|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Anomalisa [Blu-ray]
Just two lost souls swimming in a fish bowl year after year Det er interessant at når filmskapere utenfor animasjonsmiljøet forsøker seg på animasjonsfilm, så skapes det ofte meget interessante og nyskapende filmer. Det skjedde da Wes Anderson leverte Den fantastiske Mikkel Rev i 2009 og da Ari Folman produserte Vals med Bashir i 2008. Vi skal heller ikke glemme ringvirkningene av vår egen multikunstner Christopher Nielsen da han leverte Slipp Jimmy fri i 2006. Nå er vi i ferd med å oppleve den samme effekten da den hyllede manusforfatteren Charlie Kaufman, mest kjent for manusene til Being John Malkovich (1999) og Adaptation (2002), har begått sin første animasjonsfilm med Anomalisa i samarbeid med Duke Johnson. Resultatet er en meget særegen film i Kaufmans ånd innholdsmessig og nærmest uten sidestykke visuelt sett. Vi møter Michael Stone (David Thewlis), en forfatter spesialisert på kundetilfredshet, på vei til en konferanse. Han ankommer med fly, tar taxi til hotellet og sjekker inn på Hotel Fregoli. Det fremgår at Michael ikke er spesielt fornøyd med livet og idet han venter på roomservice, finner han nummeret til en gammel flamme i byen. De møtes, men det går ikke som Michael forventer. Michael er tilbake på rommet, alene, da han hører en kvinnestemme som han gjenkjenner. Forstyrret løper han ut i gangen på let etter rommet stemmen stammer fra. På sin jakt støter han på Emily (Tom Noonan) og Lisa (Jennifer Jason Leigh) som begge umiddelbart gjenkjenner ham da de begge er i byen for å høre hans innlegg på konferansen. Etter en vellykket tur på byen sammen inviterer Michael Lisa tilbake til rommet hans. Lisa er smigret, men overrasket da det vanligvis er Emily som får slike tilnærmelser. Michael forfører Lisa som er tilbakeholden da det er lenge siden hun har vært med en mann. De ligger sammen, sovner sammen, men blir vekket av en telefon. Michael Stone opplever en livskrise på Hotel Fregoli. Alle han møter på sin vei har den samme stemmen og det samme ansiktet. Lisa er unntaket. Hun vekker noe i ham som ingen andre når inn til. Fra vårt første møte med Michael kan man ane at noe ikke stemmer. Han puster tungt. Han virker fraværende i alle situasjoner. Gjennom meget enkle grep klarer filmskaperne å formidle en form for desperasjon i Michaels vesen. David Thewlis fremfører Michaels tristesse med overbevisning og gjør etter min mening sin beste filmprestasjon siden Naked (1993). Det er en tilbakeholdenhet i Thewlis’ fremføring som understreker alt det karakteren bærer på og alt det som ikke kommer til overflaten. Møtet mellom Lisa og Michael utgjør en av hovedhistoriene i filmen. Møtet er mellom to “skadde” personer, men to minuser utgjør ikke alltid en pluss. I starten av forholdet er Michael den aktive pådriveren, mens Lisa er tilbakeholden og sjenert. Deres møte frigjør noe i henne som har holdt henne tilbake i mange år. Jennifer Jason Leighs tolkning av Lisa er god, om enn ikke så overbevisende som Thewlis. Filmen har et ultrarealistisk design. Med ett gigantisk unntak. Filmskaperne gjør nemlig bruk av ansiktsutskiftingsteknikken som er utbredt for å effektivisere ansiktsmimikk i stop-motion-filmer. Dette medfører at man får synlige linjer i ansiktet til karakterene, som ofte fjernes digitalt i etterarbeidet, men i Anomalisa har filmskaperne valgt å beholde linjene synlig og bruker dem for å understreke den ustabiliteten som særlig Michael erfarer. I så stor grad at på et tidspunkt løsner ansiktet hans og faller i bakken - til stor dramatisk effekt. I ekstramaterialet understrekes det også at linjene i ansiktet i noen tilfeller har blitt forsterket for å få frem den rette stemningen. Det er et tydlig brudd med den realistiske tonen i filmen, men gjort på en slik måte at det understreker sårbarheten til karakterene. Animasjonen følger den realistiske linja og er svært godt utført. Filmen har en forholdsvis langsom oppbygning, så animatørene jobber mye med ansiktsmimikk, og nyanser i bevegelser og fakter. Et imponerende arbeid som er vel så vanskelig som å skape mer actionpregede scener.
Det er Charlie Kaufman som er filmens egentlige stjerne. Hans manusarbeid er umiskjennelig kaufmansk. Stilen er lavmelt, men det er likefullt gjenkjennelig fra andre Kaufman-manus, så som Being John Malkovich og Evig solskinn i et plettfritt sinn (2004). Det er de underkommuniserte temaene og de underlige twistene som gjør at også Anomalisa føyer seg pent inn i filmografien til Kaufman. Her er nok av underfundige påfunn og dybde til at filmen blir med deg lenge etter at Michael og Lisa har forlatt skjermen.
Utgivelsen: Ekstramaterialet er også tilbakeholdent, men svært godt. “None of Them Are You: Crafting Anomalisa” er en halvtimes lang dokumentar som tar for seg flere av elementene ved produksjonen og dykker forholdsvis langt ned i materien. “Intimacy in Miniature” tar for seg filmens sexscene, mens “The Sound of Unease” tar for seg filmens lyddesign. Godt laget og interessant. Alt i alt en meget god utgivelse av en severdig film. Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 12.09.16 Takk til Fox Paramount Home Entertainment for anmeldereksemplar. Trailer Anomalisa:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |