Produksjonsår: 1990-
Distribusjon: SF Norge
Bildeformat: 4:3 Fullskjerm
Lydformat: Dolby Digital 2.0
Spilletid: 88 min.

The Simpsons Gone Average

I takt med tradisjon, skal tittelen på utgivelsen gi ett hint om hvilket tema som pryder episodene på DVDen. Denne gangen treffer de ikke 100%. Gone Wild DVDen er en samling av fire Simpsons-episoder som handler om fest og alkohol. Særlig "wild" blir det aldri, men episodene duger likevel. Det er litt spesielt at én episode er fra sesong 1 og resten er fra 11,12 og 13. Nå kan skillet i animasjon, karakterutvikling og manus virkelig sees. Ett bonusspor får du også, en samling av Krustys beste vitser og sketsjer.

Simpsons_HomersNightOut_16_9

Homers Night Out (Sesong 01, episode 10)
Bart kjøper seg et lite spionkamera. Det kommer godt med da han oppdager faren dansende med "Princess Kashmir" på et utdrikningslag. Fotografiet som Bart tar blir fort populært blant hans jevnaldrende, såvel som blant byens gentlemen. Fullt så gøy blir det ikke da Marge finner fotografiet og kaster Homer ut. For å gjøre opp for seg, må Homer ta Bart med til "Princess Kashmir" for å unnskylde, og vise at kvinner ikke er objekter.

Sunday, Cruddy Sunday (Sesong 10, episode 12)
Homer møter Wally Cogan på et bilverksted og etter en pils på Moe's, bestemmer de seg for å samle en gruppe og dra på Superbowl. Det går derimot ikke helt som planlagt, da det viser seg at billettene er falske. Etter et tappert forsøk på å snike seg inn, settes hele teamet bak lås og slå. Med litt hjelp fra Dolly Parton og hennes ekstra sterke sminkefjerner, rømmer de, i håp om å se resten av kampen. Marge og Lisa er hjemme og kjeder seg. De søker underholdning i en eske med "Vincent Price' Egg Magic." Men ettersom det mangler deler, ser Marge seg nøtt til å ringe Vincent Price og klage.

Simpsons_SundayCruddySunday_16_9

The Mansion Family (Sesong 11, episode 12)
Mr. Burns føler seg gammel etter å ha vunnet en pris for å være Springfields eldste person. Han bestemmer seg derfor for å ta en full legesjekk utenbys. I mellomtiden får hele Simpson-familien passe herregården til Mr. Burns. Homer finner seg fort til rette og det tar ikke lang tid før ting går galt. Han bestemmer seg for å bruke situasjonen for alt den er verdt, og samler byens festglade mennesker på Mr. Burns' luksus båt. Ute på internasjonalt farvann oppdages gjengen av pirater, og festen avbrytes brått.

Homer The Moe (Sesong 13, episode 03)
Moe har mistet lidenskapen i livet - alkoholservering er ikke hva det engang var. Etter en tur tilbake til hans gamle universitet forstår han at det er baren og stamgjestene som må forandres. Dermed blir "Moe's" en supermoderne postmodernistisk club. Når Homer og Moes andre stamgjester, blir kastet ut til fordel for de nye trendy gjestene, bestemmer Homer seg for å bygge sin egen bar i garasjen. Her bruker han resten av familien som bar(ne)arbeidere og han bruker R.E.M. som underholdning. Moe savner senere sine gamle venner, og ønsker å gjøre om baren til slik den var tidligere.

Simpsons_HomerTheMoe_16_9

DVDen er ikke så sterk som den kunne vært, og det er lite "wild" over denne utgivelsen. Jeg har stadig klaget på de dårlige menyene og den overivrige bruken av antipirat advarsler. På denne utgivelsen er det ikke noe annerledes. Kjedelige menyer, ikke noe lyd eller animasjon. Bonussporet Krusty the Clown; King of Comedy - en liten samling av Krusty-sketsjer fra diverse Simpsons-episoder - er unødvendig og ødelegger mer for DVDens helhet enn noe annet. Hva Krusty har med "gone wild" å gjøre forstår ikke jeg.

Likevel er ikke alt ille. Episodene, som tross alt er dét man kjøper DVDen for, går god for noen latterkuler. Særlig med tanke på at Homers Night Out nå er en 18 år gammel episode som fortsatt leverer. I mine øyne er ikke denne utgivelsen det beste av The Simpsons, men heller midt på treet.

Anmeldt av Kjetil Birtles, 11.02.08

Takk til SF Norge for anmeldereksemplar

The Simpsons Movie