|
|
||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Fra paljettkjole til striskjorte- Vi kom hjem fra Hollywood til avslag fra Filmfondet på vår siste søknad, forteller Lise Fearnley i Mikrofilm. - Vi kan nok ikke si at vi har en satsning på animasjonsfilm, erkjenner Elin Erichsen i Filmfondet. Så hvorfor skal vi slå oss på brystet og være verdensmestere i animert kortfilm, spør Rune Kreutz. Artikkelen stod opprinnelig på trykk hos RushPrint 55 år etter Thor Heyerdahl står endelig nok en Oscar på en norsk peishylle. Men vant vi? Tilfeldigvis hylles Den danske dikteren og regissør Torill Kove samtidig som norske gullhelter på ski i Japan. I idrettens verden er vi vant med å inkludere selv de mest usportslige i det store kollektive VI. Vi vant gull på stafetten. Vi vant gull på sprinten. Vi vant gull på 50 kilometer. Det er faktisk med en viss rett også jeg kan slå meg på brystet og innkassere en andel av norske idrettsutøveres gullbeholdning etter suksess i skispor og på andre arenaer. Norsk idrett mottar hundretalls millioner kroner hvert år, og toppidretten får sin store porsjon for å dyrke talenter og bygge nye senete medaljeknagger. Skattebetalernes penger. Og skattebetalerne er deg og meg - VI. Kan det samme VI brukes om Torill Koves Oscar? Minstekravet for å kunne kreve en del av Koves gull, bør være at vi klarer å vise til en norsk satsning på animert kortfilm som målrettet har gitt resultater som Den danske dikteren, og kanskje vel så viktig, Min bestemor strøk kongens skjorter, som Kove ble nominert til Oscar for i 2000. Hvordan står det til med animasjonsfilmen i Norge 2007?
Motvind?
Når vi så legger til Torill Koves nominasjon til Oscar i 2000 og seier i år, kan vi vel bare slå en strek over hele saken. Norsk animasjon er i vinden! Eller?
Tom-Erik Lønnerød, tidligere festivalsjef i Oslo Animation Festival, og ansvarlig for nettstedet til FFAF, er usikker på om man kan lese ut en tendens fra databasen. Han deler imidlertid følelsen av en lavere produksjonsfrekvens. En forklaring kan være at nyutdannete animatører har mer fokus på langfilm: Fester en lit til overskrifter, har norsk animasjon vært i vinden ganske lenge. Men hva slags animasjon og for hvem? Det er åpenbart fort gjort å sette animasjonsfilm i én bås, uavhengig av om hovedrolle innehas av en dopa elefant eller en syngende redningsskøyte. Jimmy og Elias har omtrent like mye til felles som Vito Corleone og Egon Olsen. Og mer enn hattesmak skiller kaptein Sabeltann fra den danske dikteren. Betyr Jimmys trøblete produksjonshistorie noe for viljen og motivasjonen til produsenter av animert langfilm? Har økende satsning på animert langfilm noen positiv effekt på kortfilmproduksjon? Har en Oscar til Torill Kove noen reell betydning for norsk animert kortfilm? Lengden er ikke uten betydning i filmbransjen, men i debatt og strategiutvikling innen filmområdet virker det som om kortfilm blir haleheng til den ”egentlige” filmen, som er lang. Er filmene animerte, forsterkes inntrykket.
Tilbake til striskjorta
- Som produsent er man avhengig av full klaff på alle søknader. Selv med full finansiering, er marginene små, og inntjeningspotensialet begrenset, sier Lise Fearnley.
Elin Erichsen, produksjonssjef i Filmfondet, bekrefter langt på vei dette.
Ingen konkret satsing
Håpet til Erichsen er at langfilmprosjektene skal kunne tilføre en dynamikk til miljøene:
Noen tydelige incentivordninger for å stimulere til økt produksjon av kort animert film synes dermed ikke i sikte. Slike mål må settes av politikerne, sier regissør i Mikrofilm, Kajsa Næss, som håper på at Oscar-tildelingen vil påvirke politikernes vilje til større satsning på kortfilm. Hun mener, som Lise Fearnley, at Filmfondet og andre finansieringsinstitusjoner gjør så godt de kan, men at totale rammer og mandat er for dårlige.
