Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Nå har nyetablert animasjonsgründer Anja Nicolas svart for seg fem ganger på rad.
På tampen av 2010 tok Anja Nicolas det store steget fra å være ansatt til å starte sitt eget produksjonsselskap - AN~Imation. Kort tid etter forelå den første produksjonen; en film om enslige mindreårige asylsøkere på oppdrag fra BUFDIR og Siste Skrik reklamebyrå. Filmen er laget sammen med Anne Kristin Berge, som Nicolas også jobbet sammen med hos Storm Studios. Hos Storm var Nicolas produsent og kreativ leder fra 2007 og stod bak en rekke produksjoner, blant annet to kortfilmer co-produsert med britiske Breakthru! for Chopin-jubileet i 2011.
Nicolas har en variert utdanning fra England hvor kunstnerisk kreativitet har vært fellesnevneren. Etter to år på kunstskolene Central St.Martins School of Art & Design og Camberwell College of Arts, fullførte hun en bachelor innen media og TV Westminster University. Siden har film og TV-bransjen hatt glede av Nicolas' kreativitet og egenskaper som produsent - først i England og så i Norge hos Storm Studios. Nå, med eget produksjonsselskap, starter et nytt kapittel.
Vi har stilt Anja Nicolas 5 spørsmål:
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
De siste månedene har vært veldig spennende og produktive fordi jeg har produsert uavhengig for første gang og startet AN~Imation. Samtidig som jeg har fokusert på å tilrettelegge driften, lokaler og praktiske ting så har jeg regissert og produsert en 4 minutter lang animasjonsfilm sammen med animatør og animasjonsregissør Anne Kristin Berge. Filmen er for enslige mindreårige asylsøkere som kommer til Norge og er produsert i samarbeid med Siste Skrik reklamebyrå og Bufdir.
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Det er fint å jobbe med animasjon uansett hvor du er, men jeg savner fremdeles litt mer spesifikk fokus på og utviklingstøtte for animasjonsregissører her til lands. Jeg tror få utenfor bransjen egentlig forstår at det faktisk krever helt andre kunnskaper og type kreativitet enn det gjør å regissere live action. Derfor synes jeg det er viktig å fremheve de dyktige animasjonsregissørene som finnes i Norge og tilrettelegge utviklingsmulighetene for dem slik at vi kan få mer spennende og nyskapende animasjon!
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Jeg tror at i tråd med det jeg har nevnt over som praktisk ville bety for eksempel spesialiserte kurs muligheter for animatører og animasjonsregissører. Kanskje både teknisk og kreativt rettet siden teknikkene vi tar i bruk er så viktige for sjangeren. Så hadde det selvfølgelig vært fint om animasjon kunne bli tildelt en egen støtteordning hos NFI. Tror det kan føre til mer variasjon og nyskapning fordi prosjektene da vil konkurrere mot hverandre istedet for mot live action prosjekter som kanskje er helt usammenlignbare. Samtidig må vi da også få egne kalkyler for animasjon.
4. Hva inspirerer deg?
Jeg blir veldig inspirert av å kunne bruke kreativiteten min til noe som er konstruktivt for andre. De siste årene har jeg vært så heldig å produsere og regissere flere animasjonsfilmer med sensitive og vanskelige budskap til barn og ungdom på asylmottak i Norge. Det å vite at filmene kanskje kan hjelpe dem i en utfordrene hverdag og ikke minst få positiv respons direkte fra barna er utrolig givende.
5. Hva byr fremtiden på?
Forhåpentligvis mer animasjon!
Publisert 12. mars 2011
Relaterte artikler:
5 spørsmål: Lise Osvoll
5 spørsmål: Frank Mosvold
5 spørsmål: Anita Killi
5 spørsmål: Lasse Gjertsen
5 spørsmål: Rune Spaans
5 spørsmål: Hanne Berkaak
5 spørsmål: Kajsa M. Næss
5 spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
5 spørsmål: Kristian Hammerstad
5 spørsmål: Endre Skandfer
5 spørsmål: Eric Vogel
5 spørsmål: Espen Fyksen