5 spørsmål: Cathinka Tanberg

cathinka_intro

Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Denne gangen er det animatør og regissør Cathinka Tanberg som settes på prøve fem ganger.

I 2015 debuterer Cathinka Tanberg som kortfilmregissør. Filmen heter Verdens mellomste fisk og produseres av Mikrofilm med manus av Per Schreiner og design signert både Marvin Halleraker og Annette Saugestad Helland. Musikken er det John Erik Kaada som står for. Litt av et team for en debut! Men det med debut er egentlig jug, for Cathinka har opparbeidet seg ganske lang erfaring innen det norske animasjonsmiljøet.

Hun er utdannet fra animasjonslinja ved Høgskulen i Volda, hvor eksamensfilmen - med en litt omstendelig tittel - Mannen som til stadighet slår meg i hodet med paraply (2004) er basert på en kort historie av den argentinske forfatteren Fernando Sorrentino. Deretter gikk turen til Kunsthøgskolen i Bergen hvor hun begynte på det som skulle bli en en serie med bokanbefalinger i animert form, men som endte opp som filmen La den rette komme inn (2008).

Innimellom studier jobbet hun på Kajsa Næss prisvinnende kortfilm Bygningarbeidere (2008) og dermed var kontakten med Mikrofilm etablert. Da studiene var over gikk hun inn som partner i Mikrofilm og satt igang med arbeid på en rekke oppdrags- og reklamefilmer for blant andre Kirkens SOS, Arbeiderpartiet og Det Norske Veritas. Men nå står altså hennes egne første kortfilm som profesjonell filmskaper for døren.

Vi har stilt Cathinka Tanberg 5 spørsmål:

1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Det står bra til, takk. Jeg jobber for tiden med en animert kortfilm med tittelen Verdens mellomste fisk.

2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Jeg syns det er veldig bra. Det er mange spennende og ambisiøse prosjekter på gang rundt omkring i landet, og mange dyktige folk i bransjen. Og nå har jo Torill Kove blitt historisk med en tredje Oscar-nominasjon nylig. Det er jo helt fantastisk! Så man må vel kunne si at det går ganske bra med norsk animasjon?

3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Ikke helt mitt felt dette, men som andre har sagt før meg er det viktig å opprettholde gode støtteordninger slik at vi kan holde animasjon i Norge på et høyt nivå, og sikre kontinuiteten i bransjen.Kanskje kunne man også i støtteordningene hatt noe mer fokus på forproduksjonsfasen av animerte prosjekter, det er jo der animasjonsfilmen i stor grad tar form, og hvor man i mye større grad enn i live action låser hvordan filmen vil bli.

Nå er det en del år siden jeg gikk ut fra animasjonslinja i Volda og mye er sikkert endret siden den gang da, men jeg tror det kunne vært bra om studentene der ble oppfordret til å samarbeide med andre fagfelt på eksamensproduksjonene sine, for eksempel med regi, manus og lyd på Filmskolen i Lillehammer, iallefall de studentene som har ambisjoner om å fortelle historier. Studentene som kanskje ikke er så interessert i regibiten og vil fokusere på å bli dyktige animatører må jo selvsagt få muligheten til det, men der óg tror jeg samarbeid bare er av det gode.


Jeg fikk lage min egen film da jeg var student, som jeg er veldig glad for. Men jeg gjorde stort sett alt selv (med god input fra medstudenter altså) unntatt å lage musikk, og jeg er ganske sikker på at filmen ville blitt noen hakk bedre om jeg hadde samarbeidet med noen på for eksempel manus og klipp. Da jeg kom ut fra skolen kjente jeg heller ikke til film-miljøet i noen særlig grad og følte jeg kunne ganske lite om produksjonsprosessen. Et samarbeid med andre fagfelt kan kanskje være med å ytterligere styrke kvalitet og antall filmer som kommer ut hvert år fra Volda. Og studentene får øvd på å gi eller ta regi, og er kanskje (enda) litt bedre forberedt når de kommer ut i bransjen.

4. Hva inspirerer deg?
Tja, det kan være en samtale, et radioprogram, film eller musikk, av tilfeldigheter, mennesker! Av animert inspirasjon har jeg alltid likt UPA sin fortellermåte og stil. Også er det fint med de snåle små overraskelsene av noen filmer man ser på festival eller på nett.

5. Hva byr fremtiden på?
Jeg håper fremtiden byr på flere små og store prosjekter, og samarbeid med flinke folk! Og at kortfilmen jeg jobber med nå får et liv rundt om i verden når den blir ferdig, det hadde vært sabla gøy.

Cathinka_fisk_16-9

"Verdens mellomste fisk" (2015), regi: Cathinka Tanberg

Publisert 31. januar 2015

Relaterte artikler:
5 spørsmål: Hans Jørgen Sandnes
5 spørsmål: Janne K. Hansen
5 spørsmål: Mats Grorud
5 spørsmål: Nina Bergström
5 spørsmål: Olve Askim
5 spørsmål: Kristian Pedersen
5 spørsmål: Astrid A. Aakra
5 spørsmål: Anja Nicolas
5 spørsmål: Lise Osvoll
5 spørsmål: Frank Mosvold
5 spørsmål: Anita Killi
5 spørsmål: Lasse Gjertsen
5 spørsmål: Rune Spaans
5 spørsmål: Hanne Berkaak
5 spørsmål: Kajsa M. Næss
5 spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
5 spørsmål: Kristian Hammerstad
5 spørsmål: Endre Skandfer
5 spørsmål: Eric Vogel
5 spørsmål: Espen Fyksen

Kommentarer

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.