|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
Jungelboken - 40 års jubileumsutgave [2 DVD]
Jungelboogie Det er mye man kan si om Walt Disney og om Disney-konsernets rolle i verden de siste 80 årene, men det er ingen som kan bestride at Walt Disney revolusjonerte animasjon på 30- og 40-tallet og la grunnlaget for alle som har kommet etterpå. Det var derfor en udelt glede å høre at Disneys mesterstykke, Jungelboken endelig ville foreligge på DVD, nyoverhalt og med en haug med ekstramateriale. Det er nemlig 40 år i år siden filmen kom på kino første gangen. Selv hadde jeg ikke sett filmen på over 15 år, så det føltes på mange måter som om jeg så filmen for første gang. Dette ga meg også muligheten til å utføre et eksperiment jeg hadde hatt i bakhodet i lengre tid. Det har seg nemlig slik at jeg i likhet med mange andre velger å se animasjonsfilmer på originalspråket før jeg eventuelt våger meg på den dubba versjonen, og det ender alltid med at jeg forbanner meg over hvor dårlig den norske versjonen er. Slik ble det til at jeg valgte å se Jungelboken på norsk med Harald Mæle og hele faste gjengen som ledsagere. Jeg kan vel si med en gang at - norske eller engelske stemmer - det skal litt til å bli skuffet over en film som denne. Stemmene er fremført med overbevisning og innsikt, og selv musikken fremstår som gjennomarbeidet, og musikken er veldig viktig i denne filmen. Jeg vil faktisk si at dette er en musikal. Men ikke la det skremme deg hvis det ikke er helt din greie, for her flyter musikk og dialog i hverandre på en måte som føles helt naturlig og ikke påtrengende, som i så mange andre animasjonsfilmer. Dette er noe Disney nærmest er i særklasse om å klare, og Walt hadde nok et eget blikk for historiefortelling. I Walts egne ord: “I don’t want to be looking at singing heads”. Selv om Jungelboken er basert på boken Mowgli Stories av Rudyard Kipling og har en underliggende historie, er den først og fremst en studie i karakterer. Vi møter marsjerende elefanter, Beatles-inspirerte gribber, en sambadansende apekonge og en hypnotisk slange for å nevne noen, og sammen gjør de filmen til en fantasifull reise du sent vil glemme. Da Walt Disney bestemte seg for å gjøre film ut av Kiplings bok var det flere enn et par øyebryn som ble hevet. Kiplings historier var dystre, tildels voldelige, og handlet i hovedsak om forskjellen mellom dyr og mennesker. Da Walts historiemann gjennom mange år, Bill Peet ble satt til å utarbeide et manus var det nettopp denne historien han startet på. Jungelen var full av farlige dyr og himmelen var mørk av skyer. Men dette var ikke hva Walt hadde i tankene. Han ville gjenskape Kiplings historie i en lystig film, hvor dyrene danset og sang. “Underholding og personlighet” var Walts mantra.
Bill Peet forlot Disney midtveis i produksjonen og historien ble skrevet om fra grunnen av, denne gang med vekt på de ulike karakterene. Det som virkelig gjør at denne filmen skiller seg ut er animasjonen. Hele filmen ble animert av kun en håndfull animatører, de beste i Disneys stab: Frank Thomas, Ollie Johnston, John Lounsbery og Milt Kahl hadde ansvar for animasjonsregi og Wolfgang (Wollie) Reitherman var regissør. De ble satt til å gjøre hver sin scene (i motsetning til hver sin karakter som har blitt mer og mer vanlig) og scenene har tydelige fingeravtrykk fra hver enkelt animatør. Det sies at radarparet Frank Thomas & Ollie Johnston, mellom dem, animerte ca. 50 % av filmen, og det kan nok tenkes at dette gjør sitt til å gjøre filmen mer helhetlig, etter færre-kokker-mindre-søl-prinsippet. Tegnestilen er relativt røff, og det gir filmen et litt råere helhetlig uttrykk enn det vi er vant med fra Disney. På elefantene kan man f.eks. se animatørens egen, skissepregede strek som definerer muskler og hud. Konturene derimot er sorte og klare (ikke fargede som i mange andre Disneyfilmer). Formene er også rundere enn det de hadde vært på mange år. Animatørene hadde eksperimentert med skarpere linjer på noen filmer, men dette likte Walt dårlig og Jungelboken er på mange måter en homage til de første Disney-klassikerne. Det er også mye flott bruk av silhuetter i filmen. Panteren Bagera er farget i en dyp lillatone som i praksis blir sort mot bakgrunnene. Dette er visuelt spennende. Du kan se muskler under huden på dyrene, og de har tyngde, eleganse, pust og tanker. Tilsammen utgjør disse ingrediensene en perfekt ballansert, karikert realisme.
Utgivelsen:
Er du en av de som kjøper DVD’er kun for ekstramaterialet er dette en gullgruve. Her finnes timevis med spennende informasjon rundt filmen, både fag og kjendisprat, samt intervjuer med kjente animatører (Ja! Brad Bird er med her også), supplert av arkivklipp med enda mer kjente animatører som dessverre ikke er med oss lenger. Det er også en del produksjonsfoto og illustrasjoner her, men denne delen plages av et litt tungvint navigasjonssystem. Men rosinen i pølsa er nok (ihvertfall for oss med høy nerdefaktor) kommentarsporet. Disneyeksperten og animatøren Andreas Deja, Bruce Reitherman (stemmen til Mowgli og sønn av regissøren) og Richard M. Sherman (den ene halvparten av The Sherman Brothers som lagde de fleste av sangene til filmen) prater om produksjonen, animasjonen, musikken og historien bak filmen. Dette er både interessant og underholdende er vel verdt DVD’en alene. Disney på 60-tallet var en tid da animasjonsavdelingen hadde lav prioritet og Walt selv var mer fokusert på andre prosjekter, som spillefilm og ikke minst Disneyland. Men Jungelboken var en film som hadde ligget på vent i mange år, og Walt ble derfor mer involvert enn han hadde vært på lenge. Walt fikk desverre aldri sett det ferdige resultatet. Midtveis i produksjonen ble det kjent at han hadde lungekreft, og han døde kort tid etter. Likevel ble Jungelboken den første Disneyfilmen som tjente gode penger, og vil bli stående som en av de største bautaene innen animasjonsfilm. Er du Disneyfan er dette en DVD du MÅ ha. Er du animatør er dette en film du kan studere og lære masse av. Og er du bare ute etter god underholdning for hele familien - duger i massevis der også! Anmeldt av Erlend Dal Sakshaug, 03.12.07 Takk til Buena Vista for anmeldereksemplar. Relaterte utgivelser:
Kommentarer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |