Produksjonsår: 1989
Distribusjon: Pan Vision
Bildeformat: 16:9 Widescreen (1.78:1)
Lydformat: Dolby Digital 2.0
Spilletid: 98 min.

Heks på vift

Nok en klassisk Studio Ghibli/Hayao Miyazaki-film har fått fornyet oppmerksomhet i Norge via lansering på kino og DVD. Etter suksessen med å gjenoppfriske bekjentskapet med Min nabo Totoro (1988), tilbys vi denne gang Kikis budservice opprinnelig fra 1989. Det er på sin plass å gi honnør til Film & Kinos S-filmordning samt distributør Pan Vision, som gir filmen livets rett på DVD.

Kikis budservice innehar alle ingrediensene vi kjenner igjen fra senere Miyazaki-filmer og som bidrar til å gjøre hans filmunivers så spennende. Som i Chihiro og heksene (2001), er dette en historie om løsrivelse fra foreldre for en ung jente. Eller på samme måte som i Porco Rosso (1992), er Kikis budservice en hyllet til flyvingens ingeniørkunst. Og som alltid møter hovedpersonen på fantastiske skapninger av ulik art underveis enten i menneskelige eller dyriske versjoner.

kikisbudservise_krasj_16-9

Rammehistorien for Kikis budservice er rimelig enkel. Den lille heksen Kiki fyller tretten år og skal, etter familiens tradisjon, forlate sitt hjem og søke utfordringer på fremmed sted. Kiki setter seg på sopelimen og drar mot havet og finner seg etter hvert til rette i en trivelig kystby. Hun vet ikke riktig hva hun skal bedrive tiden med eller hvordan hun skal skaffe penger, men etter hvert kommer hun på forretningsideen om Kikis budservice. Via en rekke snåle omstendigheter og bekjentskaper blir enkeltheksforetaket en suksess.

Det er fascinerende hvordan Miyazaki greier å fortrylle sitt publikum ved hjelp av en neddempet og langsom fortelling om en heks og hennes strabaser. Det går ganske lang tid i filmen før det skjer noe virkelig dramatisk (så som når Kiki ankommer havnebyen Koriko), men likefullt blir man dratt inn i handlingen fra første stund. Det har noe med karakterene å gjøre og kvalitetene i hvordan historien er konstruert – slik at man virkelig ønsker å vite hvordan det går med Kiki etter at hun setter av gårde i fullmånenatten. Og Miyazaki gjør det mesterlig ved å ikke blåse av alt kruttet i de første sekvensene.

kikisbudservise_kiki_16-9

Det er mer enn den sombre stemningen som skiller Miyazaki fra hans samtidige animasjonsfilmskapere. Det er også noe med tematikken som går igjen i hans filmer som gjør ham et strå hvassere enn konkurrentene. Kikis budservice er en enkel fortelling, ja visst, men det er også en oppveksthistorie med alvorlige undertoner. I løpet av filmen må Kiki takle og forlate barndomshjemmet, å være ukjent i en ny by, hjemmelengsel, sykdom, pengebekymringer og ensomhet. Ikke hverdagskost i dagens kommersielle animasjonsbransje, men Miyazaki takler tematikken på en måte som gjør den spiselig for barn så vel som for voksne.

Animasjonen holder som forventet meget høyt nivå. Også her viser Miyazaki seg frem fra sin beste side. En av de største utfordringene innen animasjon er å formidle de følelsene og fraværet av handling som Kikis budservice er fullspekket av. Like fullt greier Miyazaki å formidle de mellommenneskelige følelsene uten å ty til voldsomme fakter eller føleri. Riktig nok tas den stillferdige innledningen igjen av en flyveferdig avslutning, men filmen domineres av finstemte nyanser formidlet mesterlig ved fingerspissanimasjon.

Filmens design og utseende bidrar også til å skape en eventyrlig, om enn udefinerbar, stemning. I den opprinnelige romanen til Eiko Kadono finner handlingen sted i et udefinert land i nord-Europa og Miyazaki hentet inspirasjon til landskap og bygninger fra Sverige, i særdeleshet Stockholm og Gotland. Dermed bærer filmen preg av noe nært og kjent, men samtidig er dette kjente filtrert gjennom fremmede øyne slik at det blir en sammenblanding av det ukjente med noe underlig gjenkjennelig.

Kikis budservice er en mesterlig film fra en av animasjonsverdens største mestere.

kikisbudservise_flysykkel_16-9

Man kjøper ikke S-filmutgivelsene på grunn av ekstramaterialet – det er som vanlig ikke tilstedeværende. Nei, S-film står for kvalitet og det er filmene i seg selv som bærer utgivelsene. Kikis budservice er en strålende film og utgivelsen formidler dette på godt vis.

Bildet er skarpt og godt gjennom hele filmen med få komprimeringsfeil å skue. Lydsiden er neddempet i Dolby Digital 2.0, men dialog og musikk formidles bra likefullt.

Anmeldt av Tom-Erik Lønnerød, 05.05.08

Takk til Pan Vision for anmeldereksemplar