|
|
||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
5 spørsmål: Astrid A. AakraNorskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Astrid A. Aakra har vært i det norske animasjonsmiljøet en stund og det er på tide at hun svarer for seg. Astrid A. Aakra har lang erfaring innen den norske animasjonsbransjen. Hun beskriver seg selv som "potet" - i betydningen at har vært borti de fleste arbeidsoppgaver knyttet til animasjonsproduksjon. Så har hun da også, gjennom en filmkarriere som går tilbake til 1992, prøvd seg på mange ulike roller; fra regissør og animatør til produsent og manusforfatter. Utdanningen er også variert; fra kunsthistorie ved Universitetet i Bergen til producerutdanning ved NRK. Veien til animasjonsarbeidet har også vært krydret med andre arbeidsoppgaver, så som journalist, avistegner, produsent og illustratør. Det er tydelig at tegningen er Aakras største lidenskap, så var det også med en klassisk tegnefilm hun debuterte med som animasjonsfilmskaper i 1999. Deep Shit ble en umiddelbar suksess med pris for beste debutfilm på Animerte dager samme år. Oppfølgeren, Hell og lykke, herr Gorsky! (2002), fortsatte suksessen med hederlig omtale på Kortfilmfestivalen i Grimstad og visning på en rekke internasjonale festivaler. Etter to egenproduserte filmer, gikk Aakra i kompaniskap med Mikrofilm for sitt neste prosjekt; Snill (2006) basert på Gro Dahles og Svein Nyhus' bok ved samme navn. Filmen ble priset med en Golden Gunnar under Fredrikstad Animation Festival i 2007. Parallelt med de siste kortfilmproduksjonene har Aakra tatt brødjobber på større animasjonsproduksjoner - først hos Qvisten Animation og så hos Mikrofilm, hvor hun blant annet animerte på Oscar-vinneren Den danske dikteren (Toril Kove, 2006). I de siste årene har det blitt produsert en rekke nye animerte TV-serier her til lands og Astrid har hatt en finger med i de mest suksessfulle; så som Elias (Filmkameratene) og Hubert (Kool Produktions), og seneste den nye TV-serien om Blekkulf (Filmkameratene) som dukker opp på TV i 2012. Vi har stilt Astrid A. Aakra 5 spørsmål:
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge? Et argument er at man bør få en egen pott for animasjon hos Filminstituttet, noe jeg ikke tror er veien å gå. Vi bør være en del av filmbransjen og ha vår identitet som filmfortellere. Det bør satses mer på særegne stemmer, også i langfilmformatet. Jeg er f. eks. skuffet over at Christopher Nielsens prosjekt hos Mikrofilm foreløbig ikke har blitt noe av [les mer om dette prosjekter her, red. anm.]. De fleste langfilmene som produseres bygger på kjente forelegg, og det er fint at de lages. Men det er lite nyskapning å spore. En forutsetning er at de som bevilger penger får mer kunnskap om animasjon og ikke minst hvilke budsjetter som kreves for at nivået skal heves. Det vanlige ropet om mer penger, altså.
4. Hva inspirerer deg?
5. Hva byr fremtiden på? Publisert 07. november 2011
Relaterte artikler: Kommentarer |
||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |