Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Denne gangen er det regissør og animatør Endre Skandfer som må svare for seg.
Endre Skandfer ble født i 1976 i Tromsø, og vokste opp i Harstad. Han tok mellomfag i Filmvitenskap på Lillehammer, og deretter animasjonutdannelse og dokumentarfilmutdannelse i Volda.
I år 2000 begynte Endre å jobbe som 2D animatør på ”Guggen - du store Gauda” for Qvisten Animation. Han ble senere director of animation på denne produksjonen, og har etter dette vært en del av den kreative ledelsen ved studioet.
Endre har deltatt på et hundretalls produksjoner for Qvisten - alt fra webløsninger til animerte langfilmer. Oppgavene har også variert. Han har gjort animasjon i ulike teknikker, design, regi, maquette-modellering, lysdesign, storyboards, layout, bakgrunnsmaling, manus og sangtekster.
I det siste har han hatt regi på ”Kutoppen”-serien (5 av 13 episoder) som gikk på TV2 i vår, og vært art director på langfilmen ”Kurt blir grusom”.
Endre Skandfer er ansatt som Creative Director på Storm Studios fra 1. oktober 2007.
Vi har stilt Endre Skandfer 5 spørsmål:
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Det står bra til, takk. Jeg bor for tiden i pappesker mens jeg totalrenoverer en gammel leilighet på Torshov. Den siste tiden har jeg jobbet som regissør på Kutoppen-serien og art-director på ”Kurt blir Grusom”-langfilmen. I tillegg har jeg vært inne på noen kortere reklameprosjekter.
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Det er hektisk. Og det er bra. Nivået er høyere og produksjonen større enn noen sinne. Folk er entusiastiske og engasjerte, og det gjør det fantastisk å være en del av det norske animasjosmiljøet for tiden.
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Jeg ønsker meg én skikkelig dyr kortfilm pr år, en sterk animasjonsgruppe i Filmforbundet og utdannelse/kursing rettet mot ledelsen og mellomledelsen i animasjosstudioene.
Vi har blitt verdensmestre på å gjennomføre billige animerte langfilmer og serier med OK kvalitet, men vi mangler litt for å ta det siste steget i kunstnerisk uttrykk. I kortfilmformatet kan man legge inn det lille ekstra som blir lagt merke til ute i verden. Vi har ideene, kompetansen og talentene, men mangler satsningen fra produsenter og støtteordninger. Filmskapere som Pjotr Sapegin, Astrid Aakra, Torill Kove, Magnhild Winsnes, Morten Skallerud og Linda Fagerli Sæthrens viser litt av potensialet. Men felles for dem alle er at de gjennomfører sine prosjekter helt på smertegrensen. Med bedre rammevillkår vil disse og flere kunne blomstre.
Jeg skulle ønske alle i bransjen var medlemmer i Filmforbundet. Gjennom medlemskap i forbundet kan vi jobbe for en mer profesjonell bransje med bedre arbeidsvillkår. Dette vil igjen gi seg utslag i bedre og mer inspirerte filmer.
I tillegg er det svært få ledere og mellomledere i animasjonsbransjen som er så erfaren og kompetent som animatørene og de andre ”håndverkerne” har blitt. Vi er nødt til å heve dette nivået for å kunne ta norsk animasjon et steg videre.
Støtte til animasjonsfestivalene, norskanimasjon.no og masterclasses lignende det kommende Kyle Balda-seminaret er også utrolig viktig for et kunnskapstørst miljø.
4. Hva inspirerer deg?
Pixar og Disney reiser ofte på lange studieturer, og endevender biblioteker, museer og samlinger for å samle referanse og inspirasjon. Under ”Kurt blir Grusom”-produksjonen stakk vi som oftest bare hodet ut av vinduet når vi trengte input. Jeg tror begge modellene fungerer bra. Uansett hvilket nivå man jobber på tror jeg det viktigste for en filmskaper er å være en god observatør. Jeg blir inspirert av forsovelse, sol gjennom bladverk, Volvo Amazon, viftestøy, en misforståelse, bytåke, heleri - kort sagt; hva det skulle være.
5. Hva byr fremtiden på?
Etter syv og et halvt år på Qvisten Animation har jeg tatt min ”Animator’s Survival Kit” og ”Illusion of life” under armen og gått ned bakken til Storm Studios. Jeg skal ta en liten pause fra filmverden, og gå i gang med et stort og spennende spillkonsept.
I framtiden vil jeg mye. Utlandet (og Nord-Norge) lokker, selvfølgelig, men så langt har jeg funnet ut at animasjonsmiljøet i Oslo er det perfekte utgangspunkt for å gjøre hva man måtte ønske seg. Sammen med Bjarte Agdestein og Ronald Kabícek, jobber jeg med en tegneserie om spesialetterforskerne Jacob Krüger og Otto Krogh - En agenthistorie satt til Oslo på 60-tallet.
Jeg har mitt eget foretak nå og ønsker å utvikle dette videre. På mine nettsider (www.skandferfilm.com) kan folk følge med på hva jeg driver med, og se hva jeg har drevet med tidligere.
Publisert 29. september 2007
Relaterte artikler: