Produksjonsselskap: Disney, Pixar
Produksjonsår: 2003
Distribusjon: Buena Vista
Bildeformat: 16:9 Fullskjerm
Spilletid: 96 min.

Righteous, bro!

Oppdrag Nemo er Pixar Animation Studios' femte animerte langfilm i samarbeid med Walt Disney Studios. Vi har etter hvert blitt bortskjemte med glitrende historier fortalt med humor og følsomhet fra Pixar, og Nemo føyer seg fint inn i dette mønsteret. Historien er enkel, men har likevel en følelsesmessig dybde som gjør at den beveger på mer enn lattermusklene. Nemo er en filmatisk berg-og-dal-bane full av eventyr, farer, skumle typer, morsomme overraskelser og massevis med oppbyggende moral.

Oppdrag Nemo forteller den gripende historien om den lettere nevrotiske klovnefisken Marlin (Albert Brooks) og sønnen Nemo (Alexander Gould). Marlin har god grunn til å være nervøs siden hans hustru og nesten alle eggene deres ble røvet av en lumsk barrakuda en stund tilbake. Nå er det bare Nemo igjen av kullet og han er selvsagt farens øyesten. Til tross for farens overbeskyttelse tar det ikke lang tid før Nemo fanges av dykkere og plasseres i et akvarium på et tannlegekontor i Sydney. Marlins verste skrekkscenario har blitt realitet og nå må han trosse sine egne traumer for å finne og redde sønnen.

«Oppdrag Nemo»

«Oppdrag Nemo» - venner for livet

Herfra i historien er filmen todelt, hvor vi følger Marlins eventyrlige reise til Sydney, og samtidig introduseres for Nemos akvarietilværelse og de farene som finnes der. Marlin får følge av Dory (den utilnærmelige Ellen DeGeneres), som bidrar med de mest humoristiske sekvensene i filmen, samt gjør seg fortjent til æresmedlemskap i kortidsminneforeningen til Jimmy Henriksen. Underveis støter de også på nesten-veggis haien Bruce (Barry Humphries alias Dame Edna (!)) og sørferskilpadden Crush (regissør Andrew Stanton).

I akvariet må Nemo for all del komme seg ut innen tannlegen gir ham bort til den fæle jentungen Darla. Heldigvis får Nemo hjelp av innbyggerne i akvariet ledet av den tidvis skumle Gill (Willem Dafoe). Etter en lang rekke halebrekkende opplevelser kommer Marlin frem til havna i Sydney hvor en siste utfordring gjenstår - hvordan komme seg opp fra vannet og inn i tannlegekontoret? Monty Python hadde svaret før noen andre: Albatross!

«Oppdrag Nemo»

«Oppdrag Nemo» - Nemo møter akvarielivet

Oppdrag Nemo er en fornøyelig film som vil glede hele familien. Barna vil elske eventyret og spenningen, mens foreldrene kan nyte Ellen DeGeneres? surrealistiske portrett av Dory og de mange filmreferansene underveis. Filmen er spekket (beklager) av humoristiske detaljer og de mange ubetalelige øyeblikkene krones av Dorys hvalspråk og måkenes enfoldige skrik.

Animasjonen er, som forventet, enestående. En hver detalj er lagt vekt på, fra anemonebevegelser til vannet som renner fra hvalens tunge, og når du ser alle detaljene i kombinasjon er det stor animasjonskunst. Man kan selvsagt synes at menneskene i filmen beveger seg litt keitete, men det blir peanøtter i den store sammenhengen. Det er nok av animasjonsfilmer som har forsøkt seg på å gjengi livet i havet (eller bare vann for den del), men ingen har taklet oppgaven så godt som gjengen hos Pixar.

Det er verdt å nevne at den norske versjonen av filmen er fullt sebar. De norske stemmene fanger karakterene godt, og gir et troverdig bilde av Nemo og resten av stimen. Det er Trond-Viggo Torgersen som bærer stemmen til Marlin, mens Stinius Maurstad er Nemo og Siw Anita Andersen har den håpløse oppgaven å leve opp til DeGeneres' perfekte opptreden som Dory.

Samlet sett er Oppdrag Nemo en fin film som kan gjøre en hver traurig regnværsdag lys og lett for en samlet familie.

«Oppdrag Nemo»

«Oppdrag Nemo» - Haien Bruce gjør sin entré

Utgivelsen
DVD-utgivelsene til Pixar har vært med på å sette en standard for dette mediet. Toy Story 2 og Monsterbedriften blir ansett som de beste eksemplene på MPEG-komprimering for animasjonsfilm. Dermed er forventningene skyhøye til bildekvaliteten på Oppdrag Nemo, og i mine øyne skal du være bra petimeter for å finne noe å klage på her. De nydelige undervannsbildene er gjengitt med samme dybde og behagelige fargepalett som på kinoversjonen. Jeg finner så godt som ingen MPEG-feil - alle konturer synes sylskarpe og selv de mørkeste scenene lever i beste velgående.

