|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Coraline og den hemmelige dør [Blu-ray]
Gresset er ikke grønnere på den andre siden Det knyttet seg ikke så rent lite forventning til Henry Selicks retur til stop motion-animasjon med Coraline (2009) etter en avstikker med kombifilmen Monkeybone i 2001. Dette er tross alt mannen som ga oss pustfrarøvende opplevelser gjennom stop motion-eventyrene Et førjulsmareritt (1993) og James and the Giant Peach (1996). Når det i tillegg er snakk om en film som baserer seg på Neil Gaimans bok Coraline, var det mange sortkleddes våte drøm som gikk i oppfyllelse da filmen om jenta med det blå håret så dagens lys. Drømmen holdes i live takket være en teknisk gjennomføring som mangler sidestykke. Coraline flytter sammen med sine avstumpede foreldre til et avsidesliggende leilighetshus. Mens foreldrene forsvinner stadig dypere inn i sine botaniske skriverier, søker Coraline etter en bedre verden enn denne. En dag oppdager hun en liten dør i leiligheten, som ved første øyekast leder rett inn i en murvegg, men når Coraline våkner om natten leder døren til en parallell verden hvor alt er så meget bedre. I den alternative verden er foreldrene oppofrende og gir Coraline den oppmerksomheten hun så sårt savner i den virkelige verden. Etter det første besøket på den andre siden, våker Coraline til skuffelse i sin vante verden. Hun lengter tilbake og kan ikke vente til søvnen bringer henne tilbake til det lykkelige parallelle livet. Men snart dreier stemningen og de glade foreldrene på den andre siden begynner å sette krav til Coraline – krav som ikke er forenlige med å leve et parallelt liv. Handlingen krydres med de meget fargerike naboene til Coraline i leilighetshuset. I kjelleren holder missene Spink og Forcible hoff sammen med sine mange hunder, mens sirkusdirektøren Sergei Alexander Bobinsky regjerer på loftet. Dykkene inn i den sirkusaktige atmosfæren som omkranser disse karakterene gir filmen et burlesk preg som kler både Gaimans historie og Selicks visuelle stil. Det er også en mørkere stemning som ligger og lurer gjennom hele filmen og når sitt endelige crescendo da Coraline oppdager de virkelige sidene til sine alternative foreldre på den andre siden. Filmen har umiskjennelig preg av Selick og den visuelle stilen er en symbiose av hans mest kjente filmproduksjoner. De mørkeste partiene og endringen karakterene på den andre siden gjennomgår har klare paralleller til karakterene som befolker Halloween Town i Et førjulsmareritt. Samtidig låner Selick fra den visuelle stilen som dominerte James and the Giant Peach, da han befolker den andre siden med karakterer og artefakter hentet fra den alternative farens biologiske eksperimenter. Helheten er en flott symbiose av det beste Selick har prestert tidligere. Det er Selick som har omarbeidet Gaimans bok til filmmanus og i følge forfatteren har filmskaperen gjort en god jobb. Historien som presenteres har ikke noe unikt over seg. Filmen føyer seg inn i mengden som skildrer tenåringstrøbbel og lite forståelsesfulle foreldre. Likehetene er mange til Hayao Miyazakis animerte mesterverk Chihiro og heksene (2001). Begge filmene skildrer 11 år gamle jenter på flyttefot, med selvopptatte foreldre som ikke har sensibilitet overfor den magiske verden som finnes bak en gjemt dør i Coralines tilfelle eller i forlengelsen av en fornøyelsespark for Chihiro. Likheten mellom de to filmene understreker at dette er et universelt tema, uten at den ene kopierer den andre. Det filmen mangler i nyskapning på manussiden, tar den igjen på sitt unike design og tekniske gjennomføring. Animasjonen holder en kvalitet som mangler sidestykke innenfor stop motion-animerte langfilmer. Selick har vært med på å heve lista for stop motion tidligere med Et førjulsmareritt, og med Coraline blåses formelig lista ut av bilderammen. Bevegelsene i filmen er høyst livaktige og det er en enestående sans for detaljer som preger hele produksjonen. Tatt i betraktning at animasjon er en tidkrevende prosess og at stop motion er på tålmodighetstoppen selv for animasjon, er kvalitetsnivået som holdes konsistent i Coraline meget imponerende. Designet er en åpenbaring gjennom hele filmen. Høydepunktet nås idet den alternative moren viser sitt sanne jeg som en hommage til Cruella De Vil i tiende potens. Coraline er en teknisk briljant film som byr på spenning, humor og en rekke scener som er blendende vakre. Det er mangler på manussiden, men i mine øyne skinner den tekniske gjennomføringen så sterkt at jeg for en gangs skyld er villig til å la filmskaperen komme unna med et uoriginalt manus. Coraline er en triumf og et sukkertøy animasjonsentusiaster kan suge på lenge.
Utgivelsen: Innledningsvis har du muligheten til å velge mellom å se filmen i 2d eller 3d. Defaultinnstillingen er i 2d og idet ligger det en innrømmelse fra produsent og distributør om at 3d-versjonen rett og slett ikke er bra nok. Det følger med fire par 3d-biller á la de man så skrekkfilmer med på 1950-tallet, som er nok en advarsel mot at man ikke skal forvente seg for mye. I mine øyne er og blir 3d en kuriositet i filmverden og denne utgivelsen bidrar til å understreke dette. Det øvrige ekstramaterialet er en glede. En rekke smådokumentarer, under overskriften Making of, dekker alle aspekter ved produksjonen. Det dveles ekstra ved hvordan dukkene lages og den krevende jobben det er å lage absolutt alt man ser i filmen for hånd. Det er i tillegg en egen dokumentar som tar for seg stemmegiverne og en dokumentar som tar for seg de skumle elementene i filmen. I tilegg er det et kommentarspor med regissør Henry Selick og filmens komponist Bruno Coulais. Det er også en serie slettede scener med introduksjoner av Selick. Ser man filmen med funksjonen U-control slått på, får man ytterligere blikk bak produksjonen, flere intervjuer, animatics og mye mer. En meget god funksjon for de av oss med ekstra vitebegjær. Som samlet pakke er Blu-ray-utgivelsen av Coraline fantastisk. I tillegg til å presentere en god film i høy bilde- og lydkvalitet, får man også en mengde ekstramateriale av topp klasse. En mønsterutgivelse. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 13.10.09 Takk til Universal for anmeldereksemplar
Relaterte utgivelser:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |