|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Big Hero 6 [Blu-ray]
Filmen er tilfredsstillende I 2009 kjøpte Disney-konsernet opp tegneseriehuset Marvel for angivelig 4 milliarder dollar. Det medfører at Disney nå har kontroll over noen av de tøffeste tegneseriekarakterene som er skapt - et faktum som får noen til å juble, mens andre grøsser bare ved tanken. Første film ut hvor Disney benytter seg av Marvel-karakterer er Big Hero 6 løslig basert på en relativt ukjent tegneserie med samme navn som kom på gata første gang i 1998. Angivelig kom filmprosjektet igang da Don Hall, filmens co-regissør, skrollet seg igjennom en database over Marvel-titler og stoppet opp ved Big Hero 6 fordi han likte tittelen. John Lasseter ble tent på ideen og resten er, som man sier, historie. I Big Hero 6 møter vi unggutten Hiro Hamada - en forholdsvis skarp gutt som bruker mesteparten av tida og hjernekapasiteten til å bygge roboter som deltar i ulovlige robotkamper i lugubre deler av San Fransokyo. Storebror Tadashi holder et vaktsomt øye over Hiro og ønsker at han skulle bruke sitt åpenbare talent til noe mer konstruktivt. Tadashi er selv robotutvikler ved universitetet og en kveld tar han med seg Hiro for å se akkurat hvor mye tøft som blir utviklet i robotavdelingen. Motvillig blir Hiro med og blir fullstendig oppslukt av alt spennende som Tadashi og hans nærmeste kolleger jobber med. Særlig imponert er han av Tadashis helserobot Baymax. Hiro er nå fast bestemt på å delta i konkurransen om å utvikle det beste robotikkprosjektet for å få plass i Professor Callaghan robotikkprogram. Den store dagen er kommet og Hiro er på plass ved universitetet sammen med Tadashi og hans kolleger. Hiro presenterer sitt minirobotprosjekt og imponerer både Callaghan og den private teknologimagnaten Alastair Krei som umiddelbart vil kjøpe robotene. Hiro bestemmer seg for å forfølge drømmen om å starte på Callaghans robotikkprogram, men idet presentasjonenen er over starter en brann i universitetsbygget og Tadashi styrter inn for å redde Callaghan. En kjempeeksplosjon tar livet av Tadashi og Hiro legger universitetsdrømmen på hylla. Inntil en dag da Hiro i sin sløve tilstand preget av sorg og apati, slår seg i hodet og utstøter et tydelig “au!” - da våkner Tadashis helserobot Baymax til live og eventyret er i gang. Sammen oppdager de at Hiros miniroboter blir masseprodusert av en mystisk skikkelse og skal benyttes med uedle hensikter. Hiro setter seg fore å stoppe ugjerningen og rekrutterer Tadashis kollegaer som gjennom sine forskerferdigheter utgjør superheltteamet Big Hero 6. Etter en forholdsvis lavmelt innledning tar bokstavelig talt av, da Hiro, Baymax og resten av Big Hero 6 tar opp jakten på den mystiske skikkelsen som kontrollerer minirobotene. Som i de fleste superheltfilmer koker det hele ned til et stort oppgjør mellom de gode og onde kreftene. Heldigvis har Big Hero 6 en sterk følelsesmessig bakgrunn som gjør at man som publikummer har en sterk tilknytning til karakterene som kjemper for å opprettholde det gode. Karakterer som dør er ikke noe nytt i Disneys filmer - helt siden morens død i Bambi (1942) har barn og voksne blitt konfrontert med dette vanskelige emnet. Likefullt setter det igang en følelsesmessig reaksjon når en av filmens hovedkarakterer blir borte på en så voldsom måte og filmskaperne lykkes i å engasjere oss i Hiros skjebne. Mitt testpanel av syvåringer satt som fjetret, selv i de mer alvorstunge sekvensene etter Tadashis død. Men Big Hero 6 er først og fremst en actionpreget film med herlige actionsekvenser fyllt av forunderlige effekter og deilig virkelighetsfjerne stunt. Det er som om Disney nærmer seg de fartsfylte filmene som ble produsert på midten av 00-tallet - så som Familien Robinson (2007) og Bolt (2008) - etter at det de siste årene har vært en periode med mer klassiske prinsessefilmer. Det begynner å bli noen år siden Disney slukte Pixar (eller var det omvendt?), men det kjennes likevel som om det er først nå med Big Hero 6 at Pixar-DNAet virkelig gjør seg