5 spørsmål: Kristian Pedersen

Portrett av Kristian Pedersen tegnet av Khim Tengesdal

Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Kristian Pedersen er neste mann på lista som må svare for seg fem ganger på rad.

Kristian Pedersen er født og oppvokst i Fredrikstad. Hans animasjonsmessig skole startet ved E6 Østfold medieverksted; først som bruker av tilbudet og senere som ansatt. Ved å holde hundrevis av animasjonsworkshops for barn og, fikk Kristian et effektiv kræsjkurs innen animasjon. Den formelle utdanningen stammer fra Kunsthøgskolen i Bergen, hvor en master innen visuell kommunikasjon ble avsluttet i 2009.

Parallelt med utdanningen har Kristian produsert en rekke oppsiktsvekkende kortfilmer. Studentarbeidene Absolutt Alt: Såkorn og Viva Zombatista vant henholdsvis sølv og gull i Visueltkonkurransen 2008 og 2010 i kategorien studentarbeid Moving Image. Ennå mer imponerende var årets uttelling fra Visueltkonkurransen, hvor Pedersen stakk av gårde med både sølv og gull i kategorien Moving Image for produksjonene Norangsdalen og Bokstavene Filmene inngår i serien Gasspedal Animert, hvor poesi utgitt på mikroforlaget Gasspedal visualiseres. Alle de tre filmene ble også vist under Kortfilmfestivalen 2011 – som i seg selv er imponerende.

Som frilanser har Kristian deltatt på en rekke forskjellige produksjoner. Fra å animere på Fanthomas for Qvisten Animation til oppdragsfilm for Nasjonalbibliotekets markering av Dag Solstads 70-årsjubileum. I skrivende stund er Pedersen aktuell med teaterforestillingen Maria & José hvor han bidrar med animert scenografi. Det kan se ut som den allsidige animasjonsbakgrunnen fra E6-dagene i kombinasjon med designutdanning gir seg utslag i en mangfoldig filmproduksjon som kommer et bredt publikum til gode.

1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Jo takk, det står veldig bra til! Jeg har armer og bein i behold, bank i bordet. Et stadig pågående prosjekt er poesifilmserien Gasspedal Animert, et hjertebarn, der jeg får anledning til å produsere kortfilmer i samarbeid med redaktør og produsent Audun Lindholm og forfattere. I tillegg reiser jeg litt rundt på ulike arrangementer for å fortelle om prosessen bak filmene. Utover dette er det et knippe kortfilmer i emning, jeg bidrar på et e-bokprosjekt, og jeg har gjort animerte sekvenser for teaterforestillingen Maria & José, som skal ut på en liten turné. Et variert kosthold ser det ut til.

2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Storveis, spør du meg! Jeg både ser, og får ta del i noen spennende prosjekter. Selv har jeg hatt gleden av å arbeide med animasjon i ulike sammenhenger, hovedsaklig med et kulturelt, pedagogisk eller humoristisk snitt. Og det virker som om det litt etter litt stadig åpnes flere dører for bruk av animasjon som formidling i ulike sammenhenger. Mer av det!

3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Tja, om ikke akkurat politiske grep, så kanskje litt lobbying? Stort sett ønsker jeg vel å se animasjon i enda flere kanaler og bruksområder på tvers av disipliner, at dersom det får en meningsbærende rolle enda flere steder, kan det bidra til å styrke animasjon som en viktig fortellerteknikk.

For eksempel ville det vært spennende å se mer animasjon eller animert grafikk som integrert fortellerteknikk i norsk film – altså ikke nødvendigvis som spesialeffekter, men som en tydelig og selvstendig del av historien. Et eksempel er jo Qvistens arbeid med Fatso, ellers kan jeg nevne MK12s bidrag i Stranger Than Fiction og David O´Reillys arbeid med Son of Rambow – realfilmer der animasjon og grafikk er med å bære historien eller utdype en karakter, og fortelle noe som ikke nødvendigvis realfilm kan alene. Slike blandingsprosjekter kan føre til spennende eksperimentering med uttrykk og storytelling, og kan ende opp med å vise oss bilder vi ikke har sett før.

Når det er sagt: jeg skulle gjerne også sett fler helanimerte tittelsekvenser for norske filmer, og håper jeg snart kan gå inn på motionographer eller artofthetitlesequence og se en artikkel om en norsk tittelsekvens.

4. Hva inspirerer deg?
Jeg er heldig som kan omgi meg med ressurssterke folk som arbeider med musikk, foto, film, animasjon, litteratur, formgivning og ellers har en fabelaktig innstilling til tilværelsen. Jeg får også svært mye ut av å samarbeide tett med aktører fra andre felt, om det er lyddesignere eller komponister, teaterprodusenter eller forfattere. Det er i disse prosessene det kan dukke opp ting som forbløffer oss, og forbløffelse er kilde til stor inspirasjon. Ellers passer jeg på å fråtse i arbeid fra norske og utenlandske animatører, designere og illustratører. Og jeg går som regel ofte tilbake til barndommen når jeg jobber, Tom & Jerry og Looney Tunes satt vel en standard for meg da jeg vokste opp.

5. Hva byr fremtiden på?
Jeg tror den byr på en 50/50 sjanse mellom Mad Max- eller Fifth Element-fremtiden. Det beste hadde vært om det ble en versjon av Haikerens Guide til Galaksen, bare uten at jorda blir ekspedert. I mellomtiden har Gasspedal Animert spredd seg som et zombievirus over den ganske planet. Ellers håper jeg å kunne fortsette i det sporet jeg er nå. Enten det er med After Effects eller flanellograf.

Sjekk ut mer om Kristian Pedersen:
www.webwebweb.no/
www.gasspedalanimert.no/

Publisert 11. november 2011

Relaterte artikler:
5 spørsmål: Astrid A. Aakra
5 spørsmål: Anja Nicolas
5 spørsmål: Lise Osvoll
5 spørsmål: Frank Mosvold
5 spørsmål: Anita Killi
5 spørsmål: Lasse Gjertsen
5 spørsmål: Rune Spaans
5 spørsmål: Hanne Berkaak
5 spørsmål: Kajsa M. Næss
5 spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
5 spørsmål: Kristian Hammerstad
5 spørsmål: Endre Skandfer
5 spørsmål: Eric Vogel
5 spørsmål: Espen Fyksen

Kommentarer

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.