NYHETER ANMELDELSER FORUM OM FFAF LENKER DATABASE
 
 

5 spørsmål: Martine Grande

Grande_intro

Norskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Denne gangen er det barnebokforfatter, illustratør og regissør Martine Grande som får fem utfordringer.

Ofte er veien kort mellom billedbøker og animasjonsfilm. For Martine Grande (f. 1985) er veien spesielt kort. Grande er nemlig både barnebokforfatter, illustratør og animasjonsfilmskaper.Gjennombruddet som filmskaper kom allerede med Mein Stampf or The Danceshow of the Last Century (2007) produsert under utdanning ved Høgskulen i Volda. Filmen har skapt en viss oppstandelse da den avbilder dansende SS-soldater og en Hitler-aktig karakter som tar et skudd til hodet. Filmen har hatt en svært vellykket runde på internasjonale filmfestivaler.

Mindre kontroversiell var Martine Grandes første film som profesjonell filmskaper. Jakob og Neikob (2010) er filmatisering av Kari Stais populære billedbok med samme navn. I filmen viderefører Grande den klare, visuelle stilen til Stai og beholder de lekne kontrastene mellom Jakob og Neikob. Etter arbeid med å lage film basert på billedbok, starter Grande på et ambisiøst prosjekt som skal ende opp i illustrert barnebok, app, animert kortfilm og teaterforestilling med en kakerlakk i hovedrollen.

Mein Stampf or The Danceshow of the Last Century (2007)

Martine Grande: Mein Stampf or The Danceshow of the Last Century (2007)

Kakerlakken med den stygge frakken…og hovudet fullt av triste tankar (2012) starter som bok utgitt på Samlaget og filmatiseres med Grande selv som regissør. Boka og filmen tar opp et vanskelig tema med en humoristisk tilnærming; for hvor finner man lys og glede når høsten har gjemt sola og fargene? I 2015 blir kakerlakken tatt til scenen i en teateroppsetting som kombinerer tradisjonelt teater med animasjon.

Martine Grande hviler på ingen måte på tidligere suksesser. Hun er langt på vei til å utvikle en ny animert kortfilm med støtte fra Vestnorsk filmsenter og Norsk filminstitutt. The Lonely Catwalk er nok en 2d-animert film og denne gang er det likestilling mellom kjønnene som er tematikken. Filmen har forventet premiere i 2016. Det er bare å glede seg.

Vi har stilt Martine Grande 5 spørsmål:

1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
Her i Volda står det bare bra til! For tiden har Grande Produksjon tre forskjellige prosjekter på gang. En animert kortfilm med arbeidstittel The Lonely Catwalk som har planlagt premiere på nyåret 2016. På denne produksjonen jobber jeg sammen med den dyktige animatøren Tuva Synnevåg, et svært hyggelig samarbeid. Prosjekt nummer to har jeg sammen med skuespiller-søstra mi, Ragne, hvor vi har samlet et supert team som lager teaterversjonen av Kakerlakken med den stygge frakken. Her mikser vi animasjon med vanlig teater, dette er en utrolig spennende prosess. Premiere på teateret er satt til høsten 2015. På toppen av det hele sysler jeg med en ny barnebok. Litt hektisk for tiden, men mest av alt veldig, veldig gøy!

2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
Det er mye spennende som rører seg i animasjons-Norge for tiden, både store og små produksjoner - dette synes jeg er arti og inspirerende! Alt i alt så føler jeg meg veldig heldig som har denne fantastiske, magiske og til tider sykt frustrerende jobben. Det er mange flinke folk å kaste ball med, og en stadig voksende bransje.

Kakerlakken med den stygge frakken…og hovudet fullt av triste tankar (2012)

Martine Grande: Kakerlakken med den stygge frakken…og hovudet fullt av triste tankar (2012)

3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge?
Jeg skal ærlig innrømme at dette ikke er det jeg vet mest om, men man ønsker jo alltid at animasjonen skal få mer penger. Det koster å produsere animasjon, og det er så viktig at etablerte filmskapere får fortsette og utøve sin kunst, og at nye stemmer får mulighet til å utvikle sitt talent. Mer penger vil også gjøre at vi kan bygge en sterkere norsk bransje fordi man slipper å dra til utlandet for å produsere animasjonen grunnet stramt budsjett.

4. Hva inspirerer deg?
Jeg finner ofte inspirasjon i barnelitteraturen, både historier og illustrasjoner som er laget for barn. Maria Parr sine bøker og Per Dybvig sin strek har en spesiell plass i mitt hjerte. Torill Kove er også en inspirasjonskilde, og jeg krysser fingrene for at det blir en Oscar til på henne! Heia heia!

5. Hva byr fremtiden på?
Fremtiden min byr på en heseblesende vår med tighte deadlines, utallige kaffekopper og sikkert noen søvnløse netter. Men mest av alt mye glede, fine samarbeid og forhåpentligvis gode resultat. For norsk animasjon generelt tror jeg vi bare har sett starten på en tid med masse flotte filmer og mange spennende produksjoner. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

Publisert 15. februar 2015

Relaterte artikler:
5 spørsmål: Cathinka Tanberg
5 spørsmål: Hans Jørgen Sandnes
5 spørsmål: Janne K. Hansen
5 spørsmål: Mats Grorud
5 spørsmål: Nina Bergström
5 spørsmål: Olve Askim
5 spørsmål: Kristian Pedersen
5 spørsmål: Astrid A. Aakra
5 spørsmål: Anja Nicolas
5 spørsmål: Lise Osvoll
5 spørsmål: Frank Mosvold
5 spørsmål: Anita Killi
5 spørsmål: Lasse Gjertsen
5 spørsmål: Rune Spaans
5 spørsmål: Hanne Berkaak
5 spørsmål: Kajsa M. Næss
5 spørsmål: Rasmus A. Sivertsen
5 spørsmål: Kristian Hammerstad
5 spørsmål: Endre Skandfer
5 spørsmål: Eric Vogel
5 spørsmål: Espen Fyksen

Kommentarer


Bookmark and Share
 
  Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein.