|
Full spenning
Det franske produksjonsselskapet Folimage har levert noen av mine animerte høydepunkt så langt i livet. På 1990-tallet var det særlig de animerte kortfilmene som gjorde inntrykk - spesielt Michael Dudok De Wits The Monk and the Fish (1994) og Konstantin Bronzits At the End of the World (1999). I tillegg til en lang rekke TV-serier har også selskapet levert en håndfull langfilmer - også her er det gull å finne; selskapets gründer, Jacques-Rémy Girerd, leverte perlen Froskenes fabelaktige spådom i 2003. Nå har Girerd satt seg i produsentstolen og har på den måten bidratt til å realisere nok et animert høydepunkt i form av den spenningsfylte En katt i Paris.
I En katt i Paris møter vi mestertyven Nico som ved akrobatikk sniker seg inn og gjør det ene vellykkede kuppet etter det andre. Med på den nattlige aktiviteten er katten Dino, som på dagtid er pusekatten til Zoe. Hun er datteren til en kvinnelig politibetjent og har vært stum siden faren hennes ble myrdet av gangsteren Victor Costa. De nattlige aktivitetene står i sterk kontrast til det hverdagslige livet, men så en dag faller Nico i unåde hos Costa og katten blir involvert i skumle saker. Via katten blir også Zoe med på de nattlige aktivitetene og det hele utvikler seg til en riktig spennende affære med flere overraskelser underveis.
Franskmenn har selvsagt en meget rik visuell kultur å hente inspirasjon fra, og med En katt i Paris har regissørene Jean-Loup Felicioli og Alain Gagnol hentet inspirasjon fra en rekke av landets fremste kunstnere. De avlange og karakteristiske ansiktsformene som Amedeo Modigliani er kjent for danner inspirasjonen for karakterdesignet i filmen og særlig utformingen av tyven Nico låner av Modigliani. De forvridde perspektivene av hustak over Paris låner av kubistenes lek med perspektiver og å se et objekt fra flere sider samtidig. Denne bruken av klassiske referanser gir filmen en rik visuell stil som gjør at den skiller seg positivt fra jungelen av andre animasjonsfilmer for denne målgruppen.
Hele filmen har en håndholdt stil. Det er håndtegnet animasjon i god, gammel stil. Mesteparten av handlingen skjer på natten, så mange av scenene er badet i skygger skapt av skraverte områder i bildet, noe som gir filmen en vibrerende kvalitet. Animasjonen holder høy kvalitet og hele den visuelle stilen minner om den karakteristiske tegnefilmstilen til den estiske animasjonsmesteren Priit Pärn. Nå er kanskje ikke estisk animasjon et godt innsalg for folk flest, men innen animasjonsbransjen har esterne en spesielt høy stjerne for deres tegnefilmer.
Det er et spennende driv i filmen som holder både kjernemålgruppen og voksne fjetret. Filmskaperne gjør nytte av godt kjente triks for å bevare spenningen og det er flere overraskelser underveis for å bidra til fjetringen. Mitt testpanel på 9 år lot seg villig fascinere av Zoes spennende møte med tyven Nico og deres felles kamp mot gangsteren Costa. Det er noen brister i historien underveis - personlig forstår jeg ikke helt Costas fasinasjon for å stjele et afrikansk kunstverk - men det er ikke nok til at kontrakten mellom film og publikum brytes. Filmen er spennende nok til at fokuset holdes fast gjennom hele historien.
Som med så mange filmer med handling fra Paris byr også En katt i Paris på et nydelig portrett av selve byen. For dem som har besøkt denne fantastiske byen, bringer filmen et kjærkomment gjensyn med byens mange tak. De nattlig eskapadene til Nico og Dino byr på flere herlige scener som yter den flotte byen full rettferdighet. Valget av musikk bidrar også til å skape parisisk stemningen. Selv om handlingen er lagt til nåtid, er deler av musikken hentet fra 1920-tallets jazz og blues. Billie Holidays tolkning av I Wished on the Moon bidrar sterkt til å sette stemningen innledningsvis.
En katt i Paris er et soleklart høydepunkt så langt i det animerte året og vil stå seg meget godt når filmåret som helhet skal gjøres opp.
Utgivelsen:
S-film-serien sørger for at mange høykvalitetsfilmer får bred distribusjon her til lands. Utgivelsene er forholdsvis lavmælte, men her er det absolutt gull å finne for dem som leter. En katt i Paris føyer seg godt inn i utgivelsesrekken - her er fokuset på selve filmen og utgivelsen gjør en grei jobb med å formidle innholdet. Både lyd og bilde holder forventet kvalitet. Med en så levende strek som filmen har, ville det lett kunnet oppstå pikselleringer hvis ikke bildekvaliteten var høy nok, men på denne utgivelsen forekommer ikke det. Jevnt over er bildekvaliteten meget høy. Lyden er også god - både originalen og den norske versjonen holder forventet kvalitet.
Dessverre er det ikke inkludert noe ekstramateriale på utgivelsen - noe som ofte er tilfelle i S-film-serien. Det er synd, for publikum ville hatt godt av å komme bak kulissene for å se hvordan klassisk tegnefilm blir laget. Likevel holder filmen i seg selv så høyt nivå at manglene på utgivelsen ikke rokker ved en god karakter.
Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 29.10.12
Takk til Star Media Entertainment for anmeldereksemplar.
Trailer En katt i Paris:
|