|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Den fantastiske Mikkel Rev [Blu-ray + DVD]
Banne meg fantastisk! Det vakte oppsikt da regissør og manusforfatter Wes Anderson annonserte at han skulle gå i gang med å transformere Roald Dahls Den fantastiske Mikkel Rev til helaftens animasjonsfilm. Anderson hadde tidligere gått fra den ene suksessen til den andre med filmer som Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001), The Life Aquatic with Steve Zissou (2004) og The Darjeeling Limited (2007). Gjennom en meget spesifikk visuell stil og en særegen form for humor har Anderson gjort seg bemerket som en tungvekter i en humorfilmsjanger ellers overbefolket av lettvektere. Ved å samarbeide tett med en håndfull skuespillere (bl.a. Bill Murray, Owen Wilson, Angelica Huston, Mark Mothersbaugh) har Anderson utviklet et form for kammerspill med sine produksjoner, hvor en rekke fortellertekniske og visuelle grep er gjengangere sammen med skuespillerne. Interessen var derfor stor for hvordan Anderson og hans særegne stil ville makte overgangen til animasjonsfilm. Den fantastiske Mikkel Rev forteller historien om Mikkel Rev (George Clooney) som lever et stillferdig liv sammen med kunstnerfruen (Meryl Streep) og tenåringssønnen Ash (Jason Schwartzman). Mikkel har lagt gamle tjuvestreker bak seg og fordriver nå tiden med å skrive for den lokale avisen, men avisskriveriene er verken innbringende på bank- eller spenningskontoen og Mikkel ser seg om etter nye utfordringer. Først gjelder det å flytte fra det kummerlige hiet i bakken og over til et av trærne med utsikt utover dalen og de tre hjørnestensbedriftene Bean, Boggis og Bunce. De tre bedriftene forsyner området med fjærkre, egg og drikkevarer, og viser seg å være såpass fristende at Mikkel tar opp igjen gamle tjuvkunster. Samtidig flytter nevøen Kristofferson (Eric Anderson) inn hos revene og setter stakkars Ash i skyggen med sine akrobatiske krumspring kombinert med stoisk ro og yogaøvelser. En noe uomtenksom Mikkel tar med seg Kristofferson på tjuveraidene, mens Bean, Boggis og Bunce bruker stadig hardere skyts i jakten på revene. Først tar de huset fra revene og i en heftig konfrontasjon blir Mikkel skutt av halen - en hale som Franklin Bean (Michael Gambon) heretter bruker som troféslips. Mikkel tar stadig større sjanser og i brekket mot Beans hemmelige ciderkjeller ser han ut til å møte sin overmann i form av vaktrotta (Willem Dafoe), men også denne gang står lykken Mikkel bi og han kommer seg unna. I mellomtiden planlegger Ash sitt eget tjuvraid for å skaffe farens hale tilbake - det brygger opp til et siste showdown. Andersons versjon av Den fantastiske Mikkel Rev er nettopp fantastisk. Den innehar en lun, komisk stemning som etterhvert har blitt Andersons varemerke gjennom tidligere produksjoner. Det er imponerende, og ikke så rent lite forfriskende med tanke på den store hopen kommersielle animasjonsfilmer vi må tåle fra det amerikanske studiosystemet årlig, at Anderson greier å tilføre en friskhet og løssluppenhet til animasjonssjangeren. Dessuten er det en rekke av Andersons velkjente grep fra realfilmene som overføres med hell til denne Dahl-adaptasjonen. Det tydeligste eksempelet er kameraføringen og hvordan hovedpersonene henvender seg rett i kamera. Den bronserøde koloritten som preger filmen har også blitt et kjennetegn for Anderson sammen med de gule for- og mellomtekstene. Disse forholdsvis enkle grepene gjør at filmen løfter seg ut av jungelen av animerte langfilmer for en yngre målgruppe, og over i den klassen filmer som makter å tilføre noe nytt til sjangeren og bryte generasjonsgrensene ved å være like underholdende for barn som for voksne. Etter flere år med en tilsynelatende uendelig rekke digitale 3d-animasjonsfilmer fra de store produsentene, har det nå kommet til et punkt hvor filmer som benytter klassiske animasjonsteknikker som celleanimasjon (Disneys Prinsessen og frosken) eller stop-motion (Henry Selicks Coraline og den hemmelige dør) virker forfriskende og annerledes. Til å realisere Den fantastiske Mikkel Rev i tradisjonell stop-motion teknikk, hyret Anderson inn det som kan krype og gå, og som ikke var opptatt med innspillingen av Coraline, av kompetente animasjonsfolk til å gjøre jobben. Så godt som alle impliserte i produksjonen har erfaring fra tidligere storproduksjoner innen stop-motion; fotograf Tristan Oliver (kjent fra en rekke Aardman-produksjoner inkludert Flukten fra hønsegården og Wallace & Gromit - varulvkaninens forbannelse), animasjonsregissør Mark Gustafson (The PJs), produksjonsdesigner Nelson Lowry (Corpse Bride, The PJs) og art director Francesca Maxwell (Corpse Bride og Flukten fra hønsegården). Legg også til at det er fortreffelige Mackinnon & Saunders som har levert dukkene, så har du et sterkt team til å realisere dine villeste stop-motion-drømmer.
Det er naturlig å sammenlikne Den fantastiske Mikkel Rev med Henry Selicks Coraline og den hemmelige dør - to stop-motion-produksjoner gjennomført omtrent samtidig. Mikkel Rev mangler en del av wow-effektene som Coraline varter opp med. Til gjengjeld innehar Andersons film en varme og personlig sjarme mye takket være den vindskjeve og uperfekte estetikken, som den kjølige og perfekte tilnærmingen til Selick fullstendig mangler. De to filmene er veldig forskjellige, men deler en kvalitativ tilnærming til produksjonen som gjør at begge filmene er meget severdige av vidt forskjellige grunner. Det er noe i estetikken som hviler over Den fantastiske Mikkel Rev som gir filmen en god stemning av britisk tidlig 70-tall. Retrofølelsen underbygges av musikken som er strålende, både den spesialkomponerte signert Alexandre Desplat og den håndplukkede musikken fra bl.a. The Rolling Stones (sjelden har vel Street Fighting Man hørtes mer vital ut) og Beach Boys. Jeg er spesielt svak for Desplats tema som følger Willem Dafoes rottekarakter og selvsagt Jarvis Cockers herlige Petey's Song. Vi har de senere årene blitt vant med skuespillerensembler som består av navn fra Hollywoods A-lister, så er også tilfellet med Den fantastiske Mikkel Rev, men isteden for å kun være navn som skal selge filmen, plukker Anderson navn fra sitt faste ensemble (Bill Murray, Owen Wilson) og kombinerer disse med noen av de sterkeste karakterskuespillerne USA har å by på - deriblant Meryl Streep og George Clooney. Jeg må si Clooney er et meget godt valg i rollen som Mikkel Rev - han kombinerer rolletolkningene sin fra O Brother, Where Art Thou? og Ocean's-serien til å gjøre Mikkel til en gatesmart smårøver som trekker litt for raske slutninger. Som publikummer blir man forbløffet av snarrådigheten, men ikke akkurat overrasket når ting ikke går helt etter planen for Mikkel. Streep er også meget god som sexy og selvsikker fru Rev - som på den ene siden til stadighet lar seg overtale og sjarmere av mannen sin, men samtidig skinner det igjennom at hun tar sine egne valg langt over hodet på den av og til hodeløse revemannen. Den norske fortolkningen er også meget god med Mads Ousdal, Birgitte Victoria Svendsen, Aksel Hennie, Fridtjov Såheim, Per Christian Ellefsen, Jan Gunnar Røise og Nils Ole Oftebro på rollelisten. Den fantastiske Mikkel Rev er på alle måter en fantastisk film. Inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett filmen er å ha blitt fraktet tilbake i tid - en tid da filmskaping var et håndverk tilknyttet en viss magi og forundring. Jeg sitter igjen med noe av samme følelsen som da jeg så Flåklypa Grand Prix for første gang som 7-åring; fullstendig fortumlet av magien på skjermen. Og det er noe Caprino-aktig over denne filmen; ikke bare fordi karakterene minner om Ingse Gudes design fra Reve-enka, men det er noe i hele estetikken som gir løfte om ekte håndverk uten for mye digitalt fiksfakseri. Det er eksempelvis forfriskende å se røykskyer laget av bomull fremfor datagenerert røyk lagt til i etterarbeidet. Det er også forfriskende med en film hvor barn er i målgruppen hvor en karakter faktisk dør på skjermen og at dette verken pakkes inn i krokodilletårer eller forbigås i stillhet. Syvåringen i mitt testpanel hadde stort utbytte av filmen, selv om hun stilte flere adekvate spørsmål enn hva vanlig er når vi ser film sammen og spenningsnivået var noen hakk høyere når filmen nådde sitt klimaks enn hva andre barnefilmer vanligvis varter opp med.
Utgivelsen: Blu-ray-utgivelsen følger opp den gode trenden med å inkludere DVD-versjon av filmen på separat disk. Dette er et kjærkomment tilbud til barnefamilier med flere avspillere i hus og bil. Ekstramaterialet er ikke overveldende. Jeg savner et kommentarspor med Anderson, men får isteden en kommentar om utformingen av filmen og om skuespillerne som gestalter karakterene. Det er også inkludert en mockumentary om hvordan spille Whack bat. Ikke direkte en imponerende utgivelse, men filmen i seg selv er så god at jeg lar ikke en noe skuffende utgivelsen overskygge en fabelaktig filmopplevelse. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 02.08.10 Takk til SF Norge for anmeldereksemplar. Trailer Den fantastiske Mikkel Rev:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |