|
|
||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
5 spørsmål: Kristian PedersenNorskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Kristian Pedersen er neste mann på lista som må svare for seg fem ganger på rad. Kristian Pedersen er født og oppvokst i Fredrikstad. Hans animasjonsmessig skole startet ved E6 Østfold medieverksted; først som bruker av tilbudet og senere som ansatt. Ved å holde hundrevis av animasjonsworkshops for barn og, fikk Kristian et effektiv kræsjkurs innen animasjon. Den formelle utdanningen stammer fra Kunsthøgskolen i Bergen, hvor en master innen visuell kommunikasjon ble avsluttet i 2009. Parallelt med utdanningen har Kristian produsert en rekke oppsiktsvekkende kortfilmer. Studentarbeidene Absolutt Alt: Såkorn og Viva Zombatista vant henholdsvis sølv og gull i Visueltkonkurransen 2008 og 2010 i kategorien studentarbeid Moving Image. Ennå mer imponerende var årets uttelling fra Visueltkonkurransen, hvor Pedersen stakk av gårde med både sølv og gull i kategorien Moving Image for produksjonene Norangsdalen og Bokstavene Filmene inngår i serien Gasspedal Animert, hvor poesi utgitt på mikroforlaget Gasspedal visualiseres. Alle de tre filmene ble også vist under Kortfilmfestivalen 2011 – som i seg selv er imponerende. Som frilanser har Kristian deltatt på en rekke forskjellige produksjoner. Fra å animere på Fanthomas for Qvisten Animation til oppdragsfilm for Nasjonalbibliotekets markering av Dag Solstads 70-årsjubileum. I skrivende stund er Pedersen aktuell med teaterforestillingen Maria & José hvor han bidrar med animert scenografi. Det kan se ut som den allsidige animasjonsbakgrunnen fra E6-dagene i kombinasjon med designutdanning gir seg utslag i en mangfoldig filmproduksjon som kommer et bredt publikum til gode.
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge? For eksempel ville det vært spennende å se mer animasjon eller animert grafikk som integrert fortellerteknikk i norsk film – altså ikke nødvendigvis som spesialeffekter, men som en tydelig og selvstendig del av historien. Et eksempel er jo Qvistens arbeid med Fatso, ellers kan jeg nevne MK12s bidrag i Stranger Than Fiction og David O´Reillys arbeid med Son of Rambow – realfilmer der animasjon og grafikk er med å bære historien eller utdype en karakter, og fortelle noe som ikke nødvendigvis realfilm kan alene. Slike blandingsprosjekter kan føre til spennende eksperimentering med uttrykk og storytelling, og kan ende opp med å vise oss bilder vi ikke har sett før. Når det er sagt: jeg skulle gjerne også sett fler helanimerte tittelsekvenser for norske filmer, og håper jeg snart kan gå inn på motionographer eller artofthetitlesequence og se en artikkel om en norsk tittelsekvens.
4. Hva inspirerer deg?
5. Hva byr fremtiden på?
Sjekk ut mer om Kristian Pedersen: Publisert 11. november 2011
Relaterte artikler: Kommentarer |
||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |