5 spørsmål: Astrid A. Aakra

AstridAAkra_primo

Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Astrid A. Aakra har vært i det norske animasjonsmiljøet en stund og det er på tide at hun svarer for seg.

Astrid A. Aakra har lang erfaring innen den norske animasjonsbransjen. Hun beskriver seg selv som "potet" - i betydningen at har vært borti de fleste arbeidsoppgaver knyttet til animasjonsproduksjon. Så har hun da også, gjennom en filmkarriere som går tilbake til 1992, prøvd seg på mange ulike roller; fra regissør og animatør til produsent og manusforfatter. Utdanningen er også variert; fra kunsthistorie ved Universitetet i Bergen til producerutdanning ved NRK. Veien til animasjonsarbeidet har også vært krydret med andre arbeidsoppgaver, så som journalist, avistegner, produsent og illustratør.

Det er tydelig at tegningen er Aakras største lidenskap, så var det også med en klassisk tegnefilm hun debuterte med som animasjonsfilmskaper i 1999. Deep Shit ble en umiddelbar suksess med pris for beste debutfilm på Animerte dager samme år. Oppfølgeren, Hell og lykke, herr Gorsky! (2002), fortsatte suksessen med hederlig omtale på Kortfilmfestivalen i Grimstad og visning på en rekke internasjonale festivaler. Etter to egenproduserte filmer, gikk Aakra i kompaniskap med Mikrofilm for sitt neste prosjekt; Snill (2006) basert på Gro Dahles og Svein Nyhus' bok ved samme navn. Filmen ble priset med en Golden Gunnar under Fredrikstad Animation Festival i 2007.

Parallelt med de siste kortfilmproduksjonene har Aakra tatt brødjobber på større animasjonsproduksjoner - først hos Qvisten Animation og så hos Mikrofilm, hvor hun blant annet animerte på Oscar-vinneren Den danske dikteren (Toril Kove, 2006). I de siste årene har det blitt produsert en rekke nye animerte TV-serier her til lands og Astrid har hatt en finger med i de mest suksessfulle; så som Elias (Filmkameratene) og Hubert (Kool Produktions), og seneste den nye TV-serien om Blekkulf (Filmkameratene) som dukker opp på TV i 2012.

Deep Shit

Deep Shit, 1999

Vi har stilt Astrid A. Aakra 5 spørsmål:

1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Det står bra til. Nå jobber jeg som animatør på tv-serien om Blekkulf, hvor jeg også har gjort karakterdesignet. Det er gøy å være med på et prosjekt hvor vi har startet fra scratch.

2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Det er fint å jobbe med animasjon for tiden. Siden jeg begynte, har bransjen gjennomgått en kraftig profesjonalisering, og det blir produsert mye. Animasjon som uttrykksform har så mange muligheter og er på mange måter fremdeles i sin barndom nå det gjelder å benytte seg av disse. Så det er en veldig spennende bransje å være en del av.

3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
De ulike fagfunksjonene innen animasjon må få styrket sin status. For å være f. eks. en dyktig animatør kreves det en svært sammensatt kompetanse. Dette blir ikke verdsatt i tilstrekkelig grad, mener jeg. Det er for lite kunnskap om hva som faktisk kreves både hos bevilgende myndigheter og hos produsentene. Men det er kun vi som jobber i de
forskjellige funksjonene som kan gjøre noe med det. I første omgang bør vi samle oss i en fagruppe for animasjon som Filmforbundet starter nå.

Et argument er at man bør få en egen pott for animasjon hos Filminstituttet, noe jeg ikke tror er veien å gå. Vi bør være en del av filmbransjen og ha vår identitet som filmfortellere. Det bør satses mer på særegne stemmer, også i langfilmformatet. Jeg er f. eks. skuffet over at Christopher Nielsens prosjekt hos Mikrofilm foreløbig ikke har blitt noe av [les mer om dette prosjekter her, red. anm.]. De fleste langfilmene som produseres bygger på kjente forelegg, og det er fint at de lages. Men det er lite nyskapning å spore. En forutsetning er at de som bevilger penger får mer kunnskap om animasjon og ikke minst hvilke budsjetter som kreves for at nivået skal heves. Det vanlige ropet om mer penger, altså.

Snill

Snill, 2006

4. Hva inspirerer deg?
Jeg inspireres av mye rart, og kanskje mer av observasjoner av livet selv og litteratur enn av filmer. Når det gjelder filmer, så er jeg glad i mange av National Filmboard of Canada sine kortfilmer. Favoritter er The Big Snit, The Cat Came Back og When The Day Breaks.

5. Hva byr fremtiden på?
Fremtiden byr på noe spennende, forhåpentligvis. Jeg er ferdig på Blekkulf i februar/mars, og har en del prosjekter på blokka som jeg håper på å få realisert.

Publisert 07. november 2011

Relaterte artikler:
5 spørsmål: Anja Nicolas
5 spørsmål: Lise Osvoll
5 spørsmål: Frank Mosvold
5 spørsmål: Anita Killi
5 spørsmål: Lasse Gjertsen
5 spørsmål: Rune Spaans
5 spørsmål: Hanne Berkaak
5 spørsmål: Kajsa M. Næss
5 spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
5 spørsmål: Kristian Hammerstad
5 spørsmål: Endre Skandfer
5 spørsmål: Eric Vogel
5 spørsmål: Espen Fyksen

Kommentarer

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.