Lydsporet er også imponerende i et dynamisk Dolby 5.1. som tar godt vare på alle lydkanalene. Som alltid med Pixar-produksjoner er lydleggingen gjort hos George Lukas på Skywalker Ranch med glitrende resultat. Lydbildet omfavner deg fullstendig og subben slår inn på de rette stedene med tilbakeholden kraft. Mesterlig.

Denne doble DVD-utgivelsen inneholder mengder med ekstramateriale. Her finner du spill, fiskefakta, virtuelle akvarier og mye annet som vil glede de yngste. Av interesse for de litt eldre er det mengder med interessante dokumentarer og kommentarspor.

«Oppdrag Nemo»

«Oppdrag Nemo» - Dory og Marlin møter brennmaneter

På Disc 1 har du muligheten til å se filmen med visuelle kommentarer som inkluderer bortklipte scener. Her geleides du gjennom filmen av regissør Andrew Stanton, medregissør Lee Unkrich og manusforfatter Bob Peterson, som gir deg førstehånds informasjon om alle scenene. For spesielt interessante deler av filmen blir det klippet inn utelatte sekvenser i form av tidlige animasjonstester eller storyboards, samt at teknisk krevende scener kommenteres av det tekniske crewet. Slik sett gir dette kommentarsporet et nytt totalblikk på filmen, historien bak og produksjonen. Det hele er utført i Pixars glimt-i-øyet-ånd som er meget tiltalende og underholdende.

På denne platen finner du også en liten forsmak på Pixars neste langfilm The Incredibles, samt trailere fra øvrige Disney-produksjoner, som The Lion King III, Brother Bear, Mulan II og The Three Musketers.

Disc 2 inneholder blant annet kortfilmen Knick Knack (1989) regissert av Pixar-boss John Lasseter. Filmen viser hvor langt 3D dataanimasjon har kommet på 15 år, men den viser også at Pixar har hatt historieformidling som sin sterkeste side gjennom alle disse årene. Dessverre er ikke overføringen til DVD-formatet like god som på hovedfilmen. En nerdedetalj er at puppene til bikinidama i Knick Knack er skalert ned på denne (Disney) DVD-utgaven, mens originalfilmen viste en helt andre proporsjoner :-)

«Oppdrag Nemo»

«Oppdrag Nemo» - Havskilpadder er oseanens siste hippier

Under avsnittet Behind The Scenes får man en 25 minutters dokumentar om Nemo-produksjonen som viser hvilket imponerende apparat som står bak enhver Pixar-produksjon. Her finner du også et eget kommentarspor hvor designenheten, bestående av Ralph Eggelston (mannen bak den mesterlige kortfilmen For The Birds), Ricki Nierva og Robin Cooper, går gjennom flere stadier av designutviklingen for filmen. Under overskriften Publicity kan du se trailerne for filmen, samt øvrig reklamemateriell og musikkvideoen til Robbie Williams- Beyond The Sea.

For barna er Exploring The Reef med Jean Michel Costeau (sønn av den store Costeau) inkludert, samt flere virtuelle akvarier og spill. En godt sammensatt pakke som vil underholde i mange timer.

Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 11.05.04
Anmeldelsen ble opprinnelig publisert hos Hjemmekinoguiden DVDnett.no.

Originaltittel: Finding Nemo
Regissør: Andrew Stanton, Lee Unkrich
Produksjonsselskap: Disney, Pixar
Produksjonsår: 2003
Distribusjon: Buena Vista
Bildeformat: 16:9 Fullskjerm
Spilletid: 96 min.
Produsenter: Graham Walters, John Lasseter
Manus: Andrew Stanton
Produksjonsdesign: Ralph Eggleston
Art direction: Randy Berrett, Anthony B. Christov, Robin Cooper, Ricky Nierva
Animation supervisor: Dale McBeath, Dylan Brown
Musikk: Thomas Newman
Skuespillere: Ellen DeGeneres, Albert Brooks, Alexander Gould, Willem Dafoe, Brad Garrett, Allison Janney, Austin Pendleton, Stephen Root, Vicki Lewis, Joe Ranft, Geoffrey Rush, Andrew Stanton, Elisabeth Perkins, Barry Humphries, Eric Bana, Bruce Spence, John Ratzenberger

Bonus: Reklame for andre Pixar-produksjoner
Trailere: The Lion King III, Brother Bear, Mulan II, The Three Musketeers
Introduksjoner (med regissør og co-regissør)