|
Underdog
Å hjelpest meg! Disneys tørst etter å cashe inn på tidligere suksesser har ingen ende. Pixars middelmådige Biler-filmer er nå utvidet til å inkludere et helt univers av mekaniske innretninger med mer eller mindre utviklede personligheter. Fly er siste tilskudd på denne stammen og er rett og slett biler byttet ut med fly. Det er ikke mulig å omgå det faktum at dette er en sjelløs produksjon kun ute etter å tekke et lettkjøpt publikum.
Vi møter Dusty - et ivrig åkerspøyterfly - som drømmer om en mer spennende hverdag. I mangel på hverdagslige utfordringer melder Dusty seg på et verdensomspennende flyrace til tross for at Dusty verken er spesielt rask eller har erfaring med navigasjon. Ved hjelp av gode venner må Dusty overvinne mekaniske og følelsesmessige utfordringer. Racet blir ikke bare en kamp mot konkurrentene, Dusty må også vinne over seg selv.
Den særdeles tynne historien som serveres i Fly er til en stor rad smidd over samme lest som bilracet i Blier 2 (2011). Som i bilfilmen samler konkurransen deltakere fra hele verden og hvor stereotyper fra de ulike landene får preget personligheten til de ulike flyene. Slik sett får vi sjarmerende franske jentefly, fyrrig meksikansk fly og en nedlatende brite som krydrer flyfortellingen. Spenningsmomentet i filmen er knyttet til hvorvidt Dusty makter utfordringene han står overfor underveis i racet og hvordan underdoggen kan knytte vennskapsbånd som hjelper ham i løpet. En enkel og velkjent oppskrift.
Mitt sterkeste ankepunkt mot Fly er hvordan de resirkulerer ideene fra Biler 2 og hvor kalkulert hele produksjonen fremstår. Ingen skal få meg til å tro at det ligger kunstnerisk drivkraft bak dette gjenbruksmanuset. Designet hviler selvsagt tungt på det etablerte Biler-universet og bidrar med lite nytt i så måte. De ulike flypersonlighetene hviler tungt på arketypene som ble etablert i Biler 2, og noen av dem er morsomme og fanger allmengyldige karakteristika, men de redder likevel ikke denne usjarmerende filmen.
Disney sparer ikke på kruttet og forsøker å ta igjen det tapte i den uoriginale historien, med tungtveiende kjendisstemmer for å gestalte de ulike flyene. King Lear-tolkeren Stacy Keach gir liv til den allvitende veteranen Skipper og Monty Python-legende John Cleese gjør Bulldog, mens av-og-på-morsomme Julia Louis-Dreyfus personifiserer Rochelle. Alle gjør en fin jobb, men det virker på mange måter som bortkastet talent på en film som ikke på noen måte leverer i henhold til skuespillernes vanlige standard.
Man hadde kanskje forventet at Fly skulle være en Pixar-produksjon for Disney, men Pixar er ikke å se på fortekstene utover at John Lasseter fungerer som utøvende produsent. Det er Disneys oppfølgerstudio, DisneyToon Studio, og Prana Studios som står for produksjonen og de greier på ingen måte å levere i nærheten av kvaliteten Pixar leverer på Biler-filmene. Universet som leveres på Fly kjennes flatt og livløst uten særpreg og ikke i nærheten av dybden og detaljrikdommen vi har blitt vant til fra Pixar. Og selv om animerte fly ikke setter animatørene på de helt store prøvene, mangler filmen likevel den finstemte behandlingen Pixars animatører leverer på alle deres hovedproduksjoner. Fly er og blir en billig inntjeningsmaskin.
Utgivelsen:
Som med de aller fleste heldigitale animasjonsproduksjoner, ser Fly fabelaktig ut på Blu-ray. De skinnende blanke flyene tar seg meget godt ut og tar igjen det de mangler av dybde i glinsende overflater. Lydbildet er også godt og byr på rikelig med flylyd når racet tetter seg til.
Utgivelsen er forholdsvis godt utstyrt med ekstramateriale til å være en såpass enkel produksjon. Faktisk er Fly bedre utstyrt enn andre av Disneys seneste blu-ray-utgivelser, så som Monsteruniversitetet og rekken av Disney-klassikere. Det betyr likevel ikke at mengden ekstramateriale på denne utgivelsen er likelydende med kvalitet. Vi tilgodesees med utelatte scener, en eksklusiv utelatt sang og en kåring av verdens 10 største flyhelter. Intet spektakulært.
Mest interessant blant ekstramaterialet er den nye Mikke-kortfilmen Croissant de Triomphe hentet fra en ny Mikke Mus-serie produsert av Disney Television Animation. Serien tar mål av seg og bringe til liv stemningen fra de gamle Mikke-filmene som var fulle av gags og slapstick, før Mikke ble den snusfornuftige karakteren. Produksjonen og settingene er moderne og forholdsvis underholdende på en surrealistisk måte. I Croissant de Triomphe er all dialogen på fransk da settingen er på Minnies franske kafé. Filmen er regissert av Paul Rudish som er mest kjent for sitt tidligere arbeid for Cartoon Network og serier som The Powerpuff Girls. Selv om det ikke er klassisk Mikke, så er det morsomt å se de kjente karakterene på en ny og frisk måte.
Samlet sett en overraskende god utgivelse av en film som er lettglemt.
Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 19.01.14
Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar.
Trailer Fly:
|