Produksjonsselskap: Disney Feature Animation
Produksjonsår: 1953
Distribusjon: Buena Vista
Bildeformat: 4:3 (Fullskjerm)
Spilletid: 74 min.

Ungdomskilden

Peter Pan var Walt Disneys favorittkarakter. Pans evige ungdommelighet syntes å fascinere Disney og viktigheten av å beholde barnet i sitt indre ble stadig viktigere for Disney i arbeidet med Disneyland på 1950-tallet. Peter Pan var opprinnelig planlagt til å følge opp Disneys første langfilm Snehvit og de syv dvergene (1937) - rettighetene ble sikret på 1930-tallet - men av ulike grunner kom andre prosjekter i forkant og da andre verdenskrig startet ble prosjektet lagt midlertidig på hylla.

Walt Disney greide ikke å gi slipp på historien om den evigunge gutten, så da animasjonskjempen hadde etablert seg på nytt etter krigen, tok studioet opp de gamle skissene igjen. Peter Pan så dagens lys som helaftens animasjonsfilm i 1953 og ble raskt en av Disneys største suksesser og føyde seg inn i rekken over klassiske filmer som har vært med på å bygge Disney-imperiet.

Peter Pan er basert på James M. Barries skuespill, som også hadde blitt filmatisert flere ganger før Disney lanserte den endelige tolkningen i form av tegnet animasjonsfilm. Historien var altså velkjent før filmen ble lansert, mange hadde til og med vært med på lokale oppsetninger av skuespillet, så situasjonen var annerledes sammenliknet med de fleste andre av Disneys animasjonsfilmer som var basert på mindre kjente, ofte europeiske, eventyr eller myter. Filmens suksess var nærmest garantert.

PeterPan_skygge

Historien starter i London hvor barna i familien Darling er i full gang med kveldsstellet, mens foreldrene gjør seg klar til selskapeligheter. Wendy er det eldste barnet på vei til å bli voksen og har ansvaret mens foreldrene er ute av huset, men Wendy bærer på en hemmelighet. Hun har nemlig hatt besøk av Peter Pan tidligere og da glemte han igjen skyggen sin, og nå er hun sikker på at han må komme for å hente den. Så fort foreldrene er ute av huset dukker Peter opp i vinduskarmen og om ikke lenge tar Peter med seg alle barna til Drømmeland. Der møter vi alle Pans venner og fiender - havfruene, indianerne, de bortkomne guttene og ikke minst Kaptein Krok og hans sjørøverkumpaner.

Det er en magisk historie som presenteres på magisk vis. På dette tidspunktet var Disney-maskineriet fininnstilt og ”Nine old men” var på høyden av sin kreativitet. Alle de mest kjente animatørene fra glansdagene jobbet med Peter Pan; inkludert Ollie Johnston, Frank Thomas, Wolfgang Reitherman, Ward Kimball og Milt Kahl. Resultatet er selvsagt enestående. Hele filmen ble først spilt inn med skuespillere som så dannet utgangspunktet for animasjonen. Det ble sagt at en vektløs Peter var den mest utfordrende oppgaven å gjenskape i animert form.

Karakterdesignerne har gjort en fantastisk jobb for å gjenskape karakterer som mange allerede hadde et forhold til. Peter Pan er ungdommelig og har et snev av kjønnsløshet over seg, mens Wendy er en kvinne in spe og Tingeling stjeler showet med sin fyrige hissighet. Som sedvanlig er det skurkene som har flest særtrekk og sterkest personlighet. Kaptein Krok er utformet som en dandy ikke ulik den spanske kunstneren Salvador Dalí av utseende, mens Smisk er den tykkfalne styrmannen som alltid steller i stand trøbbel. Et fabelaktig ensemble toppet av klisjéfylte indianere og vakre havfruer.

PeterPan_tingeling

Det var Frank Thomas som fikk gleden av å animere de fleste scenene med Kaptein Krok, mens hans livslange arbeidskollega, Ollie Johnston, animerte Smisk, og begge gjør en fantastisk innsats. Scenene mellom de to sjørøverne er en oppvisning i kroppslig komikk med Smisk som pådriver og Krok som mottaker. En favorittscene i så måte foregår i en av eventyrøyas mange grotter hvor Krok har fanget indianerjenta Tigerlilje. Peter Pan lurer Krok og Smisk, men da den tikkende krokodillen truer med å spise Krok, setter Smisk i gang en formidabel redningsaksjon av komiske dimensjoner.

Filmens mange sangnumre har blitt til klassikere. Hvem kjenner vel ikke You Can Fly som åpner filmen eller Wendys rørende hyllest til mødre med Your Mother and Mine? Sangene fungerer også overraskende godt i den norske versjonen. Det gjør også dialogen med skuespillere som Per Espolin Jonsson og Johannes Joner i ensemblet.

Filmen innehar alle komponenter som gjennom årenes løp har blitt Disney-imperiets sterkeste merkevarer - barns evige optimisme, god musikk, sterke karakterer og ikke minst feen Tingeling. Peter Pan er blant Disneys beste filmer og den som sterkest assosieres med Walt Disney selv. Et ekte moderne eventyr som fortjener å besøkes på nytt for store og små.

PeterPan_havfrue

De fleste restaurasjoner er omdiskutert - så også med Peter Pan. Det har blitt påpekt at fargebalansen i denne nyrestaurerte versjonen er feil. Rødfargene er for fremtredende, slik at Peter har fått knallrødt hår, en irritert Tingeling lyser som en glødelampe og jakken til Kaptein Krok lyser signalrødt. Den øvrige restaureringen er mer vellykket - ingen skrammer eller støv er å se og overgangen til DVD-formatet holder høy standard uten komprimeringsproblemer.

Ekstramaterialet er rikholdig og stappet av interessant stoff. Heldigvis er også den norske versjonen av utgivelsen utstyrt med to disker slik at vi får nyte godt av det herlige arkivmaterialet som er funnet frem til utgivelsen. Blant høydepunktene er et kommentarspor til filmen satt sammen av intervjuer med mange av de mest sentrale personene i produksjonen - inkludert flere av ”nine old men” og skuespillerne som portretterte de udødelige karakterene. Flotte saker!

Vi får også en lengre gjenfortelling med tittelen In Walt’s Words: Why I Made Peter Pan som beskriver hvorfor historien var så viktig for Walt. Interessant er også den opprinnelige bakomfilmen fra 1952 og dokumentaren You Can Fly - the Making of Peter Pan med intervjuer av flere sentrale personer fra produksjonsprosessen.

Av nåtidige bidrag til utgivelsen finner vi en virtuell flyvning over en 3d-modell av London og Eventyrøya, samt en rekke spill og aktiviteter. I musikkavdelingen får vi høre en ny innspilling av en tapt sang fra originalfilmen; Never Land, komponert av Richard M. Sherman og sunget av Paige O’Hara, samt nyinnspillinger av flere av de klassiske låtene fra filmen.

Blant ekstramaterialet får vi også en sniktitt på den kommende Tinker Bell-filmen hvor Tingeling digitaliseres i tre dimensjoner og får tilskudd fra en rekke fesøstre. Kanskje ikke i Walts ånd, men helt sikkert i tråd med Disney-konsernets stadige kommersialisering av egen filmarv.

Spesialutgaven av Peter Pan er en klassiker verdig. Fylt av interessante dokumentarer og kommentarspor som gir ny innsikt til en fabelaktig film. Anbefales!

Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 23.04.07

Takk til Buena Vista for anmeldereksemplar