. Kortfilmen Få deg en hest! (Get a Horse!) ble raskt omdiskutert da den kom i dens mimikk av de klassiske Disney-kortfilmene fra 1930-tallet. Filmen starter som klassisk 2d-animasjon, hvor karakterene bryter ut av bildet i 3d. Teknisk sett er det meget godt gjort og etter min mening er det også både overraskende og underholdende. Puristene får ha meg unnskyldt!
Det øvrige ekstramaterialet er heller tynt. Jeg hadde forventninger til overskriften Slik skapte de Frost, men isteden for en bakomfilm blir vi servert et musikalnummer. Da er det mer spennende å se dokumentaren Disneys reise fra HC Andersen til Frost hvor Alice Davies - enken etter animatørlegende Marc Davies - forteller om Davies’ arbeid med en foreslått Disneyland attraksjon basert på H. C. Andersens Snødronningen. Dokumentaren starter bra og jeg hadde forventninger om et dypdykk i dette rikholdige materialet om Disneys lange forhold til Andersen, men plutselig er det hele over før det kommer skikkelig igang.
I det øvrige blir vi servert utelatte scener som blant annet gir et innblikk i hvordan filmskaperne har balet med å identfisere hvem som er den slemme karakteren i filmen. Musikkvideo og trailer hører også med blant standarisert ekstramateriale.
Samlet sette er dette en passelig god utgivelse av en film som kunne vært ennå bedre.
Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 06.04.14
Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar.
Trailer Frost:
Teaser Frost:
|