gjeldende i en Disney-produksjon. Det kan ha noe å gjøre med tematikken og fremtidssettingen som gjør at filmen fremstår som mindre typisk Disney, men det er definitivt også noe med den smarte historiefortellingen og håndteringen av de mer vanskelige temaene som gjør at jeg opplever filmen som mer energisk Pixar og mindre som trygg Disney. Regissørene har begge lang fartstid hos Disney i ulike roller, men som regissører har de en forholdsvis kort CV. Don Hall har tidligere regissert den lett glemte Ole Brumm - Nye eventyr i hundremeterskogen (2011), mens Chris Williams nok har tatt med seg mer av erfaringen fra regijobben på Bolt. Sammen har de greid å skru sammen en film som har mye av energien som Bolt leverte og til og med noe av undringen ved livet som Ole Brumm er så flink til. I en film som Big Hero 6 spiller teknikken en sentral rolle. Hele produksjonen er et imponerende skue - det krever enorme ressurser å skape San Fransokyo ned til minste detalj og minirobotene er mange og skal trekke i samme retning for å skape actionsekvensene. Samtidig som de store og teknisk krevende scenene er imponerende, krever det like stor innsats å skape inntrykket av savn som Hiro så godt utstråler gjennom mimikk og kroppspråk etter Tadashis død. Disney har både benyttet seg av et nytt renderingprogram og ny teknologi for befolke byen med unike mennesker og trær. Selv med de mange halsbrekkende scenene fyllt til randen med fart og spenning, så er det likevel scenene med Hiro alene på rommet han delte med Tadashi som sitter igjen i min hukommelse etter filmens slutt. Det enkle, når det er behandlet med nennsom hånd, er ofte det beste. Men hva er det egentlig med Disney og foreldreløse barn? Vi lærer tidlig i filmen at Hiro og Tadashi vokser opp uten foreldre og at det er tanten som tar seg av dem. Det er veldig lite i handlingen som krever at guttene må være foreldreløse. Kan hende det er mer troverdig at Tadashi har en såpass beskyttende hånd over lillebroren siden foreldrene er døde. Og muligens er det lettere å forsvare at Hiro drar ut for å redde verden sammen med Big Hero 6 istedenfor å pleie sørgende foreldre etter Tadashis død. Men i bunn og grunn er det ingen overveiende god forklaring på hvorfor Disney nok en gang lager en film med døde eller fraværende foreldre. At Walt Disney hadde behov for å utradere kjernefamilien mens han hadde hånd om produksjonene er så sin sak, men hvorfor fortsette denne tradisjonen idag? Og hvis man først skal rokke ved familiekonvensjonene, er det ikke heller på tide å introdusere et homofilt foreldrepar eller transseksuelle foreldre i en Disney-film snart? Samlet sett er Big Hero 6 en meget underholdende film som tar opp tematikk relatert til savn, men som i hovedsak er en virkelighetsfjern batalje mellom godt og ondt.
Utgivelsen: Ekstramateralet er forholdsvis godt. På utgivelsen får vi servert intet mindre enn to Oscar-vinnende filmer. Big Hero 6 mottok Oscar for beste animerte langfilm, mens Patrick Osborne og Kristina Reeds Feast mottok Oscar for beste animerte kortfilm. Feast forteller historien om menneskers trøblete kjærlighetsliv som opplevd gjennom øynene og ganen til en liten hund. Et søt, liten historie med et annerledes perspektiv som robbet Torill Kove fra sin andre Oscar. Vi blir også tilgode sett med nok en kortfilm fra den nye serien Mikke-filmer - denne gang med handling hentet fra Tokyo. Øvrig ekstramateriale består av utelatte scener og to dokumentarer relatert til produksjonen av filmen. Den første er en ordinær bakomfilm som tar for seg deler av produksjonsprosessen og forholdet mellom Hiro og broren. Den andre dokumentaren samler filmens hovedanimatører til en prat om jobben de har gjort særlig med fokus på karakterutviklingen. Interessante saker. Alt i alt en meget god utgivelse av en god film. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 08.06.15 Takk til Walt Disney Studios Home Entertainment for anmeldereksemplar. Trailer Big Hero 6:
Relaterte utgivelser:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |