|
|
||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Kugalskap – historien om Qvisten AnimationDet begynte med to reklameutdannede gutter som kokte kuhoder for å finansiere deres første skikkelige animerte kortfilm og har foreløpig endt opp som et suksessfullt foretak med en rekke langfilmer, kortfilmer, TV-serier og flere hundre reklamefilmer under beltet. Dette er historien om Qvisten Animation. Vi må skru tiden tilbake til det tidlige 1990-tall. To Westerdahls-studenter – Ove Heiborg og Fredrik Kiøsterud – ble kjent og deres felles fascinasjon for animasjonsfilm forseglet fremtidens deres. Qvisten Animation ble etablert i 1994 og Q-TV var deres første produksjon og temaet ble på mange måter satt; det var kuer i hovedrollen og stilen kjapp og rocka, og utført i rufsete stop motion-animasjon. Med bakgrunn fra reklameskolen Westerdahls kom duoen inn i en animasjonsbransje som var dominert av kunstutdannede einstøinger. Qvisten-gutta skilte seg umiddelbart ut i positiv forstand med andre målsettinger enn det som dominerte animasjonsbransjen på denne tiden. Her kan man gjøre en parallellforskyvning til en annen askeladden i norsk film; Harald Zwart. Da ambisiøse Zwart oppga filmene til Steven Spielberg, så som Tilbake til fremtiden og E.T., som ledestjerner for hans filmkarriere – og ikke de sosialrealistiske filmene som dominerte norsk filmproduksjon på 1980-tallet – vakte dette oppsikt som noe unorskt. Likheten til gutta på Qvisten er slående – de hadde fokus på kommersielle produksjoner og ikke statsstøttede kortfilmer som syntes å være målet for brorparten av animasjonsfilmskaperne som utgjorde bransjen på denne tida. Qvisten oppsøkte reklamebransjen og fikk raskt napp og begynte å levere animerte reklamefilmer for norske og utenlandske byråer. Disse «brødjobbene», sammen med den gale ideen om å koke kuhoder og selge til restaurantbransjen, bidro til å delfinansiere deres mest ambisiøse kortfilm; Bad Bulls (1999/2000). Med okser og kuer i hovedrollen var «Bad Bulls» umiskjennelig qvistensk, men filmen ble ikke den suksessen gutta håpet på. Til tross for innleide profesjonelle på manus og dukkeproduksjon, forble filmen for rufsete og amatørmessig i utseendet for å nå ut til det brede publikum. Etter det som må betegnes som en nedtur med Bad Bulls skiftet fokuset hos Qvisten. reklamefilmene fikk all oppmerksomhet og studioet ble utvidet med en avdeling som spisses mot digital 3d-animasjon. I denne turbulente perioden forlot Fredrik Kiøsterud Qvisten for å søke nye utfordringer hos andre produksjonsmiljøer, og Rasmus A. Sivertsen kom om bord som medeier. Med animasjonsutdanning fra Høgskulen i Volda og produksjonserfaring fra tv-serien Asle Søberg, 29 (1998) og langfilmen Solan, Ludvig og Gurin med reverompa (1998), var Sivertsen et kjærkomment tilskudd som matchet ambisjonsnivået hos Qvisten og som bidro med tiltrengt regierfaring. Sivertsens første store produksjon hos Qvisten var den klassiske tegnefilmen Guggen - du store gauda! (2002) basert på Jon Ewos bok. Et tydelig tegn på hvilken kapasitet Sivertsen representerte, og et frampek til senere produksjoner, kom da han landet jobben som medregissør på den svensk-norske langfilmproduksjonen Kaptein Sabeltann (2003). Qvisten var nå klar til å ta neste store steg med den animerte TV-serien KuToppen produsert i samarbeid med Dyreparken i Kristiansand for TV2 i 2007. Et konsept som syntes skreddersydd for kugale Qvisten og et univers som ble virkeliggjort som attraksjon i dyreparken. Serien markerte også starten på et samarbeid med manusforfatter Karsten Fullu - et samarbeid som har gitt Qvisten en rekke suksesser. Neste opptur og naturlige steg i ambisjonsstigen var langfilmen Kurt blir grusom (2008) basert på Erlend Loes bokserie og med nok et manus signert Fullu. Kurt ble suksessen som gjorde Qvisten til landets best kjente animasjonsprodusent, og som på linje med Caprino, gjorde norskprodusert animasjon til allemannseie igjen. Denne gangen delte Sivertsen regijobben med sin far, Thor Sivertsen, en av ringrevene i det norske animasjonsmiljøet. Qvisten hvilte ikke på laurbærene og satset videre i innovative retninger. Først ut var webserien Fanthomas (2009) produsert for VGTV. Norges første animerte webserie ble en formidabel suksess og på ny viste Qvistens søken etter nye visningsplattformer å bære frukter. Fanthomas ble fort en snakkis og spredde seg raskt - det ble rapportert om 285.000 seere den første uken, noe som var rekord for VGTV. Qvisten tok nok et nytt steg da de leverte, og vant Amanda for, spesialeffektene til Knerten i 2009. Studioet hadde nå for alvor befestet sin posisjon i film-Norge, noe som ble understreket da Rasmus A. Sivertsen, som den første animasjonsregissøren i Norge, gikk rett fra registolen på en animert langfilm og over til en annen da Pelle Politibil går i vannet ble satt i produksjon. “Dette må vel kalles en gullalder for norsk animasjon?”, uttalte Sivertsen retorisk til norskanimasjon.no underveis i produksjonen av Pelle Politibil med hentydning til en stadig mer profesjonallisert bransje og at det på det tidspunktet var produsert syv animerte langfilmer i Norge iløpet av de siste 12 årene. Som med Kurt og Guggen var også Pelle Politibil basert på kjent litterært forelegg, og forholdene lå følgelig godt til rette for nok en suksess. Qvisten hviler ikke og med flere langfilmproduksjoner bak seg og en erfaren regissør i deres rekker, satt Qvisten sammen med Maipo ut etter norsk animasjons hellige gral; Flåklypa. Det var en aldri så liten sensasjon da det ble annonsert at en ny Flåklypa-film skulle lanseres og til alt overmål produsert med klassisk stop motion-animasjon. Ove Heiborg uttalte til Rushprint at “For Qvisten blir dette litt som å vende tilbake til starten, for stop motion var det vi gjorde de første 3-4 årene.” Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa ble produsert på linje med andre store stop motion filmer og hentet deler av crewet fra storproduksjoner som Aardmans Piratene! og Tim Burtons Frankenweenie. Med location i et enormt lager i Askim, føles produksjonen ikke veldig glamorøst, men det finnes faktisk ikke større filmstjerner her på berget enn Solan og Ludvig. Allerede før filmen fikk premiere var det klart at en oppfølger, Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa, støttes av Norsk filminstitutt med planlagt premiere i 2016. Fremtiden ser lys ut både for det animasjonselskende publikum og vår største leverandør av norsk animasjon. Skrevet av Tom-Erik Lønnerød for norskanimasjon.no, 25.01.14
Relaterte artikler:
Relaterte utgivelser: Kommentarer |
||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |