|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Biler 2 [Blu-ray + DVD]
Shaken and stirred Pixar har vært kroneksemplet på et kreativt miljø som har greid overgangen fra et lite miljø hvor kreativiteten flyr fritt, til å bli et stort maskineri hvor kreativitet settes i system. Underveis på ferden har de produsert mer enn 10 helaftens animasjonsfilmer og gått fra seier til seier. De har vist seg å mestre teknologisk nyvinning og matchet dette med forfriskende historiefortelling i film etter film. Det har skurret litt underveis og aller tydeligst i mine øyne med utgivelsen av Biler (2006), da friskheten ble byttet ut med en traust hollywoodhistorie med tilhørende forutsigbar moral. Det syntes underlig i mine øyne at det er nettopp Biler som Pixar velger å satse på som sin første oppfølger etter suksessen med Toy Story-serien. Med Biler 2 begår Pixar en av den kommersielle filmindustriens kardinalfeil: En oppfølger kun bestående av mer action, større eksplosjoner og flere karakterer enn i originalfilmen. Biler 2 trekker de kjente karakterene fra originalfilmen inn i et internasjonalt spioneventyr ikke ulikt det vi får servert jevnlig fra James Bond-filmer og den mest pengehungrige delen av Hollywood-systemet. Det kan virke som om John Lasseter og kompani har vært så ivrige til å gjøre nytte av Biler-merkevaren at de har slengt sine egne kvalitetskriterier på båten og gitt etter til fristelsene om å lage en vaskeekte actionfilm blottet for følelsesregisteret deres seneste langfilmer har beveget seg inn på. Rammehistorien i Biler 2 er så kaotisk, at jeg tviler på om kjernepublikummet får med seg stort av intrigene som omkranser karakterene og deres hesblesende billøp og mengder av eksplosjoner. Det ligger også en moral og vaker i støyen fra biljakter, men heller ikke på dette punktet greier filmen å være tydelig nok til at de yngste forstår det som ligger mellom linjene. Biler 2 ender som et masete, visuelt fyrverkeri. Innledningsvis introduseres vi for den eventyrlystne mangemillionæren Sir Miles Axlerod (Eddie Izzard) som i et forsøk på å kjøre jorda rundt, går tom for bensin og finner isteden opp biodrivstoffet Allinol. I et markedsføringsstunt for Allinol samler Axlerod allverdens racerbiler til et verdensomspennende race - The World Grand Prix. Lightning McQueen (Owen Wilson) er hjemme i Radiator Springs og har nettopp vunnet sin fjerde racecup og ser frem til en sommer sammen med kompisen Mater i hjemlige omgivelser. Men den gang ei. I et TV-intervju med den største europeiske stjerna i The World Grand Prix-sirkuset, Francesco Bernoulli (John Tuturro), utfordres McQueen til å delta i racet. McQueen greier ikke å la sjansen for suksess å gå fra seg og hyrer sine kumpaner fra Radiator Springs til å bli med som crew og Mater (Larry the Cable Guy) blir lagsjef. Parallelt med dramatikken knyttet til The World Grand Prix, møter vi agentene Finn McMissile (Michael Caine) og Holly Shiftwell (Emily Mortimer) som etterforsker oljeindustriens interesser knyttet til racet og særlig innblandingen til Axlerod. Under en mottakelse for det første løpet i The World Grand Prix i Tokyo greier Mater å bli forvekslet med agentenes kontakt og blir trukket inn i et spill som går langt utover hans fatteevne. Et eventyr av episke dimensjoner venter og våre venner dras inn i en maktkamp som spenner over flere kontinenter. Resultatet er en katt og mus-jakt som utspiller seg mens bilracet forflytter seg til Europa og endelig til det store oppgjøret i Londons gater. I likhet med den opprinnelige filmen imponerer Biler 2 med den tekniske gjennomføringen. Ut i fra et teknisk perspektiv ser filmen fantastisk ut med en lang rekke finurlige actionsekvenser og spektakulære effekter. Vi følger billøpene tett og intenst med imponerende kamerakjøringer. Tempoet er skrudd opp adskillige hakk gjennom hele filmen - det er knapt nok et pusterom underveis. Som om ikke billøpene er spennende nok i seg selv, spes det på med biljakter og heftige eksplosjoner i et slitent renn. Hele vesenet til Biler 2 står i sterk kontrast til originalfilmens moralpreken om å sette pris på livet utenfor allfarvei, hvor fokuset ligger på å ta tida tilbake og verdsette det autentiske. Det er også et underliggende moralsk aspekt i denne filmen - man kan ane et miljøfokus knyttet til Allinol-affæren og vennskapet mellom McQueen og Mater settes på prøve - men alt dette drukner i eksplosjoner og biljakter. Det er Mater som er filmens hovedkarakter. McQueen plasseres i baksetet denne gangen og er bare en brikke i et spill som Mater uvitende kommer i sentrum av. I sirkuset som omkranser The World Grand Prix skiller Mater seg ut som en ujålete og ekte bil - så ekte at McQueen skjemmes over kompisens kommentarer og dumheter - han tror for eksempel at wasabien på Tokyo-mottakelsen er pistasjis. Kaos følger i Maters kjølvann, men også en likegyldig holdning til jåleriet som følger Axelrod og hans kumpaner. Selvsagt er det Maters bilkunnskap og kjøreferdigheter som til sist redder situasjonen for McQueen og de velutstyrte agentene. Filmen inneholder en rekke detaljer myntet på et voksent publikum. Det er en rekke agentreferanser underveis og dem som er vel bevandret i Ian Flemmings univers vil nok sette pris på karakteren Finn McMissile. Personlig setter jeg pris på andre detaljer, så som at McMissile i innledningsscenen ute til havs befinner seg på krabbefiskebåten Northwestern kjent fra Discovery-serien Havets helter med min favorittkaptein, Sig Hansen, på plass. Jeg oppfatter også den meget dramatiske avsluttende scenen i klokketårnet Big Bentley som en hyllest til tilsvarende scene i Disney-filmen Mesterdetektiven Basil Mus (1986) - hvor nettopp denne scenen var en av de første som benyttet 3d-dataanimasjon i utstrakt grad hos Disney. Denne detaljrikdommen bidrar til å skape en motvekt mot det meningstomme og hesblesende jaget som filmen ellers tilbyr i bøtter og spann. Samlet sett er Biler 2 en skuffende filmopplevelse. Med sine 106 minutter er dessuten filmen minst 20 minutter for lang og de avsluttende vendingene blir trøttende og unødvendig kompliserte. I Pixars animasjonskanon fremstår begge Biler-filmene som utskudd - uoriginale, uinspirerte og utypiske til Pixar å være. Styr unna!
Utgivelsen: I likhet med filmen skuffer også kvalitetsnivået til ekstramaterialet på denne utgivelsen. Her er det overraskende lite å hente. Først ut er kommentarsporet med regissørene John Lasseter og Brad Lewis - eller det vil si kommentarsporet er i stor grad enetale fra Lasseter som på brautende vis forteller små anekdoter om tilblivelsen av filmen og fremhever sin egen roll på lite tiltalende vis. Lewis får skutt inn ett og annet ord på en innspilling de må ha gjort hver for seg. Underlig smakløst fra Pixar som har levert noen av de beste kommentarsporene på tidligere utgivelser. Vi blir også tilgodesett med to kortfilmer. Air Mater er en spinnoff-film i Cars Toons serien med Mater som hovedperson. Ikke særlig underholdende, men heller mer av det samme maset som i hovedfilmen. Best i dette utvalget er første titt på en ny serie Toy Story Toons i form av kortfilmen Hawaiian Vacation. Denne morsomme lille saken trekker opp kvaliteten og byr på utgivelsens beste filmopplevelse. Med Ken og Barbie i hovedrollene varter de øvrige Toy Story-karakterene opp til en hysterisk ferieopplevelse da dukkene blir etterlatt mens eierne er på sin egen ferietur. Alt i alt en skuffende utgivelse av en film som nok blir for en parentes å regne når Pixar-regnskapet skal gjøres opp. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 19.11.11 Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar. Trailer Biler 2:
Relaterte utgivelser:
Relaterte artikler:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |