NYHETER ANMELDELSER FORUM OM FFAF LENKER DATABASE
 
 

Dante's Inferno: An Animated Epic [Blu-ray]

Originaltittel: Dante's Inferno: An Animated Epic
Regissør: Victor Cook, Mike Disa, Sang-Jin Kim, Shuko Murase, Jong-Sik Nam, Lee Seung-Gyu
Produksjonsselskap: Dongwoo Animation, Electronic Arts, Film Roman Productions, JM Animation Co., Moi Animation Studio, Production I.G., Starz!, Visceral Games
Produksjonsår: 2010
Distribusjon: Sony Pictures Home Entertainment
Bildeformat: 16:9 Widescreen (1.85:1), 1080p
Lydformat: DTS HD
Region: 2
Spilletid: 88 min.
Karakter:
  Mer informasjon

Nytt liv i gammelt dikt

I årene mellom 1308 og hans egen død i 1321, skrev poeten Dante Aligiheri (1265-1321) La Divina Commedia (Den Guddomlige Komedie). Gjennom de 14 233 linjene, som diktet består av, tar man del i en ung Dantes ferd gjennom Helvete. Et filosofisk verk som fortsatt er betraktet som et av litteraturhistoriens største.

Det hele tar en ny vending da EA Games i 2010 slipper dataspillet Dante’s Inferno. Dette er i bunn og grunn et action-basert hack & slash-spill der settingen er hentet fra Den Guddomlige Komedies første del, Inferno. Dantes fortelling er omgjort til en tøff testosteronbombe med en korsfarer, som opplever å få sin families herregård inntatt og sin elskede Beatrice myrdet. Knust av tapet av sin forlovede gir Dante seg i kast med selveste Djevelen. Dette skjer mer eller mindre i samme rekkefølge som i den originale historien - bortsett fra at det er tillagt ekstremt mye dreping og barbariske krigsrop. At filosofien og etikken bukker under for vill, grafisk vold er jo strengt tatt en uting, men spillet vinner allikevel gode kritikker og kan så absolutt stemples som en suksess. Og som EA allerede har gjort med de fabelaktige Dead Space-spillene, lager de også her en animert spin-off.

DantesInferno_warrior_16-9

Spesiell oppbygning
Når dyktige mennesker slår hodene sammen for en felles sak, er sjansen for suksess ganske stor. Dantes Inferno: An Animated Epic er et samarbeid mellom en rekke animasjonsstudioer fra Japan, USA og Sør-Korea. Virkelige veteraner er de også. Japanske Manglobe (Samurai Champloo, Ergo Proxy), Production IG (Ghost In The Shell), amerikanske Film Roman (The Simpsons, Dead Space: Downfall) og koreanske Dong Woo Animation (Osmosis Jones-serien), for å nevne noen. Det skaper virkelig forventninger.

Filmen er inndelt i kapitler. Hvert kapittel fungerer som en kortfilm og har en egen regissør. Dette gjør at filmen skifter tegnestil, flyt og teknikk hver gang et nytt kapittel begynner. Der Dead Space: Downfall (Joe Goyette, Chuck Patton, 2008) var en ensformig og kjedelig prolog, utforsker Dante’s Inferno nye stier. Det er eksperimentelt og friskt gjort. Blå-skiven understreker dette med et knivskarpt bilde. Vi snakker virkelig fest på netthinna. Det må allikevel sies at forskjellene mellom hvert kapittel føles litt merkelig. Jeg opplevde selv å ikke kjenne igjen Dantes følgesvenn Virgil, siden han mellom to kapitler ble helt forandret utseendemessig. Dette gjorde meg litt perpleks i starten, men da jeg igjen hadde fått kontroll over karakterene, gled forvirring og frustrasjon over til nysgjerrighet. Hvordan vil neste kapittel se ut?

En annen stilig detalj, er at man lett ser regissørens nasjonalitet i tegnestilen. Var denne japaner, bar Dante av typiske trekk vi kun finner i anime. Hvis det igjen var amerikanske Victor Cook som stod bak spakene, var det hele litt mer comic-aktig. Animasjonsmessig snakker vi en herlig miks av CGI og tegnefilm. Ballansen varierer veldig fra kapittel til kapittel. Men det både ser og føles bra ut. Christopher Tin, blant annet kjent fra Lilo og Stitch 2 (2005), har komponert musikken. Den bærer med seg en styrke som forener de ni kapitlene. Det låter påkostet, stort og veldig gotisk. Noe som kler den religiøse tematikken.

DantesInferno_ugly_16-9

An Animated Epic?
Så hvorfor har den fått 3/7 stjerner? Ser man etter, så er det jo direkte selvmotsigende å gi en så spennende film som Dante’s Inferno: An Animated Epic en så lav score. Hvis bare handlingsforløpet hadde vært bedre skrudd sammen. Filmen er en blåkopi av spillet. Alle vendingene et dataspill kan ta gjennom 15-20 timer, er dyttet ned på fattige 90 minutter. Dante sprinter liksom gjennom Helvete, mens han barbarisk brøler sin elskedes navn. Han stopper ikke opp. Lar oss ikke nyte den velgjorte atmosfæren. Det er så synd. Fryktelig synd.

Dante Aligiheri er tross alt viden kjent for sin versjon av Helvete. Spillet scoret mye på sin gjenskapelse av Aligiheris visjon. Hvordan man hele tiden kunne stoppe opp, og bare skue utover det golde, døde landskapet. Det kan man ikke i en film. Før en vet ordet av det, er det et nytt avsnitt med ny design. Så må man på nytt vende seg til hvor landet ligger. Man treffer kanskje på et enormt utyske av en demon. Denne proppet med symbolske detaljer, som tydelig har sine egne historier. Man forstår at dette opprinnelig var et vendepunkt i spillet. Man forventer virkelig en stor kamp på liv og død. Så roper Dante noe småfrekt til demonen så den løper rasende mot ham, forbi og utfor et stup. Et irriterende antiklimaks.

Historien om Dantes jakt på den fortapte kjærligheten er virkelig en interessant sak. Men det er et makkverk av et rotterace. Man blir sliten og tummelumsk. Når man vet at dette originalt er en av Italias mest hedrede nasjonalskatter, en litterær milepæl. Like mytisk som den er fascinerende. Da blir filmversjonen på sitt beste ren, uintelligent effektonani. Det er friskt, ofte estetisk, men dessverre også provoserende dårlig. En lang reklame som kun fremmer dataspillet. Jeg er mye mer fristet til å sjekke ut Boris Acostas versjon, som skal holde seg mer til det originale diktet. Det er synd å si det. Som siste tilskudd i en rekke av filmversjoner, er Dante’s Inferno: An Animated Epic noe man lett kan styre unna.

DantesInferno_climb_16-9

Utgivelsen:
Filmen vises i et herlig HD Widescreen-format med en passende, høydefinert lydside. Et par animerte sekvenser samt en spill-trailer følger også med. Så man kjøper med andre ord ikke utgivelsen for sitt makeløse bonusmateriale, siden dette er så godt som unyttig og uten relevans for selve filmen og dens produksjon.

Anmeldt av Kristian D. Laache, 05.03.11

Takk til Sony Pictures Home Entertainment for anmeldereksemplar.

Trailer Dante's Inferno: An Animated Epic:

Originaltittel: Dante's Inferno: An Animated Epic
Regissør: Victor Cook, Mike Disa, Sang-Jin Kim, Shuko Murase, Jong-Sik Nam, Lee Seung-Gyu
Produksjonsselskap: Dongwoo Animation, Electronic Arts, Film Roman Productions, JM Animation Co., Moi Animation Studio, Production I.G., Starz!, Visceral Games
Produksjonsår: 2010
Distribusjon: Sony Pictures Home Entertainment
Bildeformat: 16:9 Widescreen (1.85:1), 1080p
Lydformat: DTS HD
Spilletid: 88 min.
Region: 2
Produsent: Joe Goyette, Mitsuhisa Ishikawa, Cate Latchford
Manus: Brandon Auman
Animasjonsregi: Victor Cook, Sang-Jin Kim, Seung Kyu Lee, Shuko Murase, Jong-Sik Nam, Yasuomi Umetsu
Musikk: Christopher Tin
Medvirkende: Graham McTavish, Vanessa Branch, Steve Blum, Peter Jessop, Mark Hamill, Victoria Tennant, Bart McCarthy, Kevin Michael Richardson, John Paul Karliak, Tom Tate, J. Grant Albrecht , Nika Futterman, Charlotte Cornwell, Vanessa Marshall, Grey DeLisle, H. Richard Greene, Greg Ellis, Shelly O'Neill, Nicholas Guest
Produksjonsland: Japan, USA, Sør-Korea, Singapore
  
Bonus: 5 Animatic Sequences

Kommentarer

antiklimaks

Glemte selvfølgelig

Hilse Bjørn E Gustavsen

Antiklimaks

Dantes Inferno er et spill jeg har rundet veldig mange ganger på PS3 bare fordi det er så forbanna gøy.. gladvold med mye kreative skrømt, for ikke å snakke om utfordrende for folk som liker hurtigteknikk innen slagferdigheter og komboer..

Og når min kone da kom hjem med DVD`n Dantes Inferno, ble alle kveldens TV-programm avlyst, kjerring og unger ble hivd på dør og øl og potegull fant plass på bordet.. her skulle det ses på gladvold..

Men sånn ca 15-20 minutter ut i filmen begynte diskusjonen om hva som kom først.. (ikke høna eller egget!!) Spillet, eller filmen.. og uten å se på DVD`n kom vi til at filmen måtte ha kommet først. For dette var ikke på det nivået jeg var vant til fra spillet. Dette var jo ikke en brøkdel av hva mann rekker å få med seg i spillet, ergo måtte spillet være basert på filmen.. Og det var vel den magre trøsten mann satt igjen med etter at 90 minutter hadde gått, og klimakset hadde fått oss gladvold estustiaster ned på jorden med et realt smell.. dette var ikke bra i det hele tatt.. Og det er med sorg i hjertet at jeg nå skjønner at spillet kom før filmen, og at filmen er basert på spillet... Fy f.... de kunne ha gjort så sinnsykt mye mer ut av dette!!

Dette kommer da til å bli en av de få filmene som kommer til å støve bort i hyllen, eller gitt bort til en stakkars jævel til jul, som man egentlig ikke ønsker en god jul engang.. og som ikke har spilt spillet. For hvis det er noen som kommer innom og ser den i hyllen, og vil se den. Kommer jeg til å sette på spillet, og bruke 5 timer på å spille meg igjennom, for at de skal få oppleve Dantes Inferno på den måten den skal oppleves. Med alle detaljene, med alle slagkomboene, med alle de forskjellige tingene du kan bruke korset, ljåen, osv... til. de vannvittige kampene det er å overleve i helvete mot all faenskap som er plassert der.. Dantes spillet er sinnsykt kult, og en dårlig lavbudsjettert film skal ikke få lov å ødelegge denne opplevelsen Dantes Inferno er for meg..

Bookmark and Share
 
  Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein.