|
|
||||||||||
25.10.18
19.10.18
15.10.18 Møte På Valmueåsen - DVD- + BLU-RAY-release
12.10.18
05.10.18
21.09.18
17.09.18 Sherlock Gnomes - DVD- + BLU-RAY-release
24.08.18
20.08.18 Ponyo på klippen ved havet - DVD + BLU-RAY-release
06.08.18 Den utrolige historien om den kjempestore pæra - DVD- + BLU-RAY-release
03.08.18
16.07.18
13.07.18
22.06.18 Bien Maja - Honninglekene - norgespremiere kino
18.06.18 Første mann - DVD- + BLU-RAY-release Jordsjø-Krønikene - BLU-RAY-release |
5 spørsmål: Anita KilliNorskanimasjon.no stiller 5 spørsmål til sentrale aktører i det norske animasjonsmiljøet. Nå har turen kommet til Anita Killi som svarer på tiltale fem ganger på rad. Anita Killi er blant landets mest særpregede filmskapere. Med en utdanning som kombinerer grafisk design og illustrasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo med animasjonsutdanning fra Høgskulen i Volda, og en solid dose inspirasjon fra filmskapere som Yuri Norstein, har Anita Killi jobbet frem en stil som er karakteristisk samtidig som den er universelt appellerende. I en tid hvor digitale verktøy har blitt en rådende trend i animasjonsbransjen, vinner Killi frem med filmer hvis visuelle uttrykk understreker at det er mennesker og ikke maskiner som står for utformingen. Som kortfilmskaper er Killi blant de mest bejublede i Norge. Da hun lanserte Tornehekken i 2001 ble filmen den mestvinnende norske film påfølgende år med et tyvetalls priser i inn- og utland. Også Killis seneste kortfilm Sinna mann (2009) har gjort seg sterkt bemerket i festivalsammenheng og har så langt sanket priser fra Grimstad og Fredrikstad, via Chicago, til San Sebastian og Clermont-Ferrand. I skrivende stund er Sinna mann den eneste norske kortfilmen som er plukket ut for deltakelse i verdens mest prestisjefylte festival for animasjonsfilm i Annecy, Franrike og filmen har nettopp vunnet publikumsprisen på animasjonsfestivalen i Stuttgart. Anita Killi vokste opp i Ski i Akershus, men allerede som 17-åring ytret hun ønske om å overta onkelens gårdsbruk på Dovre. Etter endt utdannelse fikk hun det som hun ville og driver nå gårdsbruk med kuer og animasjon. Animasjon er tidkrevende, men legger man til gårdsbruk og fire barn, er det forståelig at Killi brukte seks år på å ferdigstille Sinna mann. Med tidsbruken i betraktning har KIlli konkludert med at filmene hennes må ha et ”vettugt” budskap slik at det føles riktig å bruke år på å skape noen få minutter film. Det vettuge budskapet i kompaniskap med et særpreget fingeravtrykk er noen av faktorene som har gjort Trollfilm på Dovre til en kunstnerisk suksess. Vi har stilt Anita Killi 5 spørsmål:
1. Hvordan står det til og hva jobber du med nå?
2. Hvordan er det å jobbe med animasjon i Norge for tiden?
3. Hvilke filmpolitiske grep ville du gjort for å styrke animasjonen i Norge? Uansett ser jeg på det som viktig at animatører er tilknyttet organisasjoner som Filmforbundet og Grafill (sistnevnte har egen animasjonsgruppe, men for å stå sterkere må de ha medlemmer. Filmforbundet burde ha en sterk animasjonsgruppe). Jeg synes at gjengen bak norskanimasjon.no har tatt grep om flere viktige saker, og ønsker at det blir øremerket bevilgning til slikt arbeid, som gagner oss alle. Tidligere var jeg ofte på studiekurs for animatører i regi av Statens studiesenter for film på Filmens hus. De forskjellige kursene ble til etter forespørsler fra bransjen, og de var sponset. Dette var veldig bra, og jeg kunne ønske noe tilsvarende kanskje i samarbeid med Fredrikstad Animation Festival. Jeg vil også anbefalt en egen filmpott, og mer penger til animert kortfilm, da jeg synes at kortfilm bør kunne ha livets rett også økonomisk. Animasjonsfilm skiller seg såpass mye ut fra annen filmproduksjon, derfor skulle vi også gjerne hatt øremerket midler til animert opplæring i alle ledd, for å kunne følge utviklingen på toppnivå til å fortsette å jobbe med serier og langfilmer.
4. Hva inspirerer deg?
5. Hva byr fremtiden på? Jeg føler vel at jeg er på vei ut av skapet, (eller fjøset...) og er selv veldig spent på tiden fremover... i et animert Norge i rivende utvikling... Burde ikke en ny Amanda for animert film, komme før en Amanda for spesialeffekter!? Sannsynligvis fordi animerte folk er skikkelig trivelige, jobber masse, tjener ofte lite og har ikke tid til å rope høyt ut om hvor viktige vi er og arbeidet vårt er. Publisert 11. mai 2010
Relaterte artikler: Kommentarer |
||||||||||
Foreningen for animert film: info@norskanimasjon.no. Støttet av Norsk filminstitutt og Fond for lyd og bilde. Webutvikling av Tvistein. |