Giskes visjoner
- Selv om Norge ikke kan sammenlignes med store land som Kanada og Frankrike, viser eksemplene at bevisst satsing gir resultater. Dersom politikerne ønsker en produksjon av animert kortfilm, vel å merke, sier Næss. - Først vil jeg si at det er fantastisk flott at en norsk animert kortfilm har vunnet Oscar. Det må være en ubeskrivelig følelse for filmskaperen Torill Kove og den norske co-produsenten Mikrofilm. Så akkurat nå gleder jeg meg over det positive. Jeg vet at det kan være vanskelig å leve av kortfilmproduksjon, og vi ønsker selvfølgelig at det skal være mulig å leve av sitt kunstneriske virke, sier Giske. Han trekker fram at regjeringen har satset på en økning av de generelle rammene til film i det såkalte ”Kulturløftet”, og at også animert kortfilm vil kunne nyte godt av dette. Han understreker at det i tildelingsbrevet til Filmfondet legges generelle føringer for mål og satsningsområder, og at det i bevilgningen i 2006 ble lagt til grunn at Norsk filmfond gjennom forvaltning av støtteordningene skal bidra til at det produseres filmer og andre audiovisuelle produksjoner innenfor ulike sjangere og formater.
Giske har åpenbart tro på breddesatsning også på filmområdet: Vanskelig å si seg uenig i dette, men er det ikke like vanskelig å se hvordan den korte filmen i dag nyter respekt som ”selvstendig kunstnerisk uttrykk” i form av konkret filmpolitikk? I skrivende stund er det kun dager til Filmmeldingen legges fram. Hva det vil bety for animert kortfilm er foreløpig uvisst, men uten en mer aktiv strategi og satsing enn dagens praksis, tyder mye på at vi må vente lenge på nye statuetter. For noen går det imidlertid ikke femti år mellom hver Oscar.
Look to Canada The overarching objective of the National Film Board is to produce and distribute audio-visual works which provoke discussion and debate on subjects of interest to Canadian audiences and foreign markets; which explore the creative potential of the audio-visual media; and which achieve recognition by Canadians and others for excellence, relevance and innovation. Dette gjør de gjennom støtteordninger, men også satsing på enkeltanimatører som velges ut basert på deres evne til å levendegjøre institusjonens mandat. Hvis vi igjen tar et skråblikk til Einarsson-utvalget, behandler de ikke animasjon særskilt, men påpeker at ”Kortfilmen er også viktig i forhold til animasjonfilmen: det meste som lages av norsk animasjon er i kortfilmformat. Animasjon er et uttrykk som også har en spesiell appell hos barn og unge, og det er viktig at denne målgruppen får tilgang til norskprodusert animasjonsfilm”. Utvalget oppsummerer at produksjonsvolumet for fri kunstnerisk kortfilm må opprettholdes. Men, hvordan? Uten aktiv rekruttering og stimulering til å lage animerte kortfilmer: hvem skal lage dem. De viser til ”Nye veier til korte filmer”, men begrenser dets nedslagsfelt ved å kople finansieringen til talentutvikling. Hvis vi ikke er i stand til å ta vare på talenter som nå har gitt oss Oscar, hvorfor lete etter nye? National Film Board har turt satse på å skape en unik og særegen stemme hvor animert kortfilmproduksjon er en solid pilar. Det er neppe noen som vil hevde at animert kortfilm nyter en tilsvarende status her hjemme. Så, selv med nye veier til kort film, kan den bli for lang for produsenter av animert kortfilm. BOMBER:
– Er det noen satsning på kortfilm, da?
– Vi ønsker selvfølgelig at det skal være mulig å leve av sitt kunstneriske virke.
Artikkelen er skrevet av Rune Kreutz Kommentarer |
||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |