Produksjonsår: 2007
Distribusjon: SF Norge
Bildeformat: 16:9 Anamorfisk (2,40:1)
Lydformat: Dolby Digital 5.1, DTS
Spilletid: 87 min.

The D’ohnut Movie

Flere enn 400 episoder av The Simpsons hadde gått på lufta, da den amerikanske favorittfamilien endelig tok steget over til kinoformatet. Ryktene om en The Simpsons-langfilm hadde gått i en årrekke og da filmen endelig så dagens lys, var det etter en serie omskrivninger av manus og endringer helt inn i den siste produksjonsfasen. 27. juli 2007 var ventetiden over for en global fanskare.

Hva skal man så forvente av The Simpsons ikledd en helaftens film, kinoformat og et heftig budsjett? Svaret er egentlig ganske enkelt: Mer av det samme - heldigvis. Noe av grunnen til seriens suksess på TV er den relative stabiliteten i det kreative teamet, som nå har blitt overført til filmen. Matt Groening er fremdeles aktiv i manusarbeidet sammen med flere av de mest kjente navnene fra serien og David Silverman regisserer etter å ha produsert serien i en årrekke. Og selvsagt er alle de kjære stemmegiverne på plass; Dan Castellaneta, Julie Kavner, Nancy Cartwright, Yeardley Smith, Hank Azaria og Harry Shearer. Alt ligger til rette for en perfekt helaften.

Starten på The Simpsons Movie er klassisk Simpsons etter læreboka teamet har utviklet over nesten 20 år med TV-serien. I løpet av kort tid greier den evige klønete Homer å ødelegge forholdet til familien og sette hele Springfield-samfunnet i fare for å bli utryddet takket være sin noe uavklarte fascinasjon for en nyanskaffet gris. Resultatet er at Springfield avskjermes for resten av verden og familien Simpson må rømme til Alaska. Homer må legge inn en skikkelig sluttspurt for å redde familieforholdene, byen og æren.

simpsonsmovie_bart_16-9

Manuset og filmen holder i de første 45 minuttene. I innledningen stemmer det meste med slik vi er vant til å oppleve The Simpsons - bare at alt er litt større og mer ekstravagant enn vanlig. Humoren, satiren og de kjærlige sparkene til ”the American way” holdes i hevd, samtidig som et noe klissete miljøengasjement ikke blir for påtrengende. Filmen ramler noe sammen etter at familien beveger seg utenfor sitt kjære Springfield og ankommer Alaska. Det er som om det kreative teamet forsøker for hardt med å komme opp med en spektakulær finale. Handlingen kastes nærmest på oss i et heseblesende tempo, mens alt jeg egentlig vil se er at Homer setter hammeren i øyet bare én gang til.

Nå skal vi kanskje være takknemlige for at The Simpsons tross alt har greid overgangen til kinoformatet med troverdigheten i behold. Produsentene har unngått å gå i den digitale 3d-fella og filmen er ikke overbefolket av kjendisstemmer. The Simpsons Movie er relativt tro mot det opprinnelige konseptet. Det er tydelig at det er brukt mer tid og penger på produksjonen, men den stygg-pene designen fra serien er beholdt og animasjonen er TV-produksjonsaktig.

Det er selvsagt et kjempesteg å gå fra TV-produksjon til bredformat kinoproduksjon, så det skulle bare mangle at produsentene griper begjærlig etter muligheten til å brette The Simpsons ut i full skala. Bildene er nydelig komponert gjennom det hele og det er noen fabelaktige scener i løpet av filmen. Mest forhåndsomtalt er mobbscenen, hvor alle tenkelige Simpsons-karakterer samler seg i protest mot Homers miljøovertramp. Mer enn 200 karakterer er tegnet individuelt og presentert som om de eksisterte i tre dimensjoner. Noe digital 3d-animasjon er det underveis, så som i enkelt kjørescener, men det ødelegger ikke for det dominerende 2d-uttrykket.

simpsonsmovie_burn_16-9

Når filmen fader ut, har vi vært med på en fabelaktig reise i tradisjonell Simpsons-stil. Likevel ble jeg sittende noe skuffet tilbake. Jeg hadde nok forventet ennå mer av en helaftens Simpsons-film. Nå synes jeg filmen minner mest om en noe oppblåst TV-episode. Jeg hadde nok forventet mer historie, flere av bikarakterene i større roller. Isteden gjør manusforfatterne en ”Seinfeld” og lar så godt som alle karakterene spille minimale roller. Jeg tar meg selv i å ønske meg mer Mr. Burns, mer Dr. Hibbert, flere besøk i Kwik-E-Mart, ja hadde det ikke vært fantastisk hvis en bloddryppende Sideshow Bob kom tilbake?

Men man kan ikke få alt her i verden. Jeg burde være fornøyd med at filmen i det hele tatt har blitt realisert i min levetid. Med mine skyhøye forventninger er det uunngåelig å ikke sitte litt skuffet tilbake, og det er uten å gå inn på den norske versjonen av filmen. Likefullt - The Simpsons Movie er en severdig film - om ikke annet så på grunn av det faktum at den eksisterer.

simpsonsmovie_trapped_16-9

Det er fantastisk å se familien Simpsons brettet ut i 2.40:1-format på denne DVD-utgivelsen. Bildet har dessuten en fargegjengivelse som øker kvaliteten på titteropplevelsen. Det er ikke mange skjemmende komprimeringsblemmer underveis, selv om konturene av og til brytes opp i scener med mye bevegelse. Lyden er det heller ingenting å klage på. Dolby DTS på originalspråket og god dynamikk i lydbildet. Hvis du klarer å høre den norske versjonen så finnes den i Dolby Digital 5.1.

Ekstramaterialet holder grei standard. For de mange Simpsons-ivrige er de to kommentarsporene helt klart mest interessant. Her er de aller fleste av bakmennene og -kvinnene representert. Best blant disse er kommentarsporet til James L. Brooks, Matt Groening, Al Jean, Mike Scully, David Silverman, Dan Castellaneta, samt Yeardley Smith som innhoppende gjest. Disse skravler og ler seg igjennom filmen og når de har noe spesielt vettugt å si om en scene stopper de rett og slett filmen slik at de får snakket ferdig. Ekstra morsomt er det å høre Yeardley Smith som faktisk ER Lisa.

Det øvrige ekstramaterialet er mer tradisjonelt i formen. De utelatte scenene er relativt uinteressante og de korte innslagene fra andre medier med Homer er fullstendig meningsløse i denne sammenhengen. Vi kan muligens vente oss en mer fyldig utgivelse på et senere tidspunkt.

Oppsummeringsvis er The Simpsons Movie en så stor populærkulturell hendelse, at det i seg selv er grunn nok til å eie filmen. I tillegg er den nokså underholdende.

Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 19.12.07

Takk til SF Norge for anmeldereksemplar