NYHETER ANMELDELSER FORUM OM FFAF LENKER DATABASE
 
 

Beowulf - Director's Cut [2 DVD]

Beowulf
Originaltittel: Beowulf
Regissør: Robert Zemeckis
Produksjonsselskap: ImageMovers, Shangri-La Entertainment
Produksjonsår: 2007
Distribusjon: Warner Bros.
Bildeformat: 16:9 Widescreen 2.40:1
Lydformat: Dolby Digital 5.1
Region: 2
Spilletid: 109 min.
Karakter:
  Mer informasjon

Gi meg en helt med kokosnøtter!

Her er det helteeposet Beowulf som databehandles. Danmark trenger en helt. Kongens (Anthony Hopkins) utenomekteskapelige eskapader har forårsaket trøbbel. En barbrystet og høyrøstet Beowulf (Ray Winstone) kommer til unnsetning. Mano-a-monster er ingen match for vår helt, men bakom lurer monstermor Angelina Jolie som med kvinnelist forfører Beo og så er vi på an’ igjen.

Jeg har ikke sett filmen i 3D kinoversjon, og ser ikke bort fra at actionscenene der framsto som enda mer heseblesende. Fortellingen er tettpakket, actionscenene kommer i høy frekvens, og teknisk lar jeg meg fortsatt imponere – i en viss forstand vel og merke. Det er mindre gloss enn man kan frykte av digital animasjon. Det er blod, gørr og nesten-nakenhet (animatørene må ha hatt et strev med å bygge inn bordkanter, skygger, stoler og annet for å skjule vår helts edle deler). Danskekongens hoff fortoner seg som et hemningsløst og ustanselig ete- og drikkegilde, men også her innen det som sømmer seg for 11 års aldersgrense (selv om den kan diskuteres). Tross god fortellerflyt og mye engasjerende action, skurrer det.

Beowulf

Beowulf i passiar med kong Hrothgar

For meg er det nesten umulig å ikke tenke på Beowulf som en blek kopi av Frank Millers skildring av Kong Leonidas og hans heroiske kamp mot perserne i 300 (regissert av Zack Snyder). Hva er forskjellen? 300 kunne ikke skilte med skuespillerstørrelser (i hvert fall på papiret) som Beowulfs. Historien er minst like tynn. Stereotypiene er muligens enda mer svulmende. Likevel når ikke Beowulf 300 til brynjekanten.

Et helteepos trenger en helt. Og vi må tro på helten uansett hvor usannsynlig historien er. 300s Kong Leonidas (Gerard Butler) har baller som kokosnøtter. Beowulf har knapt nok klinkekuler. En ugjenkjennelig Ray Winstone, som uten datainnpakning er full av britisk lubbenbrunst, blir tannløs, blodfattig og ganske kjedelig som helt betraktet. Totalbildene suggererer. Nærbildene avslører livløse blikk.

Beowulf

John Malkovich med dødt blikk som Unferth

Hvorfor gjør Zemeckis det her? En forklaring kunne være at han sparer penger på det. Ikke mer dyre kulisser, rekvisitter og kostymer, krevende skuespillere, reising til eksotiske locations (altså kort sagt det de fleste betrakter som moroa i filmproduksjon). I følge IMDB var 300s totalbudsjett 65 millioner dollar, mens Beowulf kostet over det dobbelte, 150 millioner. Selv om bakommaterialet kan gi inntrykk av at dette på sikt blir en kostnadsbesparende måte å lage film på tror jeg ikke det er Zemeckis’ hovedmotivasjon. Det er snarere at man som filmskaper ikke trenger å begrense seg til den fysiske verdens begrensninger. Peter Jackson viste det i LOTR, men hadde vett på å beholde noe kjøtt og blod. Zemeckis engasjerer på sin side noen av det best betalte skuespillerne i Hollywood og datamaskerer dem. Jeg kan ikke forstå at det er noen annen grunn til at han gjør det enn å bruke navnene deres for å fange oppmerksomhet. Stjernesystemet er fortsatt en faktor å regne med og filmer trenger trekkplastere på plakaten.

Beowulf

Crispin Glover er manipulert ugjenkjennelig som Grendel

Bakommaterialet gir likevel grunn til angst. Vi har sett det før. Her utfoldes detaljer om hvordan man fanger inn bevegelse og bygger studio spesielt designet for motion capture-teknologien. Dette bør være et varsko til fagforeninger av mange slag. Vil stjernesystemet vare evig? Er det ikke ett fett hvem som har på seg lycradressen og sensorene? Ray Winstones Body Mass Index er et stykke unna Beowulfs, når sant skal sies. Men hva hvis skuespillerne fratas eventyrfilmene og forvises til hverdagsrealismen? Er det ikke først og fremst for å få kle seg ut at folk fra barnsben velger skuespillerkarrieren? Likedan forvises fotografene til gangen. Lysfolket omskoleres. Lyd stues inn i studio for aldri mer å høre ekte sverdslag. Kanskje er dette produksjonsstabens skjebne. Kanskje er det også eventyr- og actionfilmens skjebne.

Men verdt å huske er at fascinasjon for teknikk har det med å slukne. En godt fortalt historie blir vi derimot aldri lei. Det går an å ta det beste fra begge verdener, men noen vil alltid fortape seg i teknikken underveis. Mye tyder på at Robert Zemeckis er blant dem.

Anmeldt av Rune Kreutz, 24.04.08

Takk til Warner Bros. for anmeldereksemplar

Relaterte utgivelser:

Polarekspressen

Originaltittel: Beowulf
Regissør: Robert Zemeckis
Produksjonsselskap: ImageMovers, Shangri-La Entertainment
Produksjonsår: 2007
Distribusjon: Warner Bros.
Bildeformat: 16:9 Widescreen 2.40:1
Lydformat: Dolby Digital 5.1
Spilletid: 109 min.
Region: 2
Produsent: Robert Zemeckis, Steve Bing, Jack Rapke, Steve Starkey
Manus: Neil Gaiman, Roger Avary
Produksjonsdesign: Doug Chiang
Art direction: Greg Papalia
CG supervisor: Theodore Bialek, Max Bruce, Alan Davidson, Jep Hill, Remington Scott, Jeff Stern
Karakteranimasjon: Chris Endicott, Robert Fox, Paul Newberry, Brett Schroeder, P. Kevin Scott, Christopher Walsh, Jeremy Collins, Pericles Michielin, Marc Vulcano, Paul Wood, Bernd Angerer
Animation supervisor: Kenn McDonald
Musikk: Alan Silvestri
Medvirkende: Ray Winstone, Anthony Hopkins, Robin Wright Penn, John Malkovich, Crispin Glover, Angelina Jolie
Produksjonsland: USA
  
Bonus: A Hero´s Journey - Dokumentar
Beasts of Burden – Designing the Creatures of Beowulf
Mapping The Journey - Produksjonsbilder
The Art of Beowulf
Creating the ultimate Beowulf
Slettede Scener

Kommentarer


Bookmark and Share
 
  Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein.