Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Olve Askim er en ringrev som har vært med i gamet lenge nok til å svare på fem spørsmål på rad.
Få har så variert erfaring innen en stadig ekspanderende norsk animasjonsbransje som Olve Askim. Concept artist, mattepainter, storyboarder og animatør er blant rollene han mestrer. Erfaringssankingen startet som grafiker hos spillselskapet Funcom i Oslo på 90-tallet, for så å gå videre til produksjonen av Gurin med Reverompa (1998) hos Filmkameratene. Tegnefilm var et uttrykk som tiltalte Olve, så etter å ha gjennomført en tradisjonell animasjonsutdanning ved Ballyfermot College of Further Education i Dublin, Irland, gikk han rett videre til neste store tegnefilmproduksjon i Norge; Karlsson på taket (2002).
Arbeidet med tradisjonell tegnefilm fortsatte hos Qvisten Animation med blant annet produksjon av Guggen - du store gauda (2002). Deretter ventet det store utland og animasjonsarbeidet på langfilmen Jester Till (2003) hos Munich Animation i Tyskland. Etter noen år som freelancer i utlandet returnerte Olve til Norge og tok opp tråden med spillbransjen og Funcom i 2005 og jobbet som concept artist i fire år på deres største produksjoner; i hovedsak The Secret World, men også Age of Conan og Anarchy Online: Lost Eden.
I 2009 returnerte Olve til filmbransjen og Storm Studios hvor animasjon på ny stod på tapetet. I tiden hos Storm rakk Olve å animere på to oppdragsfilmer for Bufdir og fungere som lead animator på Chopin-filmen Pl.Ink! som nylig vant pris for beste nordiske og baltiske kortfilm under Fredrikstad Animation Festival. Innimellom all animasjons- og spilljobbingen har Olve også funnet tid til å jobbe som illustratør for en rekke bøker - deriblant Mare-serien til Ruben Eliassen og Endre Lund Eriksens Alvin Pang. Til daglig er Olve nå å finne hos Oslo-baserte Gimpville. Blant de seneste produksjonene som har nytt godt av Olves stødige og erfarne hånd er en serie reklamefilmer for Apotekforeningen og en reklamefilm for
streamingtjenesten Beat.no.
Vi har stilt Olve Askim 5 spørsmål:
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Jo takk, bare bra. Jeg holder alltid på med en god del forskjellig hos Gimpville. I skrivende stund storyboarder jeg en reklamefilm. Men det er ikke lenge til jeg blant annet begynner på mattepaints til Kon Tiki, design og animasjon til noen nye reklamefilmer og et par barnebokomslag.
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Det er bra. Og det blir bare bedre. Jeg har jo vært med siden det kun fantes en håndfull animatører i landet, alle kjente alle og mesteparten av arbeidskraften måtte hentes fra utlandet til større produksjoner. Nå ser jeg stadig vekk nye ansikter og miljøet har blitt stort. Stadig flere langfilmer og tv-serier blir produsert og flere og flere i reklamebransjen tør satse på animasjon.
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Små budsjetter og dårlig tid er jo aldri positivt for en produksjon. Så å si samtlige norske produksjoner lider til en viss grad under dette. Så mere penger i potten hadde ikke vært dumt.
Utdanningsmulighetene kunne sikkert vært bedret noen hakk også, gjerne med en mulighet for et sterkere kommersielt fokus for de som måtte ønske det. Det er svært få animatører av Pixar-kaliberen som kommer ut fra de norske skolene for å si det sånn. Og de trenger vi også om vi skal sette Norge skikkelig på animasjonskartet. Ellers gleder jeg meg til den dagen det gis støtte til noe som ikke nødvendigvis er for barn eller basert på noe som allerede eksisterer.
4. Hva inspirerer deg?
Alt egentlig. Men om du tenker på animasjon så må jeg nesten si solid håndverk, godt design og en bra historie. Og gjerne med en god dose originalitet. Som viktige inspirasjonskilder tenker jeg først og fremst på Disney fra midten av forrige århundre, men det er jo selvsagt masse bra som kommer ut nå også. Jeg blir inspirert av mye som kommer fra Asia, da
ikke minst fra Miyazaki og Ghibli. Ellers har man jo også de små perlene fra totalt ukjente som med jevne mellomrom plutselig overrasker på YouTube.
5. Hva byr fremtiden på?
Jeg håper selvsagt på mye mer animasjon. Både for min egen del og for bransjen generelt. En egen film kanskje? Eller to... Hvem vet.
Publisert 17. november 2011
Relaterte artikler:
5 spørsmål: Kristian Pedersen
5 spørsmål: Astrid A. Aakra
5 spørsmål: Anja Nicolas
5 spørsmål: Lise Osvoll
5 spørsmål: Frank Mosvold
5 spørsmål: Anita Killi
5 spørsmål: Lasse Gjertsen
5 spørsmål: Rune Spaans
5 spørsmål: Hanne Berkaak
5 spørsmål: Kajsa M. Næss
5 spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
5 spørsmål: Kristian Hammerstad
5 spørsmål: Endre Skandfer
5 spørsmål: Eric Vogel
5 spørsmål: Espen Fyksen