Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Denne gangen er ballen plassert hos regissør og animatør Nina Bergström.
Som etternavnet avslører er Nina Bergström opprinnelig fra Sverige. Utdanningen hennes stammer følgelig også fra broderlandet og er i hovedsak sentrert rundt animasjon (Kunsthøgskolen i Stockholm) og dramaturgi (Dramatiska Institutet), men inneholder også studier innen filmmusikkomposisjon, skuespill og teaterpedagogikk. En variert studiebakgrunn har også resultert i variert arbeidserfaring.
Starten på arbeidskarrieren domineres av ulike teateroppgaver; fra skuespill, teatermusikk til regi og manus. På begynnelsen av 00-tallet dukket Bergström opp i det norske kunst- og filmmiljøet - først hos Atelier Nord hvor hun bistod kunstnere med digitale videoproduksjoner og visuelle effekter. Så ble Bergström koblet til produksjonen av Norges første 3d-animerte langfilm; Slipp Jimmy fri. Et kræsjkurs som gjorde Bergström og resten av staben klar for de fleste utfordringer digital 3d-animasjon kan by på. Deretter har veien vært åpen for arbeid på en lang rekke 3d-animerte filmer og TV-serier.
Listen over produksjoner Bergström har vært tilknyttet kan leses som en oversikt over den faglige utviklingen animasjonsmiljøet i hovedstaden har vært igjennom de 10 siste årene; starten var røff med Jimmy, men så fortsatte ferden med Filmkameratene på Elias for TV og film, og en sving innom Qvisten Animation for Pelle politibil. Visuelle effekter har blitt et viktig spesialområde for en rekke animasjonsprodusenter og Nina Bergström har deltatt på sentrale produksjoner - først med Knerten og så den eventyrlige suksessen med Trolljegeren.
Den senere tid har Nina Bergström vært oversvømt med arbeid - TV-serien om miljødetektiven Blekkulf møtte barnetv-publikummet for første gang nylig og et langt kapittel med en rekke store film og TV-produksjoner er over for regissøren. Foreløpig. Nina Bergström ser frem mot flere store prosjekter med uavklart starttidspunkt og i mellomtiden er det egne filmprosjekter som får fokus.
Vi har stilt Nina Bergström 5 spørsmål:
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Jeg har det veldig bra! Blekkulf har nettopp begynt å vises på NRKSuper, veldig stas! Og etter å ha jobbet med store animasjonsproduksjoner i mange år, så har jeg nå en liten pause. Da passer jeg på at utvikle og jobbe for å få finansiert mine egne filmideer.
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Det er veldig intenst, flott og lærerikt. Det har blitt laget mye 3d animert film og serier som jeg har vært heldig å få jobbe med. Synes vi klarer å få imponerende god kvalitet med tanke på de resurser og den tid vi har.
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Jeg skulle sett på animasjon som både film og billedkunst, der det visuelle har en helt egen kvalitet. Synes det skulle være flott med mere samarbeid mellom de frie kunstneriske kortfilmene og de store kommersielle 3d-produksjonene. Tror nok det hadde vært lurt med en egen animasjonskonsulent.
4. Hva inspirerer deg?
En veldig flott film, feks.Lydskyggerog Sinna mann i, musikk, bøker, aviser. Hverdagslige hendelser, kikke på fremmede mennesker, flotte samtaler, drømmer, ett varmt bad, en gåtur... masse.
5. Hva byr fremtiden på?
Planen er at jeg skal ha regi for to animerte langfilmer når rettigheter og slike ting er avklart. Dessuten håper jeg virkelig at jeg får finansiert og laget mine egne filmer.
Følg Nina Bergström på nettsiden hennes.
Publisert 13. september 2012
Relaterte artikler:
5 spørsmål: Olve Askim
5 spørsmål: Kristian Pedersen
5 spørsmål: Astrid A. Aakra
5 spørsmål: Anja Nicolas
5 spørsmål: Lise Osvoll
5 spørsmål: Frank Mosvold
5 spørsmål: Anita Killi
5 spørsmål: Lasse Gjertsen
5 spørsmål: Rune Spaans
5 spørsmål: Hanne Berkaak
5 spørsmål: Kajsa M. Næss
5 spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
5 spørsmål: Kristian Hammerstad
5 spørsmål: Endre Skandfer
5 spørsmål: Eric Vogel
5 spørsmål: Espen Fyksen