|
Report from Animation Festivals of The North
ANIMATION FESTIVALS OF THE NORTH |
|
Nick Park - et intervju, del 2I første del av dette intervjuet har Nick Park fortalt om hvordan starten av animasjonskarrieren utartet seg. Fra studietiden, og den langvarige produksjonen av debutfilmen A Grand Day Out, til samarbeidet med Aardman Animations og Oscarvinneren Creature Comforts. Første del av intervjuet kan du lese ved å klikke her. Andre del av intervjuet fortsetter historien om eventyrene til Wallace og Gromit. |
|
Nick Park - et intervju, del 1I 1996 hadde Nick Park vunnet sin tredje Oscar-statuett, og avsluttet en kortfilmstrilogi med den ustoppelige duoen Wallace og Gromit. På dette tidspunktet hadde Bristol-baserte Aardman Animations ennå ikke produsert noen helaftens langfilmer, men planene for store saker var i emningen. Sentralt i alt dette står den lavmelte, erkebritiske animatøren og filmskaperen Nick Park. |
|
Animasjon og Det OndeAnimasjonsfilmen byr på tilnærmet ubegrensede muligheter til å visualisere det onde. Alle levende bilder har en umiddelbar effekt på sitt publikum, men i motsetning til realfilmen er det som foregår på filmstrimmelen ikke begrenset av virkelighetens regler. Denne friheten gjør at animasjonsfilmen kan by på et rikholdig utvalg av visualisert ondskap, avhengig av teknikk, materiale og den enkelte animatørs særegne stil. |
|
Mary Ellen Bute: Visuell komponist i filmens periferiMary Ellen Bute (1906 - 1983) er et relativt ubeskrevet blad innen film- og kunsthistorien. Dette til tross for at hennes filmer fikk en utbredelse i sin samtid som få eksperimentelle kunstnere opplever. |
|
Barnefjernsynets barndomFor å ta det norske barnefjernsynets barndom nærmere i øyensyn inviterte Animerte Dager i 1999 til en liten mimrestund med fem av de sentrale aktørene i dette landskapet: Ivo Caprino, Ada Haug, Bjørg Mykle, Birgit Strøm og Ragne Tangen. Disse er alle på hvert sitt vis medskyldige i dagens unge voksnes mentale helse og utvikling. |
|
Gollum i grenselandFilmtrilogien Ringenes herre bruker animasjon på en måte som gjør at filmvitere og -interesserte stiller spørsmål om grensen mellom den «vanlige» hovedstrømsfilmen og animasjonsfilmen. |
|
Det SvankmajerskeSvankmajer er surrealist av legning. Ikke animatør, ikke filmskaper, men surrealist. Et av surrealismens sentrale postulat er at det å bringes ut av likevekt er en forutsetning for det å forstå. For å oppnå innsikt må man først miste fatningen. En surrealist er ivrig etter å overraske og forskrekke. Gjennom sine forvrengninger og overdrivelser ønsker han å sette tingene i et nytt lys. |
|
Le La-pin! – en subjektiv rapport fra Annecy 2005Norskanimasjon.no er ditt vindu til animasjonsfestivalen i Annecy. Her følger en høyst subjektiv rapport fra våre opplevelser blant animasjonens nåværende og kommende stjerner. |
|
How Can We Fight The Giants of ACEI?...In the Time before Time, in a far-away land, there was a Giantess called ACEI. She slept for 200 years, and when she woke, she was very, very hungry... |