Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Denne gangen er det filmskaper og illustratør Hans Jørgen Sandnes som må svare for seg.
I Larvik - passelig på siden av brorparten av det etablerte filmmiljøet - har Hans Jørgen Sandnes sin arbeidsplass. Siden 2010 har han vært deleier i Sandnes Media og sammen med sin produsentfar, Sven Erik Sandnes, har han vært de mest stabile leverandøren av klassisk tegnefilm i Norge på denne siden av Bjørn Aronsen (1926-1994).
Allerede som 20-åring debuterte Hans Jørgen som animasjonsregissør med en film basert på Alf Prøysens Bolla Pinnsvin. Med denne enkle tegnefilmen og en folkekjær vise som lydspor, beseglet Sandnes karrieren som animasjonsfilmskaper. Iløpet av de 12 neste årene produserte familien Sandnes intet mindre enn ni tegnefilmer alle sammen basert på Prøysens viser. Da alle Prøysen-filmene ble DVD-lansert som Musevisa og åtte andre Prøysenklassikere i 2011, gav norskanimasjon.no karakteren 5 av 7 mulige.
Det er ikke bare som filmskaper Hans Jørgen gjør seg bemerket. De senere årene har han også bidratt som illustratør på en rekke suksessfulle bokutgivelser. Mest markant har vært krimserien Detektivbyrå nr. 2 skrevet og utviklet sammen med Jørn Lier Horst. Opplaget er på over 100.000 bøker og blir i disse dager oversatt for lansering i Polen. I forbindelse med at Sandnes Media gjorde tittelsekvensen til den nye filmen om Mormor og de åtte ungene (2013), illustrerte også Hans Jørgen nyutgivelsen av Anne-Cath. Vestlys bokserie om den vitale mormoren.
Nå står lanseringen av nok en tegnefilm basert på Alf Prøysen for døren. Geitekillingen som kunne telle til ti er basert på en av Prøysens fortellinger - først fremført i Barnetime for de minste i 1954 og senere utgitt som billedbok i flere omganger. Som det nylig gjennomførte 100-årsjubileet for Prøysen har vist oss, er den folkekjære dikteren fra Ringsaker en utømmelig kilde til inspirasjon. Det har Hans Jørgen Sandnes vist oss gjennom en imponerende filmproduksjon - filmer som aktualiserer Prøysen overfor dagens unge.
Vi har stilt Hans Jørgen Sandnes 5 spørsmål:
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Takk, det står bra til. Akkurat nå jobber vi med tegnefilmen Geitekillingen som kunne telle til ti. Det blir en klassisk tegnefilm på ti minutter, og lages av oss i Sandnes Media for NRK Super. I tillegg illustrerer jeg Jørn Lier Horsts barnebøker om Detektivbyrå nr. 2 der vi har flere nye titler på gang. Også tegner jeg til nyutgivelsene av Anne-Cath. Vestlys Mormor og de åtte ungene. Så da er kalenderen full av det jeg liker best: filmer og bøker.
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Jeg er enig med dem som snakker om en «gullalder» for norsk animasjon. Det er et sunt mangfold av animatører og studioer, og det dukker stadig opp nye prosjekter for både kino og TV. Utviklingen har jo vært enorm de siste årene. Også er det morsomt at animerte kortfilmer gjør det så bra, både på festivaler og hos publikum. Kortfilmene viser et stort spenn i uttrykk og fortellerteknikk, på lik linje med norske bildebøker, og det er veldig inspirerende.
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Filmpolitiske grep er ikke mitt felt. Men filmpolitikk handler mye om penger, og fordelingen av dem. Jeg leste i Aftenposten at fra 2007 til 2013 økte statsstøtten til film med hele 39 prosent, og er nå på ca 400 millioner. Dette har også påvirket animasjonsmiljøet, med flere prosjekter, stort mangfold og økt profesjonalisering over hele landet. Jeg håper denne utviklingen kan fortsette, også under den nye kulturministeren.
4. Hva inspirerer deg?
Jeg blir ofte inspirert! Jeg husker fortsatt at jeg, som liten gutt, syklet til kinoen i Sandefjord for å se Bambi. Da ble jeg helt oppslukt, og ville vite «alt» om det magiske håndverket. Siden har inspirasjonskildene blitt mange og varierte: fra Selma Lagerlöfs nydelige bok Kejsarn av Portugallien, via forfatter Astrid Lindgren og Muppetskaper Jim Henson, til vår egen Alf Prøysen. I tillegg er det inspirerende å være pappa til to små barn.
Jeg tror inspirasjon på mange måter er kjernen i det vi «gir videre» med arbeidet vårt. Et fint sitat fra Hayao Miyazaki handler om dette: "As children we are handed a baton. Rather than passing it onto the next generation as is, first we need to digest it and make it our own."
5. Hva byr fremtiden på?
For min del består nærmeste fremtid av mange tidsfrister. En av dem handler om å levere Geitekillingen til NRK. Jeg håper fremtiden byr på muligheter til å bli bedre og å lære mer. At vi i Sandnes Media kan fortsette å gjøre spennende prosjekter, sammen med flinke folk. Og for norsk animasjon sin del, håper jeg fremtiden byr på en ny Oscar til Torill Kove!
Publisert 25. januar 2015
Relaterte artikler:
5 spørsmål: Janne K. Hansen
5 spørsmål: Mats Grorud
5 spørsmål: Nina Bergström
5 spørsmål: Olve Askim
5 spørsmål: Kristian Pedersen
5 spørsmål: Astrid A. Aakra
5 spørsmål: Anja Nicolas
5 spørsmål: Lise Osvoll
5 spørsmål: Frank Mosvold
5 spørsmål: Anita Killi
5 spørsmål: Lasse Gjertsen
5 spørsmål: Rune Spaans
5 spørsmål: Hanne Berkaak
5 spørsmål: Kajsa M. Næss
5 spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
5 spørsmål: Kristian Hammerstad
5 spørsmål: Endre Skandfer
5 spørsmål: Eric Vogel
5 spørsmål: Espen Fyksen