|
|
||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
5 spørsmål: Janne K. HansenNorskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Denne gangen er det filmfotograf Janne K. Hansen som får fem ting å tenke på.
Litt om meg selv:
Som frilanser har jeg jobbet på mange ulike prosjekter, og med utrolig mange spennende og talentfulle mennesker. Jeg startet min karriere hos Studio Magica, og det resulterte i et mangeårig arbeid sammen med Pjotr Sapegin. Han hadde stor tillit til meg, og ga meg mange faglige utfordringer, så jeg kunne utvikle meg som fotograf og lysdesigner. Og da opphørte også min ennå ikke påbegynte Som fotograf forsøker jeg å visualisere regissørens forestillinger, og rett og slett formidle den stemningen som fortellingen krever. Lyset er da mitt viktigste verktøy, og sammen med det kameratekniske blir det et virkemiddel som er med på å fortelle historien. Du kan si at min jobb er å sette publikum inn i en stemning, som først og fremst oppfattes på det ubevisste planet, ved å bruke lys, bildekomposisjon, utsnitt, dybde og linsevalg. Som publikum, når du ser en scene, så skal du intuitivt kunne oppfatte at det for eksempel er natt eller dag, skummelt eller trygt. Det å skape dette, er den kunstneriske og kreative delen av jobben. Den tekniske delen er også kreativ, men på en annen måte. Det er kombinasjonen som gjør at jeg opplever jobben min som tilfredsstillende. Det er stor forskjell på de to animasjonsteknikkene jeg har spesialisert meg innenfor, som er stopmotion og multiplan/glassbord, når det kommer til kamera og lys. Teknikkene er veldig ulike, og begge har begrensninger og kvaliteter, og spesielt arbeidet med lys og kamera er svært forskjellig.
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden? Det er en spennende tid. Økt profesjonalisering, større internasjonalt miljø og flere langfilmprosjekter. En kan nesten si at det har blitt en industri! Men det er likevel hardt å overleve i bransjen. Det trengs kontinuitet, flere parallelle produksjoner for å opprettholde den positive utviklingen.
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge? NFI og andre støtteorganer bør legge til rette for kontinuerlige produksjoner av animert film, og at gjennomføringen av produksjonene gjøres i Norge. Noen velger å flytte produksjonen til utlandet på grunn av at det er for dyrt å produsere i Norge. Det er litt synd, når vi trenger å styrke bransjen her hjemme. Selv om vi har mange dyktige regissører, så må vi ikke glemme resten av filmarbeiderne, staben av gode medarbeider, som er vel så viktige før, under og etter en produksjon. Mange flinke folk er innom bransjen, men forsvinner fordi den kan være vanskelig å leve av. Det er derfor spesielt viktig nå, at vi klarer å holde på de som er dyktige, fordi de har opparbeidet en erfaring og forståelse for å løse de ulike oppgavene en produksjon krever, på en effektiv måte. Effekten blir at produksjonene gjøres mer strømlinjeformet og det er jo kostnadsbesparende. Konsulenter og produsenter bør oppfordres til å sette i gang prosjekter som ikke allerede finnes i de godt etablere fortellingene og universene, men også tørre å satse på nye og moderne historier. Det finnes så utrolig mange gode prosjekter som aldri blir realisert, fordi det er forbundet med en risiko å satse på nye ukjente fortellinger. Det er en feighet blant finansiører og distributører når de kun vurderer prosjekter ut i fra forventning om en kassasuksess, eller en kommersiell status.
4. Hva inspirerer deg?
5. Hva byr fremtiden på? Publisert 21. januar 2015
Relaterte artikler: Kommentarer |
||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |