|
På bølgan blå
På under ett år har det norske animasjonsmiljøet lansert sine to første 3d-dataanimerte langfilmer. Den første, Christopher Nielsens Slipp Jimmy fri, har en seks år lang berg-og-dal-bane-produksjon bak seg, mens den andre, Elias og Kongeskipet, smatt ut av produksjonslinja hos Filmkameratene på to år. Jimmy har svidd av mer enn 100 millioner kroner og har lagt en rad av konkurser bak seg, mens Elias har surfet i mål med kun 25 millioner kroner på bunnlinja.
I Elias og Kongeskipet møter vi igjen Elias trygt til kai i Lunvik, men snart får Elias nye utfordringer og farvann å bryne seg på. Kongeskipet er savnet og sammen med marinen blir Elias rekruttert for å løse mysteriet. Oppdraget lar seg ikke løse så lett og Elias blir tatt ut av operasjonen - nedbrutt seiler Elias sin egen sjø, men da alt ser som mørkest ut støter han på et velkjent skip.
I filmen utvides Elias-universet geografisk, men også med nye karakterer. Dette gir filmen et friskere preg enn den hjemmekoselige TV-serien. Filmens utfordring er likevel å levere en historie som griper tilskueren nok til å holde fokus gjennom hele seilaset. Manusforfatterne har tydeligvis strevd med å finne nok innhold og selv om karakterene er godt etablert gjennom TV-serien, blir premissene for tynne til å fortelle en historie som skal fylle det store lerretet.
Produksjonen i seg selv er imponerende. Via TV-serien har Filmkameratene etablert et velsmurt maskineri, som overføres til langfilmen. Karakterdesignen er jevnt over bra og de nye karakterene spiller godt sammen med de etablerte. Animasjonen holder også godt mål, selv om man ser at produksjonen ikke har de samme musklene som Jimmy.
Elias og Jimmy er på alle måter to vidt forskjellige produksjoner, men legger man budsjett og teknikk på hylla, gjenstår en films viktigste bestanddel; manuset. Her tar Jimmy innersvingen på Elias.
Utgivelsen:
Distributør SF Norge tar på seg spanderbuksene og leverer en dobbel utgivelse av Elias og Kongeskipet. Den første disken presenterer filmen, mens den andre aktivitetsdisken byr på de første brettene av Elias-dataspillet produsert av Artplant, samt aktivitetsark. Smett denne inn i PCen og barna får noen timers underholdning.
Filmen i seg selv har klart overgangen til DVD-formatet godt. Bildet som presenteres er krystallklart med få tegn til komprimeringsfeil. Lyden er også greit gjengitt. Når Elias roter seg bort i containerhavn svinger det skikkelig av lydsporet.
Totalt sett en fin utgivelse av en nokså god film.
Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 20.11.07
Artikkelen stod opprinnelig på trykk i SNITT - Magasin for visuell kommunikasjon
Takk til SF Norge for anmeldereksemplar
Relaterte artikler:
Elias - Elias kommer til Lunvik
|