Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. I denne utgaven er det regissør Rasmus A. Siversen som blir konfrontert med fem tankevekkere.
Så var det dette med eplet og stammen. Rasmus A. Sivertsen er sønn av animatør Thor Sivertsen, som selv er en habil filmskaper med mesteparten av sin produksjon på 1980-tallet. Og det var faktisk Sivertsen senior som først foreslo til Sivertsen junior å gjøre animasjon av Kurt-figuren til Erlend Loe. Det kommer vi tilbake til.
Rasmus A Sivertsen er utdannet fra animasjonslinja ved Høgskulen i Volda. Etter utdanning jobbet Sivertsen som animatør på to tidlige storproduksjoner for det norske animasjonsmiljøet - langfilmen Solan, Ludvig og Gurin med reverompa og den ofte oversette TV-produksjonen Asle Søberg. Etter disse erfaringene gikk ferden til Qvisten Animation, hvor Rasmus ble medeier i 1997.
Hos Qvisten har Rasmus regissert et hundretalls reklamefilmer for både nasjonale og internasjonale klienter, samt musikkvideoer for en rekke av våre mest kjente artister. Det første store prosjektet innenfor Qvisten var kortfilmen Guggen - du store Gauda! som også ble en av de siste tegnefilmene produsert over den tradisjonelle lesten i Norge. Deretter stod stadig større prosjekter på tapetet - først i tilknytning til Magnus Carlssons TV-serie Lisa for Happy Life i Sverige og deretter som medregissør på langfilmen Kaptein Sabeltann, hvor Stig Bergqvist var hovedregissør.
Utover 2000-tallet fikk Qvisten smaken for stadig større prosjekter med Sivertsen som regissør. Samtidig gikk også mye av produksjonen over til digital 3d-animasjon og bort fra den mer tradisjonelle 2d-animasjonen som kan sies å være Sivertsens signatur i første del av karrieren. TV-serien KuToppen så dagens lys på TV2 i 2007 - en produksjon som benyttet digital 3d-animasjon til å skape et todimensjonalt univers.
Sivertsens og Qvistens største prosjekt og suksess kom i 2008 med lansering av langfilmen Kurt blir grusom. I skrivende stund er filmen sett av over 100.000 på kino. Men Sivertsen hviler ikke på laurbærene og er ellerede i gang med neste langfilmprosjekt - en digital 3d-animert versjon av Pelle politibil går i vannet planlagt for lansering julen 2009.
Vi har stilt Rasmus A.Sivertsen 5 spørsmål:
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Det er relativt hektisk. Jeg har regi på Pelle Politibil, som skal ha premiere 2 juledag i år. Det er en 3D-animert film som produseres av Neofilm. Qvisten er co-produsent og vi gjør hele billedsiden hos oss. Har en følelse av at dette året kommer til å gå fort...
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Det har blitt produsert 7 animerte langfilmer i Norge i løpet av de siste 12 årene! Dette har ført til at vi har fått en veldig profesjonell bransje og filmarbeidere med kjempeerfaring. I tillegg har vi aldri hatt så mange animasjonsstudio i Norge, så mye initiativ og så mange ulike og unike animasjonsfilmskapere. Dette må vel kalles en gullalder for norsk animasjon?
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Jeg ser at det kunne hjulpet med en litt større utviklingspott for animerte filmer. I en animert produksjon har design og uttrykk ekstremt mye å si for det endelige resultatet og dette arbeidet burde gå parallelt med manusutviklingen. Det samme gjelder storyboard. Storyboardfasen burde overlappe manusskrivingen så mye som mulig. Derfor kunne man kanskje se for seg et system der man på en animasjonsfilm ikke søker tradisjonell manusuvikling, men rett og slett søker storyboardutvikling.
4. Hva inspirerer deg?
Jeg er fortsatt inspirert av de filmopplevelsene jeg hadde som barn. Jeg prøver å huske hva det var som fascinerte meg og hva jeg synes var gøy på den tiden. Jeg vender ofte tilbake til amerikansk tegnefilm fra 30- og 40-tallet for input på timing og bevegelser.
5. Hva byr fremtiden på?
Jeg håper den byr på hodekoking, kruttrøyk, fiskehandlere, pinnsvin og superheltfrisører, for å si det litt kryptisk.
Publisert 25. januar 2009
Relaterte artikler: